Dag 12, van Aigle naar Saint-Maurice. - Reisverslag uit Saint-Maurice, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 12, van Aigle naar Saint-Maurice. - Reisverslag uit Saint-Maurice, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 12, van Aigle naar Saint-Maurice.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

16 April 2024 | Zwitserland, Saint-Maurice

Vanmorgen was alles weer anders. Het is gek hoe pijntjes en kwalen na een goede nachtrust weer zijn verdwenen. Dankzij de adviezen van mijn online fysiotherapeut doe ik nu de juiste oefeningen. [e-1f609]

Er kwam gisteravond nog een andere gast, een jongeman. Wel gek, onze deuren grensden vlak aan elkaar en je botst zo tegen elkaar op. Dat is de reden dat ik het bij mij boven altijd maar bij één famile/stel houd.

Het ontbijt dat Viviane had klaar gezet was voortreffelijk voor een wandelaar. Kaas, brood, yoghurt, vijgen, eieren, koffie.. Om 8.30 uur stond ik voor de deur bij de Toerist Informatie en heb nu de bustijden voor door de tunnel, en een pelgrimspaspoort voor Carina, die me op 28 april komt vergezellen.

Verder was het een uitgelezen wandeldag, fris maar droog met af en toe zon. Dan gaat het met de voeten ook veel beter als het niet zo warm is. Bij het verlaten van Aigle kwam ik langs het 'Chateau', daarna ging het pad de wijnvelden in. Het eerste stuk moest ik flink klimmen. Op een gegeven moment kwam ik door het stadje Ollon en daarboven ging ik pauzeren. Daarna liep ik verkeerd (naar beneden) en stond zo ineens op het erf van een wijnboer. "Ben je onderweg naar Rome"? vroeg hij, "dan ben je verdwaald"..

Ik moest dus eigenlijk weer omhoog de wijnbergen in, maar zijn vrouw zei: "waarom zou je, als je daar beneden linksaf gaat kom je er ook zonder te klimmen".. en daar had ze natuurlijk gelijk in, en zo sneed ik (per ongeluk hoor) de tweede klim af. Ik kwam nog langs een andere Abdij, die van Les Fontaines, "Abbaye de Salaz", maar dit is tegenwoordig een wijnhuis.

Na de wijnbergen kwam de Rhone en liep ik lange tijd parallel aan de rivier. Ik herinner me de naam uit de geschiedenislessen, maar wist niet meer dat die hier in Zwitserland ontspringt. Met op de achtergrond de besneeuwde Alpen blijft het genieten.

En zo kwam ik al om 15.00 uur en 20 km later fris en fruitig aan bij de Abdij van Saint-Maurice. Er is hier zelfs een soort van merchandising rondom de Via Francigena, T-Shirts, kaarten, sleutelhangers enz. De Abdij verkoopt inderdaad ook (zuster)bier. Ik moest mezelf in 3-voud inschrijven bij de zakelijke zuster Marie-Christine. Vóór mij zijn er zes andere pelgrims geweest, de laatste kwam aan op 13 april.

De kamers zelf zijn in een ander gebouw naast de Abdij, en erg sober. De wifi doet het niet, om hier nu morgen een hele dag te gaan zitten? 20 km voelt al bijna als een rustdag... Er zijn meer gasten maar iedereen sluit zich meteen op in z'n (gehorige) kamertje.

Inmiddels heb ik het volgende bedacht. Morgen ga ik op weg naar Martigny ondanks het slechte weer. Dat is ook 20 km langs het Rhone dal, maar onderweg zijn er treinstations. In Martigny kan ik goedkoop slapen bij de priesters naast de kerk, of duur in een hotel.

Donderdag wordt het nog slechter weer, en de route naar Orsieres wordt als "challenging" omschreven. Aan de andere kant van de berg is het weer veel beter. Dus neem ik donderdagochtend al de bus door de bergen en ga vanaf daar weer verder. Ik sla dan dus 3 of 4 etappes over, al naar gelang hoe het er aan de andere kant van de bergen uit ziet qua sneeuw. Ik loop dan wel een beetje in op het programma, maar kan in Italië altijd nog een paar 'halve dagen' gaan wandelen..


  • 16 April 2024 - 20:02

    Anka:

    Gelijk heb je meid, sla met dat rot weer maar n stukje over, niemand neemt je dat kwalijk[e-1f603] en dan eventueel een paar halve dagen in Italië of gewoon n dagje dolce far niente. Ik weet nog van vroeger met mn ouders op vakantie, voor de Alpen koud en na de St. Gotthard stralende zon. Hopelijk krijg jij dat ook.

    Nee, in zo'n sober kamertje zonder wifi zou ik ook geen dagje rust nemen. Het kan ook tè rustig.

    Salut[e-1f377][e-1f377]

    Anka


  • 16 April 2024 - 20:03

    Margriet:

    Wat een uitzoekerij Petra.

    Maar zo te horen doe je er goed aan.

    Fijn dat je voeten weer wat beter voelen en je zo te lezen geen last van je rug en andere kwaaltjes hebt.

    Ook fijn dat je vandaag eens niet een hele lange dag hoefde te wandelen en fris en fruitig aankwam. Jammer alleen dat het dan niet zo gezellig is naast het Abdij.

    Prettige avond.

    Groeten Margriet.


  • 16 April 2024 - 22:00

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Slim van je om de volgende dagen zo te plannen. Dan blijft het leuk, ook voor je rug en je voeten. Ik ben benieuwd naar morgen, of je onderweg een treinrit kunt pakken.

    Slaap lekker.

    groetjes, Agaath


  • 16 April 2024 - 22:14

    Lucy :

    [e-2705] leuk om te lezen


  • 16 April 2024 - 22:42

    Sandra :

    Petra, je doet het al erg fantastisch!! Je hoeft er geen tantaluskwelling van te maken! Hou jezelf heel, je bent er nog niet tenslotte.

    Wat is het daar mooi zo te lezen. Ik krijg er zelf de reiskriebels van!

    Heb een mooie voortzetting!


  • 16 April 2024 - 23:19

    Ans:

    Zo lekker je eigen weg en je gang gaan en doen wat het beste voelt! Heerlijk.


  • 17 April 2024 - 08:24

    Carla:

    [e-1f4aa]


  • 17 April 2024 - 09:41

    Gerda:

    Hoi Petra,

    volg wat je het beste lijkt, dan blijf je er plezier in hebben,

    mooi om je verslag zo te lezen.

    succes en groeten


  • 17 April 2024 - 11:23

    Petra:

    Ik geef je groot gelijk Peet, na al die uitdagingen mag het best even makkelijker of anders. Het blijft wel een gepuzzel om alles uit te zoeken en te boeken. Succes met je keuze en we lezen het wel weer.

    Groetjes uit een koud en nat Wervershoof


  • 17 April 2024 - 14:36

    Richard De Beer:

    Goed bezig Petra, beetje minder Spartaans mag best. Ik ben nu bezig je verhaal weer in de Binding te publiceren, dit keer ben je echt op pad! Je bent nu vlakbij Avoriaz zie ik (Frankrijk) mijn favoriete skigebied. Veel plezier nog en ondanks je engelbewaarder, blijf opletten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Saint-Maurice

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km

27 April 2024

Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km

26 April 2024

Dag 22, van Ivrea naar Roppolo, 23 km

25 April 2024

Dag 21, van Pont-Saint-Martin naar Ivrea, 25 km km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 102240

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: