Dag 47, Gambassi Terme naar San Gimignano, 17 km - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 47, Gambassi Terme naar San Gimignano, 17 km - Reisverslag uit San Gimignano, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 47, Gambassi Terme naar San Gimignano, 17 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 Mei 2024 | Italië, San Gimignano

Gisteravond kregen we na het diner nog de kans om een kijkje te nemen in de oeroude kerk naast het hostel. Ik heb intussen veel kerken van binnen gezien maar dit interieur was echt heel fraai. De Romaanse kerk S.M. Chianni dateert uit de 12e eeuw en is mooi gerestaureerd. Ik maakte tevens kennis met moeder en dochter uit Chili, Sheila en Mariela. Ze lopen één week op de Via Francigena en ze vroegen me hoe het is om zoveel dagen achter elkaar te lopen. Eigenlijk waren de eerste drie weken het zwaarst, daarna werd het al gezelliger en nu de laatste drie weken raak ik pas echt in topvorm. Al wordt mijn haar nu wel erg lang...

Vanmorgen heb ik het heerlijk rustig aan gedaan en pas om 7.30 uur opgestaan. Het ontbijt stelde niets voor en ik had een gesprek met het jonge Nederlandse stel dat van Rome naar Middelburg loopt (Merel en Sil). Ze zijn al 10 maanden onderweg en hebben ook door de Balkan gelopen, waar dode dieren gewoon langs de weg liggen. Het hostel zelf is trouwens vernoemd naar de bisschop 'Sigerico' die in de 9e eeuw van Canterbury naar Rome liep. Het hostel was niet goedkoop, maar wel erg netjes en ruim.

Om 9.00 uur ging ik op pad en inmiddels was het droog geworden. Voorbij het plaatsje Gambassi Terme kwam ik terecht in een groep van 20 dagrugzak wandelaars (10 stellen) uit de USA. Onwillekeurig raakte ik met Rachel aan de praat, zij wordt over 14 dagen 60 jaar! Maar al snel ging het gesprek richting 'Jesus, the Bible en Heaven'. Het was dus duidelijk een Evangelische club. Maar de wandeling was prachtig met mooie vergezichten, langs de wijnvelden van Toscane en de regen bleef weg. Ideaal wandelweer.

Ik nam een pauze en ben de Amerikanen kwijt geraakt. Prompt liepen daar de Belgische moeder Lieve en haar zoon Maarten. Ze waren helemaal blij om me weer te zien en ik liep een tijdje met hen op. Maarten (45 jaar) is duidelijk iemand die niet helemaal in het 'reguliere' leven past (hij deed me erg aan iemand denken), maar het was leuk om ze weer te zien. We dronken samen koffie, daarna werden ze opgehaald door de echtgenoot van Lieve. Het laatste stuk liep ik alleen, en ik zag San Gimignano in de verte al liggen.

San Gimignano is bekend om zijn 14 torens die het silhouet van de stad domineren. Daarnaast is het één van de best bewaard gebleven middeleeuwse stadjes in Toscane en trekt dan ook veel toeristen. Ik vond het er nog veel erger dan in Lucca, een beetje shocking. Na een late lunch kon ik om 15.30 uur inchecken bij het klooster 'Monastero die S. Girolamo'. Zuster Madeleine liet me binnen, een oude gezette vrouw lopend met een stok. Ze zijn in het klooster nog maar met drie zusters. Madeleine vertelde dat het in de maand april erg druk is geweest met gasten, eigenlijk teveel werk voor hun drietjes, maar ze hebben het geld nodig om te overleven. Ik betaalde 35 euro voor een ruime kamer met drie bedden en een eigen badkamer.

Ik had opnieuw wat last van de lunch (veggie burger) en voelde me daarna niet helemaal fit. Maar ik heb toch maar een ronde om de stad gemaakt en de highlights gezien. Ik ben nergens in geweest en heb ook geen torens beklommen. Zelfs geen ijs gegeten! Ik kan het (vettige) eten hier blijkbaar niet zo goed verdragen.

Ik kwam Michael nog tegen die een geweldige dag had gehad en wel overal in is geweest. Hij slaapt samen met Aleksis in het hostel dat 'donativo' is en ze zijn maar met z'n tweetjes. De rest is 10 kilometer doorgelopen om de etappe van morgen in te korten.

Want dan wordt het een lange dag met 32 km tot aan Monteriggioni. Het moet één van de mooiste wandelingen van de VF zijn.. Dus maar op tijd naar bed en vroeg beginnen!


  • 21 Mei 2024 - 20:36

    Ada :

    Ja, ik kan me ook voorstellen dat als je een pelgrimstocht maakt en dat vanuit het niets ineens weer tussen de toeristen staat, je helemaal gek wordt! Je foto's zijn prachtig!!!

    Veel sterkte morgen!


  • 21 Mei 2024 - 20:39

    Sandra Swalue:

    Petra, je verslag leest weer als een treintje. Je kunt dit echt gaan uitgeven als boek, het is echt leuk om te lezen en mee te beleven. Ideetje??? Ik lees veel reisverhalen, van mensen (Gijs van Middelkoop) die het noorder- en zuider eiland doorfietsen (incl woestijn) en van Frank van Rijn, en natuurlijk Miriam Lancewood. Ik kan je zeggen: jouw schrijfstijl overtreft die van de meesten! Ga zo door, het blijft erg leuk om te lezen. En blijkbaar vind jij het ook leuk om te doen.


  • 21 Mei 2024 - 20:40

    Marga Koning:

    Hoi Petra, omgeving ziet er steeds mooier uit op de foto's. Leuk om te zien. Laat je haar lekker groeien meid, wie weet hoe mooi het staat. Lange wandeling voor de boeg, 32 km lees ik. Heel veel succes. Komt goed. Geniet van al het prachtige onderweg. Wat zul je een beenspieren ontwikkelen.

    Groetjes Marga en ook van Fred xx


  • 21 Mei 2024 - 20:54

    Anka:

    Wat n leuk verslag weer en ook leuk dat je Michael en Lieve en Maarten weer bent tegengekomen. Mooie foto's. Jammer dat het eten niet zo goed valt. Geen pasta te verkrijgen? Sterkte morgen met 32km, ik hoop dat het er ook 32 blijven en geen omweg van zoveel km


  • 21 Mei 2024 - 21:20

    Agaath:

    je foto’s worden steeds mooier. Wat zul je genieten van de prachtige natuur en van de schoonheid van Gimignano.Jammer dat er zoveel mensen rondlopen.

    Voor morgen succes , 32 km. Is erg lang.

    slaap lekker.

    Groetjes, Agaath


  • 21 Mei 2024 - 22:14

    Carina:

    Je gaat als een speer! Niet alleen je verhalen maar ook.het lopen. En de foto's worden al mooier en je kijkt al "bloider", of komt dat door je lange haar[e-1f607]

    Succes voor morgen. Met je getrainde beenspieren moet 32 km zeker lukken. Én vooral lekker genieten van wellicht de mooiste wandeling tot nu toe.


  • 22 Mei 2024 - 07:34

    Carla:

    Hé Peet, ik sluit me aan bij bovenstaande (behalve het haar laten groeien[e-1f600])en wens je een mooie dag vandaag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, San Gimignano

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 115865

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: