Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km - Reisverslag uit Vetralla, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km - Reisverslag uit Vetralla, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Juni 2024 | Italië, Vetralla

De Franse dames met wie ik een kamer deelde hebben zich niet voorgesteld en helemaal niets tegen me gezegd. Ik moest me de hele nacht enorm inhouden om niet te hoesten. Na bijna niet geslapen te hebben ging ik om 7.00 uur samen met Wolfgang op pad voor de etappe van vandaag.

Deze variant om Viterbo uit te komen was vele malen mooier dan het gedeelte van gister om de stad binnen te komen. Het was een prachtige wandeling door de bossen ver weg van alle autoverkeer. We kwamen door mooie plaatsjes als San Martino en Tre Croci. In San Martino staat een mooie abdij met abdijkerk. Een historisch plaatsje zonder toeristen en waar een Ice Tea en koffie samen 2,20 euro kosten.

Het was dus de hele dag genieten, niet al te warm en perfect wandelweer. Mijn voeten hebben geen enkele problemen meer en 25 kilometer per dag gaan moeiteloos. Toen we aankwamen in Vetralla moesten we nog 2 uur wachten om in het klooster te kunnen inchecken. Vetralla is ook een mooie oude stad maar tussen 14.00 en 16.00 uur zijn de winkels altijd dicht en zie je geen mens op straat. Gelukkig was er wel een bar open waar we konden wachten. Er arriveerden nog twee Nederlandse pelgrims, Jos en Bé, zeventigers uit Amsterdam die vanaf Lucca zijn vertrokken. En er kwam een Amerikaanse pelgrim, David, die omgekeerd van Rome naar Bolsena loopt.

Na een bezoek aan de supermarkt trokken we omhoog langs een lange laan voor de 2 kilometer naar het Benedictijner klooster 'Monastero Regina Pacis'. En daar dook zo ineens Christiano weer op. Ik vrees wel eens voor hem, met zijn dikke korte lichaam, bier drinkend en zwetend en hijgend.

Toen we bij het klooster arriveerden sloeg de kerkklok 16.00 uur en kwam er ook net een schoolbus vol met jeugd aanrijden. Ze stapten uit met hun koffertjes en het was chaos. Zuster Madeleine gaf ons ieder een kamer, en toen ik net was geïnstalleerd moesten we weer plaatsmaken voor de jeugd. Alles weer inpakken en mee naar een andere vleugel van het gebouw. Godzijdank kreeg ik opnieuw een privé kamer met prachtig uitzicht over de olijfgaard. Ondertussen was het al 17.30 uur en kon ik eindelijk gaan douchen.. Een douche zonder gordijn en zonder warm water. Warm water moet sowieso altijd van heel ver komen maar nu kwam het helemaal niet..

Ik wilde de zusters niet nog meer stressen dus heb het maar zo gelaten. Later kwamen Fred en de mannelijke helft van het bevriende echtpaar, wiens naam ik ook niet weet. Zij hadden de korte route vandaag gedaan maar waren verdwaald.. en 6 km extra gelopen. Vanavond zitten we allemaal aan de 'cena', de avondmaaltijd hier in het klooster en morgenochtend aan het ontbijt. De etappe van morgen gaat naar Sutri en is 24 km lang. Sutri moet een 'unknown attraction' van the Via Francigena zijn en er zijn eigenlijk alleen maar B[e-38]B's. Ik heb nu een heel appartement gevonden met aparte slaapkamers voor maar 60 euro!

Overigens hebben jullie het vast al in de gaten: Het worden 62 dagen, en geen 60. Ik heb tenslotte 2 rustdagen gehad. Ik had het wel in 60 dagen kunnen redden door een trein te nemen of op één dag 35 km te doen. Maar ik wil deze laatste dagen vooral genieten. En 5 april t/m 5 juni klinkt ook wel mooi..

@ neef Jan: De data staan weer goed ;-)


  • 01 Juni 2024 - 20:30

    Irma :

    Echt belachelijk om iemand zó te negeren.. Onbeschoft. Geen echte wandelaars! Snap dat t heel ongemakkelijk voelde .Ik zou ook geen oog dicht doen bij mensen die mij niet eens groeten.

    Maar de tocht klinkt relaxed! De gewrichten gesmeerd, t zonnetje schijnt en nog een paar mooie dagen in t verschiet! Geniet van je laatste loodjes!


  • 01 Juni 2024 - 20:31

    Carina:

    Weer prachtige foto's en reisverslag. Leuk met zijnaden aan de avondmaaltijd én ontbijt. Ben benieuwd naar het plaatsje Sutri.

    Wat zal je heerlijk slapen in je privé kamer.

    Nog vier dagen te gaan....Zowel voor jou als voor ons[e-1f607]


  • 01 Juni 2024 - 21:50

    Agaath:

    Ben benieuwd naar de unknown attraction! Er zijn gelukkig ook veel aardige mensen met wie je optrekt.

    Geniet nog van de laatste wandelwagen.

    En hopelijk morgen een goede B[e-38]B.

    Agaath


  • 01 Juni 2024 - 22:56

    Ans:

    Je voeten, benen, lijf en hoofd zijn helemaal op stoom, je ruikt de stal! Nog even, geweldig, je bent er bijna, maar nog niet helemaal. Echt zo knap.


  • 01 Juni 2024 - 23:17

    Sandra:

    Petra, easy piecy voor jou!!! Hou dat vast!’ Aspettare[e-1f44d][e-1f3fb][e-1f4aa][e-1f3fc]


  • 02 Juni 2024 - 07:33

    Carla:

    Hey Peet, take your time, hier is het toch nog geen zomer[e-1f600]


  • 02 Juni 2024 - 08:26

    Joke :

    Ha die Peet! Eind in zicht! Weet nog dat ik het op het einde spuugzat was. Het vroeg uit bed, slapen met vreemden, het eten, het lopen. Bij jou lijkt het al beter te gaan! Petje af hoor[e-1f618]


  • 02 Juni 2024 - 08:27

    Anka:

    Typisch Frans, onaangenaam volk. Fijn dat het zo'n leuke wandeldag was wel jammer van het koude water, maar dat wordt vanavond heerlijk douchen in je appartement


  • 02 Juni 2024 - 12:20

    Ben:

    Het einde van een xeer indrukwekkendr en intensirve tocht nadert. De basiliek is in zicht [e-1f601]. Geniet nog van je laatste 'etappes'.


  • 02 Juni 2024 - 12:22

    Ben:

    Ik zie nu dat een bril nog zo gek niet is ... [e-1f648]


  • 02 Juni 2024 - 13:35

    Marga Koning:

    Wat fijn dat je nu een eigen kamer hebt. Lekker slapen. Veel succes met de laatste dagen. Geniet ervan zoals wij genieten van je verslagen. Xxx

    Groetjes Marga en Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Vetralla

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 115113

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: