Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km - Reisverslag uit Rome, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km - Reisverslag uit Rome, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Juni 2024 | Italië, Rome

Sorry allemaal dat ik een dag te laat ben! Maar het was gister zo hectisch dat het er niet meer van is gekomen.

Gisterochtend vertrokken we met z'n drietjes om 7.30 uur voor de laatste etappe. Wolfgang, Christiano en ik. Het was toen al heet. De eerste anderhalf uur gingen langs de 'Via Cassia', oftewel de doorgaande autoweg naar Rome. Een vreselijk traject, met langs de weg allemaal vuilnisbakken. Ze doen hier hun best om het afval te scheiden, maar de bakken worden niet geleegd en al het vuil ligt er naast op een hoop en het stinkt enorm. Na deze anderhalf uur gingen we eindelijk weg van de snelweg door een Nationaal Park, 'Dell Insugherata' een soort van jungle waar je ook niet blij van werd. Hoge brandnetels en doornen langs een smal pad. Van Aleksis begreep ik dat hij zelfs aangevallen werd door een wild zwijn met jonkies!

Na dit natuurpark kwamen we al in de stad Rome aan, met nog meer vuilnis en slechte wegen. Het stadspark was gesloten wegens onderhoud dus moesten we eromheen langs, jawel, de snelweg. Nog een laatste toetje aan gevaar. Het is ongelooflijk hoeveel troep er ligt en elektriciteitskabels liggen gewoon open en bloot.

En toen kwam de 'Viale Angelico', een soort van 'Via Gladiola'. Met als eindpunt het Sint Pietersplein! Maar wat een hitte en wat een toeristen! Dat was wel even een anti climax. Neef Frank stond me op te wachten en deed een soort van ceremonie. Ik werd door neef Franciscus geëerd en gezegend tot de heilige San Pietronella en kreeg een lauwerkrans op mijn hoofd ;-)

Daarna natuurlijk foto's maken en samen met Christiano en Wolfgang ons testimonium ophalen. Gelukkig krijgen pelgrims een VIP behandeling en we hoefden niet in de rij te staan. Naar die zo begeerde stempels werd nauwelijks gekeken. Vervolgens konden we eindelijk gaan eten en het glas heffen! Om vervolgens afscheid van elkaar te moeten nemen.

Rond 17.00 uur was ik in ons onderkomen, opnieuw in een Convent (soort klooster) dat Frank heeft geboekt. Na een douche kon ik alweer met de bus naar de andere kant van de stad om samen met Michael en zijn man Graham en Aleksis uit eten te gaan. Dat was onwijs gezellig, mooi napraten en lachen. En opnieuw afscheid nemen.

Om 23.30 uur lag ik in bed en vanmorgen vroeg moesten we alweer op pad om het Colosseum en het Forum Romanum te bezichtigen. Zo ontzettend veel toeristen en dan die hitte, het was voor mij wel even afzien.. Al is het natuurlijk wel prachtig allemaal.

Nog even wat feiten op een rijtje:

Op 5 april vertrok ik vanaf Besançon en op 5 juni kwam ik om 13.00 uur aan op het St. Pietersplein in Rome, na exact 60 wandeldagen (en 2 rustdagen). Ik liep over de 'Via Francigena' vijf dagen door Frankrijk, 10 dagen door Zwitserland en 45 dagen door Italië. Daarbij doorkruiste ik het Jura gebergte, de Alpen, het Aosta-dal, de Po-vlakte, de Apennijnen, Toscane en Lazio Roma. In totaal legde ik bijna 1500 km af, een gemiddelde van ruim 24 km per dag, met op mijn rug 10 kg aan gewicht. Gemiddeld zeven uur per dag lopen... Hoeveel ik ben afgevallen weet ik niet, maar niet zoveel vermoed ik.

Ik moest onderweg vaak denken aan de film 'Nyad'. Nyad vertelt het waargebeurde verhaal van atlete Diana Nyad. Op 60-jarige leeftijd streeft ze, met de hulp van haar beste vriendin en coach, naar het verwezenlijken van haar levenslange droom: een lange zwemtocht van Cuba naar Florida. Uiteindelijk lukte het haar op 64-jarige leeftijd om de zwemtocht van 53 uur en 180 km te voltooien. Haar legendarische woorden toen ze het eindelijk had gehaald waren:

Volg je droom en geef nooit op. Je kunt meer dan je denkt!

Iedereen bedankt voor het volgen en iedereen bedankt voor alle reacties, elke dag weer. Deze blog heeft me letterlijk op de been gehouden!

Ik zal jullie missen..

Zaterdag reis ik samen met Frank naar zijn huis in Horgen in Zwitserland en maandag rijden we dan samen met de auto naar Deventer in Nederland. Daar word ik opgehaald door Harrie. Maandagavond ben ik weer thuis...

Grazie Mille

Ciao et Arriverderci

Petra


  • 06 Juni 2024 - 18:49

    Ellen Liefting:

    Top je hebt het gehaald. Super! Goede thuisreis!


  • 06 Juni 2024 - 18:56

    Vronie:

    Gefeliciteerd je hebt een prachtige prestatie geleverd. De VF is binnen.


  • 06 Juni 2024 - 19:00

    Sandra:

    Petra, je hebt het gedroomd. Je hebt het gedurfd. Je hebt het gedaan. En je hebt het gehaald. Fantastisch!! En daarbij heb je veel

    mensen meegenomen op deze bijzondere reis. Door het zo gedisciplineerd opschrijven van alle avonturen, de bange, goeie, vermoeide en mooie momenten. Ik heb er diep respect voor EN ik wil je bedanken voor je inspiratie. Geniet nog van de laatste dagen, uren. Wat zal het lekker zijn om weer thuis te komen en dit te laten bezinken. Ciao ciao!!


  • 06 Juni 2024 - 19:08

    Angelique Braas :

    Super Petra! Wat een prestatie! Van harte gefeliciteerd! Dit pakt niemand jou meer af. Heb weer genoten van al jou verslagen. Goede reis naar huis.


  • 06 Juni 2024 - 19:08

    Bakker:

    Petra, Gefeliciteerd met het bereiken van je einddoel!

    En erg bedankt dat je je belevenissen met ons hebt gedeeld, al heb ik zelf pas de laatste drie weken kunnen volgen. Ik heb er van genoten!


  • 06 Juni 2024 - 19:12

    Jeroen Van Galen:

    Top gedaan! Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie Petra [e-1f4aa][e-1f44d][e-1f44d]


  • 06 Juni 2024 - 19:12

    Bert Kaag:

    Gefeliciteerd Petra! Een puike prestatie met mooie verslagen! Je mag trots zijn op jezelf.


  • 06 Juni 2024 - 19:25

    Joke:

    Yeah Peet, gehaald! Petje af, super! En prachtig op schema! Weer wennen straks thuis maar nu nog ff genieten![e-1f618]


  • 06 Juni 2024 - 19:31

    Elly:

    Gefeliciteerd Petra

    Je hebt het gedaan,je maakt je dromen waar!

    Dank je wel voor de mooie reisverslagen, we liepen op die manier met je " mee"

    Groetjes van ons


  • 06 Juni 2024 - 19:43

    Marga Koning:

    Gefeliciteerd Petra, zo knap, wat een prestatie! Genoten van je verslagen en ik ga deze nu echt missen! Goede reis naar huis en je kan een leven lang hier op terugkijken met hopelijk veel plezier. Je weet wel dat je zestig bent geworden ha ha.

    Lieve groetjes, Marga en ook van Fred


  • 06 Juni 2024 - 19:51

    Ruud Held:

    Erg knap Petra ,wat een prestatie en wat een ervaring zoiets vergeet je nooit meer .

    Heb genoten van je belevenissen ,vond het erg leuk om te lezen .


  • 06 Juni 2024 - 20:03

    Margriet :

    Tjee Petra, je hebt het gehaald!

    Van harte gefeliciteerd.

    En bedankt voor je verhalen.

    Groeten Margriet.


  • 06 Juni 2024 - 20:11

    Gerda:

    Top Petra, je hebt het gehaald, bedankt voor de verhalen en belevenissen. goede terug reis en wel thuis. Groetjes


  • 06 Juni 2024 - 20:48

    Frank Janssen :

    Hallo Petra,

    vsn harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze uitdaging! Ik heb diep respect voor de afstand die je in 2 maanden te voet hebt afgelegd! Dat doe ik je zeker niet na. Ik wandel met redelijk veel plezier in Zwitserland, maar ben ook altijd weer blij als ik de wandeltocht voltooid heb. Dus nogmaals: diep respect voor jouw prestatie nogmaals!

    nog een fijne dag samen met mijn lieve man in Rome en we gaan elkaar weer tegen komen. Groetjes Frank Janssen


  • 06 Juni 2024 - 21:08

    Carina:

    Wat een geweldige prestatie! Daar kun je trots op zijn. Ik heb genoten van je verslagen! Kun je dit niet blijven doen?

    [e-1f61c][e-1f609]

    Het zal even afkikken voor je zijn, niet elke dag meer wandelen en mensen ontmoeten. Voor mij zal het ook afkikken zijn : geen dagelijks reisverslag!

    Geniet van de mooie herinneringen van deze maanden, groetjes aan Frank, zó leuk dat hij je stond op te wachten. Tot snel !

    Goede terugreis!


  • 06 Juni 2024 - 21:10

    Irma :

    Je hebt t gedáán!! Zo knap!!!! Diepe buiging!

    Fijn voor jou, jammer voor ons! Geen dagelijkse PeetjeSoap meer in de mail! Ik kijk uit naar je boek! Tussen bergen en ravijnen!! Door . P. Koomen.


  • 06 Juni 2024 - 21:20

    Carla :

    Beste Petra,

    Prachtig, super gedaan, petje af.


  • 06 Juni 2024 - 22:20

    Agaath:

    Gehaald na 60 dagen ploeteren! Van harte proficiat! Ik zal je mooie verhalen missen.

    Goede terugreis, zittend gelukkig.

    Lieve groet,

    Agaath


  • 06 Juni 2024 - 22:32

    Vera En Meindert :

    Gefeliciteerd Petra , PETJE AF !!!!![e-1f44f]veel herinneringen gemaakt leuke en minder leuke.

    Maar een levenservaring erbij en die kan niemand je meer afnemen .[e-1f44b]


  • 07 Juni 2024 - 01:57

    Gretha :

    Wat een prestatie Petra! Je bent er met lauwerkrans op je hoofd. Een groots avontuur achteraf zal je het missen (maar niet alles) maandag weer bij Keut on the river. Nagenietend van je grootse avontuur. Op je prachtige plek Mariposa. Ik kom graag eens een koppie bij je doen. Om je avonturen aan te horen, en ook om daar met je te zitten mijn roots aan de Groote vliet. Goede terug reis.


  • 07 Juni 2024 - 08:29

    Carla:

    Hey Peet, gefeliciteerd! Mooi hoor. En ja ik had al gezien dat het in Rome super druk is. Er is dus nog een Carla, had ik niet eerder gezien.

    Geniet van de laatste dag en terugreis, het is niet alleen de reis ernaartoe, maar ook de reis weer naar huis. Als je daar ook naar uitkijkt, zit het wel goed[e-1f917].

    Ik heb je met plezier gevolgd, bedankt,

    met lieve groet Carla uit Soof ( nu nog)


  • 07 Juni 2024 - 08:42

    Mara :

    echt super knap gedaan Petra!! ik heb met veel plezier jouw verhalen gelezen en prachtig fotos bewonderd. Ik ben blij voor je dat je het hebt gehaald en dat je heelhuids bent aangekomen.


  • 07 Juni 2024 - 09:07

    Anka:

    Nu ben ik weer eens te laat met mijn reactie[e-2639]️[e-1f600] Geweldige prestatie Petra, super goed. Ik ga je verslagjes missen! Leuk idee van Frank die lauwerkrans, San Pietro Ella[e-1f600]. Ja, Rome is heet en druk hè, maar ja, sommige dingen moet je gewoon gezien hebben en daar moet je wat voor over hebben (1500km lopen bijvoorbeeld, haha).

    Meid geniet lekker nog even daar en wat fijn dat je met Frank naar NL reist. Beter dan in je eentje in de trein.

    Liefs en arrivederci


  • 07 Juni 2024 - 09:50

    Marleen :

    Hoi Petra,

    Wat een tocht heb jij gewandeld, stoer hoor! Petje af. Ik vond het heel leuk om je te volgen en zo een beetje mee te wandelen.

    Tot snel,

    Marleen


  • 07 Juni 2024 - 11:48

    Annette:

    Helden en winnaars worden gelauwerd Petra! Chapeau voor je enorme prestatie!! We hebben genoten van je reisverslag. Geniet nog lekker samen met Frank in Rome en Horgen.


  • 07 Juni 2024 - 11:55

    Ans:

    Van harte gefeliciteerd met al je mooie kilometers. Respect en een diepe buiging! Wat knap dat je zo doorgezet hebt ondanks alle ontberingen. Leuk dat Frank er voor je is. Nog mooie dagen en heel rustig landen als je thuis bent................ Hou het pelgrimsgevoel maar heel lang vast!


  • 07 Juni 2024 - 12:40

    Leonie Meester:

    Gefeliciteerd met deze topprestatie, en al het mooie (en minder mooie) dat je op je weg hebt mogen zien. Het is nooit te laat om te dromen, veel respect!


  • 07 Juni 2024 - 17:49

    Trudy:

    Wat een mijlpaal en werkelijk fantastische prestatie Petra!!! Ik heb erg genoten van je leuke, spannende en soms toch wat gevaarlijke avonturen.


  • 08 Juni 2024 - 06:47

    Jacolien :

    San Pietronella, die houden we erin! [e-1f913] Goede reis naar Zwitserland vandaag en maandag naar Nederland. Het zal wel weer even wennen zijn, het 'gewone' leven. Ik ga je dagelijkse updates missen!


  • 12 Juni 2024 - 15:04

    Bo Nel Sijtsma:

    Gefeliciteerd met. Je einddoel Petra!!

    Nu ben je een echte gediplomeerde pelgrim,

    we horen later je verhalen!!

    gr van bob en nel.


  • 19 Juni 2024 - 23:13

    Marie-José :

    Hoi Petra, bedankt dat ik mee mocht genieten van al je belevenissen en verhalen. Geweldig. Je hebt het volbracht! Chapeau!!!( ik liep een beetje achter met lezen) wat ik al eerder zei. Je hebt een heerlijke schrijfstijl. Bundel het tot een boekwerk!,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 115118

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: