Dag 34, van Fidenza naar Fornovo di Taro, 27 km - Reisverslag uit Fornovo di Taro, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 34, van Fidenza naar Fornovo di Taro, 27 km - Reisverslag uit Fornovo di Taro, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 34, van Fidenza naar Fornovo di Taro, 27 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

08 Mei 2024 | Italië, Fornovo di Taro

Vannacht was het noodweer, het stormde, onweerde en regende watervallen. Ik werd er bang van. Katharina ging tijdens de storm rek- en strekoefeningen doen, ik keek uit het raam naar dit natuurgeweld. Ik sliep slecht vanwege de spierkrampen in mijn benen, ondertussen zit ik al op drie magnesiumpillen per avond.

Toen ik vanmorgen vroeg naar de badkamer in de kelder ging stond deze helemaal onder water. Ik gleed bijna uit! De ongelukjes blijven in een klein hoekje zitten.

Gelukkig was het vandaag goed weer en dat blijft de komende zes dagen ook zo, maar de week erna zie ik alleen maar regenwolken... Ik nam ontbijt in een bar, de Fransen gingen vast vooruit. Gister had ik weinig gemerkt van het bewuste evenement, maar vanmorgen vroeg was het al druk in de stad, het verkeer liep helemaal vast door de vele auto's. De 'Carabinieri' probeerden alles in goede banen te leiden.

De Appenijnen komen eraan en dat betekent dus klimmen! Eindelijk verlost van de autowegen, mooie groene heuvels kwamen in zicht. Alles was fris door de regen, het rook heerlijk en zo stil! De bermen zitten vol biodiversiteit, met allerlei soorten grassen en klaprozen.

Pas na 12 km kwam de eerste stop in Costamezzana. Hier was een pelgrimsbar met een leuke uitbater. Katharina en Said zaten al drie kwartier op het terras. We moesten de lijst met pelgrims tekenen, de eerste van dit jaar kwam eind februari, een aantal kwamen in maart maar in april zijn er al heel veel gepasseerd! Allemaal voor mij uit dus.

Ik nam zelf ook een lange pauze. De volgende stop in Medesano naar de bus was nog eens 12 km. De wandeling was prachtig, alles zo groen en met mooie verzorgde kleurige huizen. Geen H!!

Op een gegeven moment was het pad overstroomt door een riviertje. Ik zag het niet zitten om over de gladde keien te lopen dus moest terug naar de autoweg om via een lange omweg weer op de route terecht te komen. Maar nu kwam ik in tijdsnood. Zo ongeveer rennend ging ik de heuvels op en af met de rugzak. Ik voelde me enorm sterk! Ik haalde de bus van 15.25 uur net op tijd en botste letterlijk tegen Katharina en Said op. Zij gingen nog voor die laatste 10 km, en ik had er al 27 op de teller staan! Ik had het aangekund, maar was wijs. Zij hoeven nog maar 4 dagen, ik nog 26!

De buschauffeur reed als een gek en de bus zat vol met schooljeugd. Binnen een kwartier was ik in Fornovo di Taro. Bij de kerk kwam ik prompt Clement en Karola tegen, die nog een etappe verder gingen. Ook al had Karola een blessure, zoiets als tendinitis.. ze loopt op lage schoenen dat is toch minder stevig. Ze vind dat ik er zo goed uitzie voor m'n leeftijd.. [e-1f607]

Toen moest ik nog op zoek naar het onderkomen.. in de buurt van de kerk. Ik werd doorverwezen naar een bar achter de kerk waar Paola van bijna 80 borreltjes stond te tappen. Er zaten oude mannen en vrouwen te kaarten, de bar is alleen geopend van 15.00 uur tot 19.00 uur en is in bezit van de kerk.

Paola, Ivana en Maria zijn de vrijwilligsters en Ivana spreekt gelukkig een beetje Engels. Paola ging me voor naar boven, drie trappen omhoog met haar slechte heupen. Het ziet er netjes uit en er zijn twee kamers voor 4 personen. Maar wel enorm gehorig, de buren kun je letterlijk verstaan..als ik Italiaans zou spreken.

Pas om 18.30 uur kwamen de Fransen met 37 km op de teller. De komende drie dagen hoef ik 'slechts' 20 km, dus bijna halve dagen wandelen.

Al wordt het wel flink klimmen!

Ps vandaag is het mijn vaders verjaardag, hij zou 91 jaar zijn geworden...


  • 08 Mei 2024 - 21:41

    Anka:

    Fijn, nu weer eens een mooie wandeldag, behalve die omweg ivm riviertje. Hopelijk volgen er veel meer van dit soort dagen, die zijn je van harte gegund.

    Lieve groeten uit Friesland, nog n paar dagen en dan zijn we weer voor n weekje thuis.


  • 08 Mei 2024 - 21:53

    Margriet :

    Wat vervelend van die kramp in je benen!

    Een kennis van mij had ook erge last van haar benen op de compestella. Zij ging ieder keer als ze bij een slaapplek kwam een poosje op bed liggen met haar benen omhoog tegen de muur. Misschien helpt het [e-1f91e]

    Wijs dat je de bus hebt genomen, fijn even een paar dagen wat minder kilometers ( als het goed is). En een schitterende natuur in het vooruitzicht [e-1f603][e-2600]️

    Slaap lekker voor straks.


  • 08 Mei 2024 - 22:02

    Ben:

    Goed dat je op momenten ook voor jezelf kiest. Je hebt immers nog héél veel voor de boeg. Eén lichtpuntje: je bent in ieder geval ruim over de helft. Succes op je verdere tocht.


  • 08 Mei 2024 - 22:27

    Agaath:

    Leuk dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt.Gelukkig voor je benen dat je de volgende dagen geen grote afstanden loopt. Je moet nog wel een tijdje door!

    Bedankt voor je bericht over Piet Bakker.

    Vandaag een bijzondere dag voor je, de verjaardag van je vader.Hij zou heel trots zijn op wat jij presteert.

    succes weer morgen.

    Groet van Agaath


  • 08 Mei 2024 - 22:50

    Ans :

    Voorlopig mooi weer, dat maakt het mooier, vrolijker en zoveel makkelijker. Leuk met meerdere pelgrims op weg te zijn. Ultrea!


  • 08 Mei 2024 - 23:08

    Vronie:

    Je vaders verjaardag een bijzondere dag. De Appenijnen komen eraan. Op en vooral het ‘neer’.


  • 09 Mei 2024 - 11:27

    Carla:

    Mooie natuur én je hebt een lekker kleurtje gekregen!


  • 09 Mei 2024 - 22:46

    Annemiek:

    Dank voor je verslag, wat leest het weer heerlijk weg.

    Wat een heerlijk vooruitzicht: droog wandelweer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Fornovo di Taro

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2024

Dag 45, van Altopascio naar San Miniato, 30 km

18 Mei 2024

Dag 44, van Lucca naar Altopascio, 24 km

17 Mei 2024

Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km

16 Mei 2024

Dag 42, van Motignoso naar Camaione, 26 km

15 Mei 2024

Dag 41, van Sarzana naar Montignoso, 25 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 69
Totaal aantal bezoekers 104856

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: