Dag 32, van Piacenza naar Fiurenzola daarna, 32 km - Reisverslag uit Fiorenzuola d'Arda, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 32, van Piacenza naar Fiurenzola daarna, 32 km - Reisverslag uit Fiorenzuola d'Arda, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 32, van Piacenza naar Fiurenzola daarna, 32 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Mei 2024 | Italië, Fiorenzuola d'Arda

Na een vreselijke nacht in de warme hotelkamer waarin we beiden geen oog dicht hadden gedaan, nam ik bij het station afscheid van Carina. Het zal vreemd zijn om weer alleen te lopen. Ik heb het als een hele waardevolle week ervaren, zo samen pelgrimeren.

Ik was van plan Piacenza te bezichtigen maar het is een afschuwelijke stad. Pavia is veel mooier. Dus om 9.00 uur vertrok ik alsnog voor de 32 km naar Fiorenzola en het begon te motregenen. Het duurde heel lang voordat ik de stad uit was, daarna moest ik langs een industrieterrein en vervolgens langs de snelweg. Ik had dit stuk graag met de trein tot Pontenure willen doen maar er werd gestaakt. Er reden bussen genoeg maar ik kon niet uitvogelen welke ik moest hebben.

Bij Pontenure ging het pad namelijk eindelijk van de snelweg af via maisvelden en langs twee kastelen. De kastelen heb ik niet kunnen vinden, of het waren de ruïnes. Het was vreselijk eenzaam, ik zag geen mens alleen asfalt. Nog een geluk dat het niet zo warm als gister was.

Ik liep wel als een speer want ik had mijn winterkleding meegegeven aan Carina. Maar liefst 1,8 kilo was ik kwijt, de rugzak voelde alsof ik de helft was vergeten. Uiteindelijk kon ik een stukje van de route afsnijden tot aan Roveleto, daar zou om 17.07 uur een bus naar Fiurenzola vertrekken. Ik had ondertussen namelijk het parochiehuis in Fiurenzola gebeld waar ik terecht kon. Maar dan moest ik wel die bus halen want het was de laatste.

Ik was op tijd bij de halte, maar er stonden allemaal auto's voor. Het begon kneiterhard te regenen. En zo ineens was daar die Engelse dame. Ze ging ook met de bus mee en vroeg of ze me kon helpen. Ze gaf me een buskaartje en heeft me helemaal begeleid, onder haar paraplu, tot aan het parochiehuis. Ondertussen praatte ze honderduit over haar scheiding met een Italiaanse man. Toen we afscheid namen vroeg Anne of ik in Rome voor haar wilde bidden, en ze huilde... Voor mij was ze een ware Engel.

Ik kon niet meer op mijn benen staan maar moest van host Francesco van het parochiehuis eerst hun kerk 'San Fiorenzo' bezichtigen en het verhaal over het wonder horen. Maar ik had mijn eigen kleine wondertje al gehad en wilde alleen maar douchen. Na 32 km op de teller en 5 km met de bus, kon ik om 18.00 uur eindelijk zitten. Ik heb de hele dag op joghurt, een banaan, een mandarijn en koude pizza gelopen en begin nu toch echt wel af te vallen.

De drie Fransen zijn er ook en Clement stond me zijn bed af zodat ik niet op het stapelbed hoef. Kay is er en een nieuwe dame uit Duitsland, Carola. Francesco ging voor ons koken en ik was uitgehongerd. Pasta, groentes en eieren, voor 15 euro. Achteraf is het maar goed dat ik die laatste 5 km heb afgesneden want daar ging het pad langs een rivier en het was er ontzettend modderig. Iedereen zat dan ook onder de modder behalve ik!

Morgen gaat het toch weer regenen, gelukkig 'maar' 22 km naar Fidenza en ik denk dat ik dan een privé kamer wil... Socializen is leuk maar niet als je moe bent..

Nog even over mijn voeten @Joke: Ik heb alleen last van de onderkant van mn kleine teentjes, maar dat heeft ook met de zwaarte van de rugzak te maken, of met lopen op asfalt. De ene keer is het erger als de andere keer, maar wandelwol doet echt wonderen. De halluxteen voel ik gek genoeg niet meer. En de natuur in Italië was prachtig in het Aostadal, maar minder op de Po-vlakte. Maar de Appennijnen en Toscane komen nog!

Over de honden @Carla en Gerard: in elk dorp staan er achter elk hek een paar honden die aanslaan als je langsloopt. Ik krijg iedere keer een hartverzakking en dat 1000 km lang. In de steden ligt overal hondenpoep op straat. Ik noem het een plaag. Maar het kan ook therapeutisch werken, dat ik het straks in Nederland allemaal wel mee vind vallen [e-1f609]


  • 06 Mei 2024 - 21:35

    Irma :

    Nou Pé, dat was een zwaar dagje! En je maatje zit gewoon weer rustig op de bank in Bovenkarspel. Zo kan t verkeren.. Hopelijk wil Kay met je mee, de komende dagen [e-1f61c]..We zaten weer te wachten op je verslag. Heel andere beleving, ook voor Carina, nu ze het pelgrimeren heeft meegemaakt!


  • 06 Mei 2024 - 22:02

    Carla:

    Prachtig verslag!


  • 06 Mei 2024 - 22:15

    Carina:

    Gelukkig dat de trein naar het vliegveld wel reed![e-1f601]

    Ik ben dus net op tijd gestopt met het meelopen als ik lees wat voor zware tocht je vandaag had! En wat is Clement toch een schat dat hij je bed afstond. Je zult vast beter slapen als afgelopen nacht! Groetjes daar!


  • 06 Mei 2024 - 22:25

    Agaath:

    Ik heb wel met je te doen, wat een zware dag. Gelukkig ontmoette je de Engelse dame. Er komt altijd weer een lichtpuntje..

    Hopelijk slaap je lekker vannacht.

    Groetjes, Agaath


  • 06 Mei 2024 - 22:58

    Sandra:

    Wat mooi zo’n Engel. Ze bestaan!!! Maar jij was voor er haar ook vast eentje. We hebben elkaar allemaal nodig. Slaap lekker en sterrrkte morgen!!!


  • 06 Mei 2024 - 23:03

    Ans:

    Gelukkig heb je veel support op afstand! Wat een prachtige maar beretocht!


  • 06 Mei 2024 - 23:03

    Margriet :

    Ik sta er telkens weer versteld van, wat een kilometers maak je!!!!!

    Was een eenzame dag zo te lezen, fijn dat je nu weer onder de mensen bent.

    Slaap lekker (hoop ik) en een fijne dag morgen.


  • 07 Mei 2024 - 09:39

    Anka:

    Beetje late reacties, sorry. Wat schrijf je toch een gezellige verslagen, ook al is het vaak misère tijdens je wandeling. Wat n schat, die Clément. Hopelijk vandaag een mooiere route.


  • 07 Mei 2024 - 11:26

    Wim Corbijn :

    Hoi Pé . Vond het een indrukwekkend verhaal dit verslag , mooi om mee te maken ,je eigen Engeltje ,goeie reis verder , mooi geschreven alles [e-1f44d][e-1f37a]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Fiorenzuola d'Arda

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

18 Mei 2024

Dag 44, van Lucca naar Altopascio, 24 km

17 Mei 2024

Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km

16 Mei 2024

Dag 42, van Motignoso naar Camaione, 26 km

15 Mei 2024

Dag 41, van Sarzana naar Montignoso, 25 km

14 Mei 2024

Dag 40, van Aulla naar Sarzana, 21 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 14
Totaal aantal bezoekers 104766

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: