Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km - Reisverslag uit Campagnano di Roma, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km - Reisverslag uit Campagnano di Roma, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

03 Juni 2024 | Italië, Campagnano di Roma

Vanochtend vroeg maakte Harrie me er al op attent dat het vandaag de 60e wandeldag zou zijn... en inderdaad, weer een feestdag dus!

We vertrokken vanmorgen rond 7.30 uur na het zoveelste karige ontbijtje van een beschuitje met jam en een yoghurtje. Het had afgelopen nacht flink geregend en vlak buiten Sutri stapte Wolfgang de hoge stoep op, ik liep er volgzaam achteraan. Maar de tegels waren zo glad dat ik in vliegende vaart achterover gleed, ik voelde mezelf al knetterhard vallen. Maar als door een wonder stond ik zomaar weer rechtop! Alsof ik door een onzichtbare hand werd teruggeduwd. Je mag het geloven of niet, maar zo was het.

Daarna ging het 5 km langs een drukke autoweg, vervolgens over grindwegen langs velden met noten- en olijfbomen. Na 10 km kwam de plaats Monterosi voor een pauze. Ik wilde wel wat eten maar die 'panini's' (altijd van gister) komen zo m'n neus uit dat ik het hield bij een plakje cake. In een supermarkt kochten we repen en bananen. Het verkrijgen van stempels is deze laatste 100 km erg belangrijk, omdat je anders je testimonium niet krijgt. Ik heb echter nog maar twee lege plekjes in mijn pelgrimspaspoort dus heb de meeste stempels overgeslagen.. Tja als ze mij geen testimonium geven dan is het 'I rest my case'. Stempels op een los blaadje gelden niet.

Na Monterosi liep ik weer een tijdje op met Fred, maar deze laatste 16 km waren zwaar. Het was heet, weinig schaduw, geen enkel huis en veel vals plat. Het weinige eten van de laatste tijd zal niet hebben mee geholpen, de rugzak voelde loodzwaar en m'n voeten stonden als vanouds in brand. Het enige hoogtepunt waren de watervallen 'Monto Gelato Falls'. Daarna was het nog 6 km afzien tot aan Campagnano di Roma. Na een laatste klim naar het stadje gelegen op een heuvel liep ik linea recta naar het appartementje. Dit is net een week in gebruik en erg schattig en klein. Na een heerlijke douche kon ik een beetje bijkomen. Maar ook Wolfgang had het zwaar gehad.

Christiano heeft z'n eigen appartementje vlakbij en met z'n drieën dronken we later bier op een terras. Daar zat tevens een groepje pelgrims die ik niet eerder had gezien, maar we werden totaal genegeerd. Ik had ontzettend veel zin in gebakken eieren en pasta. Na een bezoek aan de supermarkt ben ik heerlijk gaan koken, alleen zegde Christiano op het laatste moment af vanwege maagproblemen...

Maar goed, de sla, olijven, brood en pasta en kaas smaakten heerlijk en morgenochtend vroeg ga ik een omelet bakken. En we hebben bruin brood gevonden! Eindelijk weer eens knap ontbijten. Morgen gaat de wandeling van 24 km naar een buitenwijk van Rome, La Storta. Als het goed is heb ik geboekt in een heel groot klooster, maar ze spreken daar alleen Italiaans. 'Due pellegrini por domani'. Er zijn 100 bedden dus het moet vast goed komen. Nog 2 dagen en 43 km te gaan! Michael en Aleksis komen morgen al in Rome aan..

@ Ans: Ze waren echt pikzwart..


  • 03 Juni 2024 - 21:45

    Sandra:

    En dan nu een echt wonder!!! Dat is het enige wat nog miste in dit indrukwekkende en meeslepende verhaal. Ik ben blij voor je dat je weer werd terug gezet. Je moet er toch niet aan denken, in het zicht van de haven….. Fijne dag morgen en geniet van je ontbijt!!


  • 03 Juni 2024 - 21:52

    Anka:

    Nou de wandeling klinkt als afzien, maar je zelfgemaakte diner maakte veel goed, denk ik. Slapen gaat ook vast lukken lekker in je eentje op n kamer.

    Sogni d'oro, ciao


  • 03 Juni 2024 - 22:09

    Irma :

    Wij hebben vandaag de grot van Lourdes bezocht, dus wij geloven alles!!!!

    Nog 2 dagen zien door te komen! Op eieren lopen is soms een heel goed idee, dus dat gaat wel lukken!!


  • 03 Juni 2024 - 22:09

    Carina :

    Zet 'm op Peetje, nog 2 dagen en 43 km te gaan! Goed eten is wel heel belangrijk met de eindstreep in zicht, gelukkig heb je voor morgen een heerlijk ontbijt in het vooruitzicht .

    Én wat een engelbewaarder heb je deze tocht op je schouder!


  • 03 Juni 2024 - 22:10

    Margriet :

    De laatste loodjes Petra.

    Zet 'm op!

    Groeten Margriet


  • 03 Juni 2024 - 22:16

    Wim Corbijn :

    Pé .DIEP EN DIEP respect voor deze tocht .ontberingen honger ,regen slechte wegen en dat alles alleen . Diepe buiging [e-1f64f][e-1f64f]morgen Rome , een ontvangst van de Paus zit er niet in .maar een

    aar flinke potten [e-1f37a][e-1f37a]die fietsen er makkelijk in .geniet van je aankomst . Groet Wim


  • 03 Juni 2024 - 22:27

    Carla:

    Mooie foto's!

    Rome morgen al aantikken , prachtig hoor.

    Lieve groet Carla


  • 03 Juni 2024 - 22:37

    Nico Bakker:

    Rome zien, en dan sterven. Zo was het toch? Of niet?

    Nog even volhouden: je kunt het!! [e-1f4aa]


  • 03 Juni 2024 - 22:39

    Ada :

    Rome in zicht! Wat geweldig! Ik hoorde vorige week wel dat het Vaticaan paal en perk gaat stellen aan alle verschijningen van Maria die mensen mee schijnen te maken. Jouw wonder als pelgrim van bijna 60 op haar 60e dag naar Rome, zal zeker worden geloofd!


  • 03 Juni 2024 - 22:49

    Josee:

    Goh Petra, bijna niet te geloven nog 2 dagen te gaan!

    Je kijkt uit hoor, heelhuids op het plein arriveren [e-1f600][e-1f91e][e-1f607]

    Veel plezier de komende 2 dagen met stappen , chapeau [e-1f340]


  • 03 Juni 2024 - 23:33

    Piet En Gonnie:

    Goh Petra nog maar 2 dagen lopen en dan zit het erop.. We vinden het heel knap van je dat je deze pelgrimstocht hebt vol gehouden.

    Voor nu nog de laatste kilometers.......geniet er nog maar even van.


  • 04 Juni 2024 - 15:42

    Annette:

    Nog even Petra, de finish komt in zicht. Dan een warm onthaal door broer Frank, die er al is. Veel succes met de laatste 2 dagen!


  • 04 Juni 2024 - 16:08

    Vronie:

    Ik geloof in het voorval. Er zijn echt handen die je behoedt hebben voor de val. Go go go Petra, de laatste dagen. Kanjer, diep respect.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Campagnano di Roma

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 115116

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: