Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km - Reisverslag uit Sutri, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km - Reisverslag uit Sutri, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

02 Juni 2024 | Italië, Sutri

De Franse vrienden van Fred begonnen tijdens het diner van gisteravond een beetje te ontdooien. Maar hun namen weet ik nog steeds niet. In het Benedictijner klooster bevinden zich op dit moment nog tien zusters, waarvan het merendeel "zwart". Allemaal lieverds, maar het interieur is zwaar verouderd. Zo stond er in onze badkamer één centimeter water op de vloer omdat het nergens heen kon (en geen douchegordijn). Naar de staat van de elektriciteit moet je maar helemaal niet kijken ;-)

Na het ontbijt gingen we zoals gewoonlijk met z'n drietjes op pad, Wolfgang voorop, ik in het midden en Christiano achteraan. Het was een beetje drukkend weer met af en toe wat motregen. De weg voerde door een bos en daarna lange tijd door boomgaarden met notenbomen. Het was vlak en goed te doen.

Na 16 km kwam het stadje Capranica. Ook zeer oud met zoals gebruikelijk een stadspoort, daarachter een historisch centrum met geen enkele winkel of terras, en aan het einde weer een stadspoort. We dronken daarachter wat op een terras en toen begon het alsnog flink te regenen. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik de poncho weer eens aan moeten trekken. De laatste 6 kilometer ging door een nationaal park, een soort van tropische jungle met vele watervalletjes, maar vanwege de regen ook glad en gevaarlijk. Een soort van ravijn nr. 6, dus opletten geblazen! Het kan nog steeds misgaan.

Rond 14.00 uur kwamen we aan bij het appartement in Sutri (in de Romeinse tijd Sutrium geheten). Sutri is inderdaad ontzettend oud en heeft zelfs een eigen amfitheater, uitgehouwen in tufsteen en meer dan 5000 jaar oud! Ons appartement ligt midden in het oude centrum en samen met Wolfgang heb ik het centrumpje, de kerk 'Santa Maria Assunta' en het Amfitheater bezocht. Overal op straat was een soort van 'bloemencorso' gaande, grote tekeningen werden ingekleurd met bloemblaadjes. Wij mochten ook nog meehelpen.. Ondertussen was de zon weer gaan schijnen en na de verplichtingen gingen we op het plein op een terras zitten. Ik zag er vele bekende gezichten.

Om 19.00 uur gingen de Fransen, Christiano en Wolfgang een 'Pelgrimsmenu' nuttigen, ik bleef voor de verandering in het fijne appartement. En ik viel met mijn neus in de boter! Onder het raam was een ware processie gaande van verschillende groepen. Volgens mij hoorde bij elke ingekleurde bloementekening een eigen groep. Mannen en kinderen in klederdracht met grote vaandels en een kruis. Ik kon het allemaal live volgen!

Alleen jammer dat ik niet aan boodschappen doen heb gedacht, ik zou graag een paar eieren hebben gebakken. Het ontbijt is wel inclusief en staat klaar in de koelkast dus mijn diner bestond uit yoghurt. Morgen gaat de etappe naar Campagnano de Roma en is 24 km lang. Ook daar hebben we weer een appartementje geboekt. Toch handig als je dan niet alleen bent en de kosten samen kunt delen. Van het weerbericht hier kun je niet echt op aan maar als het goed is wordt het de komende week steeds zonniger en heter! Nog drie dagen te gaan!!


  • 02 Juni 2024 - 20:53

    Vronie:

    Al paar dgn in jouw spoor. Wat. Weer een mooie verhalen. Ja, die hazelnoten smaken heerlijk.


  • 02 Juni 2024 - 20:54

    Anka:

    Hoe kan je op een yoghurt je op de been blijven na zo'n wandeling!? Wel heel goed voor de lijn[e-1f600]. Klinkt leuk die processie/bloemencorso, dat heb jij dan weer wel meegemaakt terwijl de anderen aan het pelgrims diner zaten. Ik hoorde vanochtend op de radio in Tussen hemel en Aarde, dat niet het einddoel van pelgrimeren het belangrijkste is, maar de tocht zelf. Het schijnt dat de meesten de laatste dagen langzamer (willen) lopen. Zit wel wat in, denk ik.

    Ciao ciao


  • 02 Juni 2024 - 21:02

    Sandra:

    Aftellen dus…. Geniet er van. Op naar de apotheose[e-1f44f][e-1f3fb]


  • 02 Juni 2024 - 22:09

    Ans:

    Zeker leuk om met meerdere een slaapplaats te delen, scheelt en is vaak ook heel gezellig. Straks op naar de laatste km, op naar de Grande Finale!

    PS; Het merendeel "zwart". De kleding of anders gekleurd, het klinkt zo heftig.


  • 03 Juni 2024 - 09:17

    Carla:

    Mooie foto's mooie mannen mooie omgeving......daar zou ik ook tevreden mee zijn[e-1f600]


  • 03 Juni 2024 - 12:21

    Gerda :

    Mooie omgeving, en mooie verhalen weer, bewondering voor je onderneming naar Rome, nog even en je bent er. succes met de laatste kilometers, Het weer is hier ook wisselend, en verrassend. geniet ervan.

    groeten


  • 03 Juni 2024 - 18:13

    Agaath:

    Heb jij intussen zoveel geestelijk voedsel ingenomen door je bezoeken aan talloze kerken en kathedralen, dat je weinig andere etenswaren meer nodig hebt? Grapje. Maar ik vind het stoer om met een bakje yoghurt zoveel kilometers te maken. Ik was al lang flauw gevallen.

    Nog een paar stoere dagen en je hebt je doel bereikt.

    Houd je goed!

    Groetjes, Agaath

    l

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Sutri

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 115113

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: