Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km - Reisverslag uit Robbio, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km - Reisverslag uit Robbio, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

29 April 2024 | Italië, Robbio

De website waarbenjijnu.nl heeft er vandaag uit gelegen en mails werden al een paar dagen niet meer verstuurd. Hopelijk hebben ze het vandaag kunnen oplossen?

Het ontbijt in Italië bestaat voornamelijk uit zoete broodjes. Eieren, kaas en brood kennen ze niet.. Niet echt een goed ontbijt om op te lopen, dus we gingen vanmorgen eerst langs de supermarkt voor joghurt, bananen tomaten, brood en kaas. Dat alles voor slechts 8 euro.

We kwamen Said en Katrina nog tegen die vandaag halverwege de wandeling in Palestro zouden gaan overnachten. Na 10 km dus al. Zij hebben gister ook de zware wandeling van 32 km in de regen afgelegd en ik heb dus echt niets gemist. Katrina liet foto's zien van ondergelopen rijstvelden.

In de Po-vlakte wordt het decor namelijk grotendeels bepaald door oneindige rijstvelden. De meeste rijst wordt gebruikt voor de bereiding van Italiaanse risotto. Het was broeierig warm vandaag en we liepen meteen al verkeerd. In een schuur zat een oude vrouw op het raam te tikken en ze wees ons erop dat we verkeerd gingen. Vervolgens kwam er een andere oude dame aan op de fiets, in rap Italiaans legde ze ons uit hoe we weer op de goede weg kwamen. Haar hondje Pepe holde achter ons aan.

In Palestro dronken we koffie in een smoezelige bar. Daar waren nog twee wandelaars, een ouder Frans echtpaar dat slechts zes dagen liep. Ze lazen op hun gemak de krant en dronken bier.

In de rijstvelden stonk het vanwege de nattigheid en de warmte. Uiteindelijk na 24 km kwamen we aan bij het verlaten treinstation in Robbio. Geen bank om op te zitten dus zaten we in de schaduw op een stoeprand. Later bleek dat ik in de hondestront had gezeten!

De trein kwam gelukkig al na een half uur. De treinen hier zijn erg oud, ze hebben een enorm hoge instap en de deuren gaan nog met grote hendels open en dicht. Niet meer van deze tijd en niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. Om 16.30 uur waren we weer in het hotel, en morgenochtend om 9.00 uur moeten we de trein terug naar Robbio halen!

De wandeling van morgen naar Mortara is slechts 14 km, en we slapen in een Abdij op een slaapzaal. Kosten inclusief diner en ontbijt slechts 35 euro...maar het wordt wel een uitdaging..

• 29 April 2024 - 21:41

Ans :

Heerlijk samen met Carina, dat maakt het toch wat makkelijker. Gelukkig is het knap weer.

Lekker laten verrassen en verwennen in de Abdij.

• 29 April 2024 - 21:53

Anka:

Kwam je lekker ruikende naar hondenstront in de trein[e-1f600][e-1f600]. Nee, Po vlakte is niet het mooiste stukje Noord Italië! Mijn zusje (en de andere twee) is bijna verdronken in de Po. Zo'n 60 jaar geleden gingen we daar zwemmen en zij kwam in een sterke stroming terecht. Mijn vader en een stoere Italiaan sprongen het water in en redden ons, want zij hing aan mij en mijn andere zus en we hielden haar niet meer. Mijn herinnering aan de Po.

• 29 April 2024 - 22:20

Agaath:

Eindelijk weer een teken van leven van je. Vanaf donderdag had ik geen contact meer. Vandaag kreeg ik te horen dat er een grote storing was.

Fijn dat je een week kunt wandelen met je beste vriendin Carina.

Veel gezelligheid samen.

Groetjes, Agaath

• 29 April 2024 - 22:24

Carla:

Allemaal nieuwe ervaringen, prachtig!

• 29 April 2024 - 22:30

Irma :

Gezellig dat jullie een weekje samen wandelen! En alles plat dus tijd genoeg voor een biertje en een heerlijk bord risotto!! [e-1f61c].

Veel plezier saampjes!

• 29 April 2024 - 22:47

Vronie:

Gezellig een maatje voor een week. Jammer dat de pelgrimsherberg in Robbio niet voor jullie open was. De trein is zo een prima oplossing.

• 30 April 2024 - 01:24

Elly:

Nou Petra, je relatie met honden wordt er deze reis niet beter op

Wat maak je veel mee!

Gezellig nu met z'n twee

Groetjes

Elly

• 30 April 2024 - 11:15

Annette Bleeker:

Weer helemaal bij, na een afwezigheid door de storing.

Leuk om samen met je vriendin te lopen Petra. Ik bewonder je stoere doorzettingsvermogen. En geniet van je verhalen en foto's.

Veel plezier samen!

groetjes,

Annette

• 30 April 2024 - 18:32

Piet Bakker:

Wel, Petra, ik zit tot en met 10 mei in Toscane! Dat zou je net kunnen halen? Voert je tocht tot vlakbij Pentolina, ten zuidwesten van Siena? Dat zou leuk wezen!!

Verslag uit: Italië, Robbio

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.