Dag 21, van Pont-Saint-Martin naar Ivrea, 25 km km - Reisverslag uit Ivrea, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 21, van Pont-Saint-Martin naar Ivrea, 25 km km - Reisverslag uit Ivrea, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 21, van Pont-Saint-Martin naar Ivrea, 25 km km

25 April 2024 | Italië, Ivrea

Vanmorgen hebben we ontbeten bij supermarkt 'Conrad' en om 8.30 uur gingen we op pad. Het was wederom zonnig, maar fris. Laurent en ik zeggen niet zoveel, helaas spreek ik niet goed genoeg Frans voor hele conversaties. Het is meer van: c'est jolie, ça va? C'est comme ci comme ca, voila, il faut, sa monte, comme tu veux.

De wandeling was prachtig over de terrassen van de wijnvelden. Er rijden nog van die driewielertjes, echt heel oud en speciaal voor de wijnbouw. Er waren toch ook wel flinke klims en afdalingen over de keien maar ik wil het dit keer geen ravijn noemen.

Maar onze B[e-38]B was dus al in San Germano halverwege de route. Echt een geweldige plek maar het was nog maar 13.00 uur. Dus de rugzakken achtergelaten en met een klein rugzakje toch maar gegaan voor nog eens 12 km naar Ivrea.

Volgens de gastvrouw reden er bussen.

Het liep wel wat lichter en vlak na San Germano ontmoetten we twee pelgrims, een Frans stel uit Lyon, de krappe 70ers Katrina en Saïd. Zij lopen nu 3 weken en zijn gestart in Pont-Saint-Martin. Vorig jaar september zijn ze in Lausanne gestart en zijn toen de bergpas overgegaan. Dat bewuste ravijn hebben zij ook getrotseerd en toen regende het zelfs knetterhard!

We liepen met z'n vieren en ik denk dat Laurent blij was om weer eens te kunnen converseren in het Frans. Er waren veel mensen op de been, vandaag is het namelijk een nationale feestdag in Italië. Vandaar ook dat alles volgeboekt was. We werden zelfs ingehaald door nog twee pelgrims, een Italiaans stel.

Kortom het was gezellig, het liep licht en de zon scheen. In Borgofranco d'Ivrea stond een prachtige kerk en ook het interieur was indrukwekkend. We aten samen brood en kaas aan een picknicktafel waarna we afscheid namen van Katrien en Saïd. Maar we zullen elkaar vast nog wel tegenkomen.

In Ivrea zou dus een bus terug gaan naar San Germano maar het was een gekkenhuis. Overal feest en politie op de been. Soort van Koninginnedag. Er kwamen geen bussen en de taxi reed niet. Wat nu? 12 km teruglopen?

Ik heb op slot de B[e-38]B dame maar gebeld, zij beweerde tenslotte dat de bussen reden. En ze heeft ons gelukkig opgehaald...

Om 18.00 uur lag ik uitgeteld op bed in de lekkere warme kamer, met 25 km op de teller! Toch goed dat we voor de 2e helft zijn gegaan, anders was die ontmoeting er niet geweest, het was absoluut de moeite waard.

Om 19.30 nog het dorp in gegaan op zoek naar eten, en er was om de hoek een motorbar met live muziek! Zowaar een uitje, de eerste na drie weken!

• 25 April 2024 - 22:20

Ada:

Ik wilde vroeg naar bed gaan maar heb natuurlijk nog gewacht op je verslag! Anders kan ik niet slapen omdat ik dan denk dat je in een ravijn ligt. Maar je was dus naar een soort van Wervershover kermis!

Je haalt wel lekker je Frans op! Goed dat te horen!

Bisous!!!

• 25 April 2024 - 22:28

Carla:

Gezellig dagje! Veel plezier morgen...

• 25 April 2024 - 22:37

Irma:

@Ada, ik lag ook te wachten [e-1f602].

Ja Pé, een hele fanclub!

T klinkt steeds gezelliger en de foto's worden ook aantrekkelijker!

• 25 April 2024 - 23:07

Elly:

We gaan pas slapen als we jou gelezen hebben Petra!!

• 25 April 2024 - 23:32

Agaath:

Ik kom net thuis van de koorrepetitie plus nazit, nu eerst jouw verhaal lezen . Het wordt steeds gezelliger voor je, leuk na die barre dagen die je hebt gehad.

Voor morgen weer : good luck

Agaath

• 26 April 2024 - 20:03

Anka:

Wat n leuke dag! Heerlijk voor je. Goed idee van je om eigenaresse b[e-38]b te bellen[e-1f44d]

Heb je iets oranje bij je voor zaterdag?[e-1f603]

• 27 April 2024 - 15:26

Vera En Meindert :

Leuk hoor Petra.wat mede wandelaars maar zoals jij ze noemt pelgrims .

Hele leuke foto's en verhaaltjes.

En inderdaad we wachten er op..

Doe voorzichtig, groetjes ons

• 27 April 2024 - 21:56

Ans :

Gezellig en goed voor de ontspanning. Er even uit te zijn is heel goed voor de minder.

Morgen weer gris en fruitig van start.

• 30 April 2024 - 07:44

Annemiek:

Wat is dit genieten voor je.

Verslag uit: Italië, Ivrea

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.