Dag 37, van Passo della Cisa naar Pontremoli, 24 k - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 37, van Passo della Cisa naar Pontremoli, 24 k - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 37, van Passo della Cisa naar Pontremoli, 24 k

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 Mei 2024 | Italië, Pontremoli

Vanmorgen moesten we om 7.00 uur ontbijten en om 8.00 uur wegwezen. Het ontbijt was opnieuw erg karig, droge biscuitjes met jam, een voorverpakt croissantje en een kop koffie.. en dat voor 5 euro. Niet eens fruit of joghurt voor onderweg. Voor wat betreft de blaar: Cath had vloeibare compeed op een stick en Paul een hele plak. Zelf heb ik alleen wandelwol...

De route van vandaag was bij nader inzien 24 km, omdat het hostel 4 km vóór Passo della Cisa ligt. Nergens onderweg zou er een bar zijn, ik moest het doen met een handjevol noten, een stukje kaas en een oude croissant. De eerst km's gingen over de autoweg en ik liep samen met Paul. Hij heeft 16 kilo in z'n grote rugzak op het karretje en 6 kilo in de kleine op z'n rug. Hij is een gezellige kletser en komt ook uit de drukkerijwereld. Het bewuste laatste ravijn in Zwitserland van Martigny naar Rembrancher heeft hij ook gedaan, MET karretje, en hij is gevallen. Hij viel drie meter naar beneden maar gelukkig stonden er bomen... en bleef hij ongedeerd. Hij heeft geprobeerd om lopend de Grote Sint Bernardpas over te steken maar moest vanwege een sneeuwstorm omkeren. Liftend is hij toen door de tunnel gegaan.

En dan de wandeling van vandaag. Die was zo mogelijk nog zwaarder dan die van gister. Voorbij Passo della Cisa stond de poort naar Toscane en werd de daling ingezet. Tien kilometer voornamelijk over kleine smalle paadjes met losse stenen naar beneden. Ik ben zo vaak bijna uitgegleden dat het een wonder is dat ik ongedeerd ben gebleven. De natuur was wel prachtig, op een gegeven moment stond ik helemaal bovenaan omringd door groene bergtoppen. Gewoon even de Apennijnen bedwongen met mijn bijna 60 jaren!

Maar dat dal was een aanslag op m'n knieën en tenen en de hiel deed zeer. Pas om 12.30 uur was ik op de helft. Nog zo'n zelfde stuk te gaan! En prompt kreeg ik een appje van Cath, zij waren de autoweg op gegaan en hadden een bar gevonden. Een afkorting van de route, zo konden we twee uur afsnijden! Maar na de koffiestop kwam ik niet meer vooruit, ik kon niet eens meer rechtop lopen, de knietjes wilden niet meer. De rugzak was loodzwaar en de voeten stonden in brand. Het was ontzettend heet op het asfalt zonder schaduw. Ook levensgevaarlijk met veel motorrijders en razende automobilisten. Ik was blij dat ik met de Fransen liep, het ging een paar keer maar net goed. Maar we hebben het weer gered. Het stadje Pontremoli is gelukkig fraai, ontzettend oud en met mooie pleinen.

Paul had ondertussen voor ons beiden bij de Kapucijnen in het klooster geboekt. Toen ik om 16.00 uur had ingecheckt en m'n eigen kamertje kreeg, stond hij me al op te wachten met bier en pinda's. Geweldig! Een andere pelgrim, de Fransman Thomas, arriveerde iets later.

Vanavond hebben we met z'n vijven gegeten. Cath en Said lopen morgen voor het laatst. Misschien neem ik hier een rustdag, of ik loop een halve etappe en doe de rest met de trein. Het is 32 km naar Aulla.


  • 11 Mei 2024 - 22:35

    Agaath:

    In plaats van gemakkelijker worden de dagetappes gevaarlijk voor je. Dalen met losse stenen op het pad, een ramp. Gelukkig heb je aardige mensen die je geregeld ontmoet.

    ik hoop dat morgen echt iets lichter voor je wordt.

    Sterkte en probeer het vol te houden.

    groetjes, Agaath


  • 11 Mei 2024 - 22:40

    Irma :

    Jeetje Peetje..Je lijf schreeuwt om rust! En dat is logisch! Zelfs jonge blommen van 60 hebben dat af en toe nodig [e-1f607]. Maar vreselijk stoer!!!

    Ik ben zo benieuwd wat die meneer Paul met 22 kilo bagage moet! Is t een smokkelaar, modefreak of gewoon een malloot? [e-1f602]

    Hopelijk luister je naar je lichaam en hebben we morgen een heel saai verslag!


  • 11 Mei 2024 - 22:46

    Anka:

    Weer n verslag niet gereageerd, maar gisteren waren we zelf in de problemen, in the middle of nowhere stopte de motor van ons bootje ermee. Uiteindelijk alles goedgekomen, maar behoorlijk gestresst en geen berichten meer bekeken. We zijn weer thuis in Frankrijk en zitten nog op ons terras en hebben het over jou en je belevenissen. Je bent echt n topper.


  • 12 Mei 2024 - 08:52

    Annemiek:

    Ja ja, dat is op zijn tijd flink afzien, gelukkig ook veel onvergetelijke momenten. Zoals de top van de appenijnen.

    Succes voor de komende dagen.


  • 12 Mei 2024 - 09:11

    Vronie:

    Euforisch arriveren bij de pas, kapot arriveren in het dal.


  • 12 Mei 2024 - 09:14

    Carla:

    Tsjonge het wordt al gevaarlijker, pas goed op jezelf, luisteren naar je lichaam.

    Lieve groet uit het zonovergoten NL


  • 12 Mei 2024 - 22:16

    Ans:

    Bijgelezen na 3 dagen Friesland, heerlijk gewandeld. Vergeleken met jouw tocht een eitje! Het pad gaat niet over rozen bij je. Gezellig dat er meerdere pelgrims zijn, geeft fijne afleiding! Ultrea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pontremoli

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 115112

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: