Dag 30, van Santa Cristina naar Orio Litta, 19 km - Reisverslag uit Orio Litta, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 30, van Santa Cristina naar Orio Litta, 19 km - Reisverslag uit Orio Litta, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 30, van Santa Cristina naar Orio Litta, 19 km

04 Mei 2024 | Italië, Orio Litta

De mails worden helaas weer niet verstuurd dus diegenen die in mijn app contacten staan krijgen de blog via de app. Hopelijk heb ik na het weekend weer contact met de beheerder. En worden alle mails alsnog verstuurd.....

De kermisherrie stopte gisteravond om 00.00 uur.. daarna konden we eindelijk gaan slapen. Vanmorgen ontbeten we in de bar aan de overkant, blij dat we die vreselijke herberg konden verlaten.

Vandaag ben ik dus op de helft! De etappe naar Orio Litta zou maar 16 km zijn. Een dorp verder, in Corte Sant'Andrea, is ook een herberg waar de rest naartoe ging. Daar vandaan vertrekt namelijk de ferry over de rivier de Po, en kun je het eerste stuk naar Piacenza meevaren over een historische route.

Maar ik had al gereserveerd bij de herberg in Orio Litta en de afstand van 4 km naar de ferry zou morgenochtend ook nog kunnen. Ik had een goed gevoel bij deze herberg vanwege de dame aan de telefoon. En als iedereen naar die andere herberg ging zouden wij meer ruimte hebben :-)

Omdat we alle tijd hadden namen we veel koffiestops. In het dorp Miradolo zat Ton ook aan de koffie. Hij vertelt graag over zijn kwalen maar gelukkig kwamen er nog twee wandelaars binnen. Fiona en Daryl. Ze komen uit Norwich, UK, maar Daryl spreekt ook Nederlands omdat hij met een Nederlandse vrouw getrouwd is geweest en zijn kinderen in Haarlem wonen. Ze zijn allebei rond de 70 en zijn gestart in Aosta. Zo wordt het al drukker en gezelliger.

Het was warm en broeierig en om 14.00 uur en na 19 km waren we blij dat we bij de herberg in Orio Litta arriveerden. De Australische Kay was er al en ze praatte dit keer honderduit. De herberg is echt geweldig, zo schoon en ruim en een wasmachine die werkt! Voor het eerst in 30 dagen kon ik alles lekker wassen en drogen in ze zon. Ook waren er borstels om je schoenen mee schoon te maken, ik kon ze eindelijk opknappen en goed invetten. Wat een goed idee was dat om hier te stoppen! Echt genieten zo'n halve dag lopen.

Later kwamen er mannen op de fiets, we hebben ze naar boven gestuurd zodat wij lekker een kamer met z'n drieën hebben. De beheerster, Graziella, is duidelijk een dame die het snapt en ze reserveerde meteen de boot voor ons. En dat alles voor maar 15 euro p.p., wij gaven natuurlijk 20.

Orio Litta is voor de verandering een mooi dorp zonder blaffende honden en in een bar dronken en kletsten we wat met Kay. Ook zij is 70 jaar, de Via Francigena wordt belopen door de 'nieuwe zestigers'. Kay is een hele zelfstandige dame en heeft alle camino's in Spanje al bewandeld. Ze eet al meer dan 50 jaar vegetarisch.

Er is alleen een pizzeria in het dorp, net als gister, dus het wordt vandaag weer pizza... Overigens worden in deze streek veel bars en restaurants uitgebaat door Chinezen.

Het was vandaag de op één na laatste dag voor Carina, morgen naar Piacenza! En dan zien we de rest weer op de boot. De groep is inmiddels uitgegroeid tot negen personen..

• 04 Mei 2024 - 20:42

Anka:

Heerlijk zo'n halve dag én de was kunnen doen. Ik weet niet of je route van morgen via San Agata gaat, maar daar staat de Villa Verdi, waar Verdi heeft gewoond. Heel interessant om te bezoeken, áls je van Verdi houdt, natuurlijk [e-1f600]

• 04 Mei 2024 - 20:45

Irma :

Nog 30 daagjes, Pé!! Heel dapper! En dat alles op pasta en pizza's Vegetariana . Daar kun je dus ver mee komen! [e-1f61c]

Helaas voor jou, maar fijn voor mij, moet je je bestie weer laten gaan, na morgen.

Mooie herinneringen voor jullie samen, deze week! [e-1f496].

Morgen bonte avond [e-1f602]?

Je blijft niet alleen achter, gelukkig!

Slaap lekker straks, zo zonder kermis voor de deur!!

• 04 Mei 2024 - 21:01

Margriet :

Nu echt op de helft Petra. Goed gedaan!

Heb je kermis voor de deur gehad. Dus slechte, korte nacht, schat ik in.

Meerdere koffie stops en dan evengoed al om 14.00 op de plaats van bestemming. Na 16 km.

Ik vind dat je niet langzaam loopt.

Petje af hoor.

En wat heerlijk, en herberg bijna voor jullie zelf :)

Fijne avond en veel plezier weer morgen.

Groeten Margriet.

• 05 Mei 2024 - 10:02

Gerda:

Hallo Petra,

dat klopt dat er geen mails kwamen, maar de laatste stond erin en via die kon ik links zien inhoever ik gelezen had.

wat een onderneming, ik hoop dat tussen de buien door , het allemaal goed te doen is.

succes met alles en veel plezier, groeten

Gerda

• 05 Mei 2024 - 11:37

Frank Koomen:

Fijn Pé, lekker bijkomen in dat heerlijke onderkomen, kleding wassen, batterij opladen, zonnetje genieten.

Dat hebben jullie verdiend.

Geniet met Carina jullie laatste gemeenschappelijke wandeldag en op jullie vriendschap [e-1f942]…

Groeten neef Frank

• 05 Mei 2024 - 12:20

Mariëtte Stokkermans :

Wat prachtig Petra! Las je stukje in de Binding. Zal je de tweede helft volgen. Mooie reis [e-1f64f]

Groetjes van Mariëtte

• 05 Mei 2024 - 14:43

Ben:

Zomaar een keer een dag zonder grote obstakels! Is ook wel eens lekker. Jammer dat het vandaag de laatste dag is voor Carina. Maar gelukkig heb je inmiddels ook groepsgenoten.

• 06 Mei 2024 - 09:09

Carla:

Wat grappig dat het woord hond of honden toch wel elke dag in je verslag voorkomt.

Voor de volgende tocht maar ff in therapie Peet, hahaha, grapje hè....

leuk de foto's erbij

groetjes daar en wandelze verder

Verslag uit: Italië, Orio Litta

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.