Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km - Reisverslag uit Santhià, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km - Reisverslag uit Santhià, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 April 2024 | Italië, Santhià

De mail van gister is er weer niet uit gegaan. Ik hoop dat jullie niet al te ongerust waren? Om bij te lezen even terug scrollen dan maar. De techniek begint me sowieso in de steek te laten want de app van de Via Francigena ligt er regelmatig uit.

Het diner van gister was prima voor elkaar, een enorm bord vol met allerlei soorten kaas als voorgerecht en als hoofdgerecht pasta. Met een heerlijke fles wijn uit de streek erbij.

Vandaag konden we het rustig aan doen want de etappe naar Santhià is niet zo lang. Die van morgen naar Vercelli is dan weer des te langer, 28 km. Er tussenin is niets.

Het was gelukkig nog droog en de eerste kilometers gingen door een mooi bos. In het plaatsje Cavaglià was ook weer een informatiestand van de VF, dit keer bemand door een enthousiaste heer. Cavaglià is erg oud en heeft een prachtige kerk en een kasteel. De VF leeft hier enorm en overal zie je de beeltenis van de gele pelgrim.

We kwamen vele wandelaars tegen die ons tegemoet liepen. De Route d'Europa, 60 km lang en in 3 dagen te doen. De Italianen hebben namelijk een lang weekend vrij en velen zijn op pad. Vandaar ook dat er zoveel 'Complet' is. Na veel bellen kon ik uiteindelijk terecht in een Donativo hostel, maar moest dan wel met meerderen een kamer delen.

Het begon hevig te regenen en de laatste kilometers waren zwaar. Ik voelde me misselijk en toen we uiteindelijk doornat bij het hostel aan kwamen zag ik dat niet meer zo zitten. Tien trappen omhoog en groezelige bedden, de gedeelde badkamer een heel eind verderop. Het was me zeker duidelijk aan te zien dat ik er doorheen zat want de beheerder belde een hotelkamer voor me. Gelukkig hadden ze plek en ik heb Laurent in het hostel achtergelaten.

Hopelijk heb ik morgen nieuwe energie, op dit moment regent het hier kneiterhard.

En viert Nederland Koningsdag bij mooi weer...


  • 27 April 2024 - 20:12

    Irma :

    Misschien binnenkort ern échte rustdag nemen? Je lichaam zegt stop!!! Daar moet je naar luisteren, af en toe;)


  • 27 April 2024 - 20:16

    Anka:

    Goed idee die hotelkamer[e-1f44d]. Je moet goed slapen.


  • 27 April 2024 - 20:56

    Ans Stavenuiter:

    Ik was inderdaad wel een beetje ongerust, ja. Wij een leuke koningsdag gehad in Onderdijk met Johny Contant[e-1f600] maar goed om weer van je te horen


  • 27 April 2024 - 21:48

    Ans :

    Hoi, wel Koningsdag, niet zo mooi weer. Wel mazzel dat het hier niet plenst, maar heel grijs.

    Jij gaat als en bikkel, pas op, misschien een x een rustdagje.

    Nog 880 km......de afstand van de Frances in Spanje......over de helft dus al.

    Het eten en drinken klinkt prima, heerlijk zelfs.

    We genieten mee!

    Groetjes van ons [e-1f618][e-1f618]


  • 28 April 2024 - 08:48

    Ben:

    Je begon je dag goed, zo te lezen, maar er lijkt elke dag wel iets te zijn, waardoor je je er weer extra bewust van moet zijn dat je op pelgrimstocht bent.

    Heel soms vraag ik me stiekem af of je nog blij bent met je verjaardagscadeau [e-1f914][e-1f60f]. Je bent een bikkel en een doorzetter. Dat wist ik al, maar dat bevestig je tijdens deze tocht nog eens 'in het kwadraat'. Neem jezelf goed in acht en luister naar bovengenoemde tips.


  • 28 April 2024 - 11:30

    Margriet :

    Sterkte Petra.

    Hoop dat je je vandaag weer beter voelt [e-1f338]

    Ik miste je bericht al. Dacht, die heeft vast en gezellig avond [e-1f377][e-1f37a]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Santhià

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2024

Dag 36, van Cassio naar Passo della Cisa, 23 km

09 Mei 2024

Dag 35, van Fornovo di Taro naar Cassio, 25 km

08 Mei 2024

Dag 34, van Fidenza naar Fornovo di Taro, 27 km

07 Mei 2024

Dag 33, van Fiurenzola naar Fidenza, 24 km

06 Mei 2024

Dag 32, van Piacenza naar Fiurenzola daarna, 32 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 103570

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: