Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km - Reisverslag uit Garlasco, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km - Reisverslag uit Garlasco, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

02 Mei 2024 | Italië, Garlasco

Ik moet m'n mening over de herberg 'Il Pino' toch even bijstellen. De prijs was niet 85 euro maar 65 euro, en het ontbijt was zeer uitgebreid, met bruin brood en kaas. Bovendien waren de eigenaar en z'n vrouw ontzettend aardig!

Om 8.30 uur gingen we op pad en rond 11.00 uur kwamen we aan in Gropello Cairoli. Het zou de hele dag regenen maar tot dusver was het droog gebleven. We gingen uitgebreid koffie drinken in een gezellige bar. Daar ontmoetten we pelgrim Ton uit Wansum (Limburg). Hij is op 23 april vertrokken uit Aosta en loopt tot 14 mei. Hij heeft me dus ingehaald, ik vertrok op 21 april uit Aosta. Op de vraag waarom hij de Via Francigena loopt was zijn antwoord: "Ik ben verslaafd". Ton nam in Gropello de trein naar Pavia, omdat hij toch iets te lange afstanden had gelopen. Iedereen smokkelt dus wel eens!

De meesten die naar Santiago de Compostella zijn gelopen kiezen daarna voor de Via Francigena naar Rome, omdat die veel rustiger is. Eigenlijk geldt dat voor iedereen die ik onderweg ben tegengekomen. Zo ook voor Ton.

Na Gropello was het nog 20 km en het begon kneiterhard te regenen. We liepen maar flink door. De weg was vandaag wel mooi langs een riviertje, maar helaas over grasdijken en lang nat gras. Door de vele regen waren de paden ook ondergelopen. Onze schoenen bleken niet waterdicht, de poncho's gelukkig wel.

Zo rond 15.00 uur nam de regen wat af en was het nog maar 7 km naar Pavia. We konden afsnijden over de asfaltweg, maar kozen toch voor het "mooie".

Het pad ging langs de oever van de rivier, maar precies aan het einde was het helemaal ondergelopen. We zagen de bar aan de overkant liggen, maar we durfden het niet aan om door het moeras te waden.. het ging om 10 meter... Dus we moesten weer helemaal terug en een uur omlopen.

Daarna stonden we vlak voor Pavia voor een ingestorte brug. Via een gammele plank en een steile oever hebben we het gered om niet weer te moeten omlopen. Pas om 17.00 uur en na 27 km kwamen we aan bij onze B[e-38]B, Residentie Il Mille. Het staat tegenover de herberg en we mogen gebruik maken van het pelgrimsmenu! Deze keer vind ik de extra luxe van een B[e-38]B wel lekker, in verband met alle natte en smerige spullen en de ruimte die je voor jezelf hebt. Vanaf morgen slapen we wel twee keer achter elkaar in een herberg. Eigenlijk noodgedwongen omdat er niets anders is... Om de herbergen te reserveren is trouwens nog een hele uitdaging. De broeders of zusters spreken alleen Italiaans. Maar met veel doorzettingsvermogen heb ik het gered!

Morgen is het 28 km naar Santa Christina e Bissone, maar we denken erover om eerst Pavia te bezichtigen en dan het eerste stukje met de trein af te leggen... Want iedereen smokkelt wel eens..

Bij het pelgrimsmenu waren ook Ton, Clement en Suzan, een Zwitserse dame, aanwezig. Clement stond vanmiddag voor hetzelfde dilemma als wij, voor het stukje moeras. Hij heeft het wel geprobeerd maar nadat hij tot z'n knieën in het water stond is hij alsnog terug gelopen... Met schoenen die nooit meer droog worden. Clement de advocaat is overigens erg komisch.

We zien elkaar morgen allemaal weer. En zo wordt het clubje steeds groter..

• 02 Mei 2024 - 22:33

Ans:

Jullie belevenissen zijn wel waterig! Wat een regen en pech onderweg.

Jullie zijn ook niet voor een kleintje vervaard.

Jullie zijn kanjers.

Heerlijk om dan bij een knap overnachtingsadres te zijn, dikke verdiend zo'n lekker menu en voor al dat drankje er bij! Op naar een mooie vrijdag.

• 02 Mei 2024 - 22:35

Ben:

Er zijn maar weinig dagen zonder regen ... . Jullie gaan bepaald geen enkele uitdaging uit de weg. Knap hoe jullie de moed erin houden. Morgen weer een flinke afstand. Succes en s.v.p. droog weer ... !

• 02 Mei 2024 - 23:04

Agaath:

Jullie verdienen morgen eigenlijk droog weer na de ellende van vandaag! Wel leuk om steeds andere pelgrims te ontmoeten.

Hopelijk zijn jullie schoenen dan droog.

groetjes, Agaath

• 03 Mei 2024 - 06:18

Joke:

Het leven van een pelgrim gaat niet over

rozen[e-1f601] maar dat wisten jullie al[e-1f609]

Mooie natuur!

• 03 Mei 2024 - 09:00

Natalie:

Wat een avontuur weer! veel liefs vanuit Nederland!

• 03 Mei 2024 - 09:03

Sandra:

Het leest als een spannend boek, met als terugkerende plottwister “regent het of regent het niet”. Ik sluit me aan bij alle andere lovende opmerkingen over jullie doorzettings- en uithoudingsvermogen op alle fronten! Succes, keep going!!

• 03 Mei 2024 - 18:40

Anka:

Gewoon lekker af en toe smokkelen moet kunnen hoor. Het is geen sinecure tot nu toe, mama mia, die brug en dat moeras vlak voor de bar[e-1f62d] wat een tantalus kwelling! Maar je hebt t toch maar weer gehaald!

• 07 Mei 2024 - 08:09

Annemiek:

Wat een prachtig verslag, je neem me gewoon mee in je reis.

Verslag uit: Italië, Garlasco

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.