Dag 49, van Monteriggioni naar Siena, 25 km - Reisverslag uit Siena, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 49, van Monteriggioni naar Siena, 25 km - Reisverslag uit Siena, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 49, van Monteriggioni naar Siena, 25 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 Mei 2024 | Italië, Siena

Vanmorgen mocht ik uitslapen van mezelf maar ik stond om 7.00 uur op. Iedereen in het hostel was al vertrokken toen ik om 7.30 uur de deur uit ging. Omdat er onderweg niets te krijgen zou zijn ben ik teruggegaan naar beneden, de berg af, om te ontbijten en voorraad in te slaan. Dat waren dus een paar kilometer extra, en ik voelde m'n hiel best, de blaar was terug.

De wandeling naar Siena was mooi, weg van het asfalt, maar toch pittig. En het was warm! Ik liep een tijdje op met twee oudere Nederlandse dames, Soshana en Rita, waarvan Soshana haar roots in San Francisco heeft liggen. Ze is 74 jaar oud en stapte flink door. Zij lopen maar een week. Na een kilometer of acht bleek er in de middle of nowhere toch een bar te zijn, gerund door Marcello. Sinds het lopen van de Via Francigena gooide hij het roer om en is hij deze plaats opgestart. Het is werkelijk een oase en het is er netjes en schoon en bovenal donativo.

De twee Italianen Ildo en Mario doken ook weer op samen met hun vriend Claudio. Claudio bleek verpleger te zijn en hij heeft m'n blaar behandeld. Toch goed om de Italianen te vriend te houden, als het niet om repen is dan wel om blarenpleisters [e-1f609]. Er stond ook een weegschaal, ik ging er op staan en ben blijkbaar niets afgevallen.. Of ik was bij aanvang nog zwaarder dan ik dacht.

Hierna liep ik af en toe met iemand op en maakte een praatje, maar het is nu zo druk geworden dat ik ze niet allemaal meer kan onthouden. Toen ik rond drie uur eindelijk door de oude stadspoort van Siena liep, had ik het wel gehad. Ik ging meteen naar de Farmacie en zag ook kapperszaken. De eerste die ik binnen liep had pas volgende week tijd, maar bij de tweede kon ik meteen terecht. Eén kapster sprak Engels en met handen en voeten is er een kapsel uit gekomen. Het was wel ontzettend duur.

Daarna moest ik op zoek naar het klooster 'Acclogienza Santa Luisa'. Eerst leek de drukte wel mee te vallen in de oude binnenstad, maar toen ik eenmaal bij het plein 'Piazza del Campo' was aangekomen schrok ik van de mensenmassa. Ik moest er dwars doorheen en was blij dat ik het klooster eindelijk had gevonden. De hoofdzuster deed nogal kattig dat ik de deur niet goed open kreeg, maar de andere zuster, Maria, was ontzettend lief. En ze moest helemaal mee de drie trappen op naar m'n kamer. Want we hebben hier dus allemaal een eigen kamer met badkamer, en dat voor een donativo prijs, inclusief ontbijt. Er zijn nog 40 zusters actief in het klooster, maar het hostel wordt beheerd door twee zusters, geholpen door vrijwilligers.

Ik had dus eigenlijk nog maar weinig van Siena gezien en rond 18.00 uur wilde ik alsnog het centrum bekijken. Prompt kwam Michael zijn kamer uit. We hebben samen de hoogtepunten zoals 'De Duomo' gedaan, helaas was die gesloten. Daarna samen nog wat gegeten en gedronken, als je even van het drukke plein weg loopt en in een zijstraatje gaat zitten bevind je je tussen de Italianen. Het was mooi om te zitten en te kijken, maar we moesten op tijd naar bed. Morgen staat er opnieuw een pittige wandeling van 26 km te wachten naar Ponte d'Arbia. Ik hoop dat de hiel zich goed houdt!

@Margriet: al mijn pijntjes aan de voeten waren verdwenen, maar nu is prompt de blaar op de hiel dus weer terug.


  • 23 Mei 2024 - 22:14

    Ans :

    Mooi om in Siena heerlijk te genieten van het Italiaanse leven, inclusief de kapper!


  • 23 Mei 2024 - 22:15

    Anka:

    Jammer van de blaar, maar wat leuk van al die mede pelgrims die je steeds weer tegenkomt. Ja, Sienna is prachtig . Toen wij er zo'n 40 jaar geleden waren en wij uiteraard op de Piazza del campo kwamen was Marco Bakker daar aan het repeteren voor n optreden . Toen waren er nog niet die hordes toeristen zoals nu. Het is nu bijna nergens meer leuk op bekende plaatsen dankzij die vreselijke TikTok etc.

    Hopelijk morgen geen last van je blaar. Zet m op, nog "even" volhouden.n.


  • 23 Mei 2024 - 23:31

    Carina:

    Had je je rugzak wel af gedaan voordat je ging wegen[e-1f914]

    Of misschien zat het gewicht in de hoeveelheid haar.

    Heerlijk dat je een eigen kamer hebt.

    Ik hoop dat je hiel zich morgen goed houdt!


  • 24 Mei 2024 - 02:09

    Vronie:

    Siena, een prachtige stad. Je loopt in een fabelachtige omgeving. Stoere meid ben je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Siena

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 109672

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: