Dag 48, San Gimignano naar Monteriggioni, 34 km - Reisverslag uit Monteriggioni, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 48, San Gimignano naar Monteriggioni, 34 km - Reisverslag uit Monteriggioni, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 48, San Gimignano naar Monteriggioni, 34 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

22 Mei 2024 | Italië, Monteriggioni

Vanmorgen werd ik 6.00 uur wakker en na een 'café Americano' en een croissant ging ik om 7.00 uur op pad. Verbazingwekkend hoe er rond die tijd geen toerist meer is te bekennen! Het beloofde een mooie dag te worden. De wandeling was inderdaad prachtig en ik kwam de eerste helft, tot aan 'Colle di val d'Elsa', niemand tegen. Ik kocht daar in een 'Macelleria' een banaan, kaas en joghurt, en prompt kwam ik Michael en Alex tegen. Zij waren laat voor hun doen, het hostel waar ze hadden geslapen werd gerund door een zeer gelovig echtpaar en ze mochten niet eerder weg nadat hun voeten waren gezegend..

Met Michael heb ik geluncht in het historische centrum en daarna ging de wandeling naar beneden langs het riviertje de Elsa. Dit zou het mooiste riviertje van Italië zijn om in te zwemmen vanwege het schone water dus dat was dan ook het plan. Maar vlak daarvoor was er een overgang met stapstenen en snelstromend water en slappe touwen als leuning. Ik durfde het niet aan, ik heb al zoveel geluk gehad deze reis dat ik dacht 'don't push your luck'. Met nog 13 dagen te gaan kan ik het niet riskeren om in het water te vallen met m'n telefoon en de rest. Ik ben teruggegaan en heb een paar kilometer omgelopen via de snelweg. Michael ging wel over de stapstenen en gleed inderdaad bijna uit. (Staat op video)

Het scheen geweldig te zijn langs de rivier met overal watervalletjes.. Maar goed de tweede helft was evengoed mooi, weg van het asfalt en door historische plaatsen als Strove en langs wijnkastelen. Echter onderweg kwam ik ook langs een trekker met daarachter een enorme gele gifton die de wijnranken lekker volspoot. De bestuurder had nota bene een gifmasker op! En ik liep daar doorheen. Ik moest denken aan de gifspuit die vroeger bij ons achter de bollenschuur stond, dat vergif rook hetzelfde. Geen biologische wijn dus!

Ik kon een paar kilometer afsnijden via een vaag bospad, met een verbodsbod ervoor. Toch ging ik erin, elke kilometer telde inmiddels, maar vond het wel eng, doodsbang voor loslopende honden. Ik denk dat er zigeuners woonden, en toen ik bijna uit dat stukje bos was, kwam ik voor een stenen muur te staan. Teruggaan was geen optie en ik ben er overheen geklommen maar vraag niet hoe!

Later kwam ik drie Ieren tegen met heel weinig bepakking, 'Light packaging' noemden ze het. Ze lopen tien dagen en dan met zo weinig toe kunnen, knap hoor. Ze vonden dat Nederland zo duur is geworden en beweerden dat Amsterdam nu de op één na duurste stad is geworden om op reis te gaan, na Dublin. We zagen een otter in de rivier en er sprong ook een hert over het bospad! Het was een heel eind nog, ik at mn joghurt en banaan en zij liepen door.

Om 16.00 uur kwam ik aan in de plaats Abbadia Isola, heel klein maar wel met een mooie Abdij met daarin een hostel. Ik had een kamer gereserveerd in het hostel in Monteriggioni dus moest nog 4 km door. Onderweg kwam ik twee vrouwelijke pelgrims tegen uit Korea, Yuri en Yang, zij liepen in de tegenovergestelde richting.

Monteriggioni is ook al zo'n mooi middeleeuws stadje met een muur eromheen en het ligt op een berg. Nog een klimmetje toe dus en doorweekt van het zweet kwam ik om 17.15 uur eindelijk aan bij het hostel met 34 kilometer op de teller. Ik was niet eens zo moe. Het weer werkte vandaag wel mee, half bewolkt met een fris windje. Ergens onweerde het maar wij kregen slechts vijf spatten. Het hostel was helemaal volgeboekt en ik zag veel bekende gezichten.

De Italianen hebben hun eigen groepje, ik zat na het douchen met Michael, Alex en Matt op terras. Overigens wordt alles wel veel duurder nu het steeds toeristischer wordt. Matt kon niet meer terecht in het hostel en moest naar het hotel, voor 135 euro per nacht. We hebben erg gelachen, Michael is een heerlijke gezellige gay. Hij slaapt met zes mannen op een kamer, met twee hele erge snurkers. Ik heb mijn kamer gedeeld met Alex, die ligt op een stretcher.

Morgen 'slechts' 20 km naar Sienna dus een makkie. Ik slaap opnieuw bij de nonnen, in een donativo.

@Sandra: bedankt voor het compliment, maar al mijn bekenden, vrienden en familie lezen deze blog al. Wie zou een eventueel boek dan nog willen kopen?


  • 22 Mei 2024 - 23:06

    Irma :

    De foto's steeds mooier, het leven steeds duurder! Het einde is in zicht! Maar kan me voorstellen dat , nu je steeds makkelijker loopt en in een flow zit, dát steeds minder aantrekkelijk wordt!

    En over dat boek.T zoutpad is ook razend populair, en niet alleen onder hun vrienden en bekenden [e-1f61c].


  • 22 Mei 2024 - 23:17

    Lucy Ten Vregelaar:

    Helemaal met je eens Irma


  • 23 Mei 2024 - 06:59

    Margriet :

    Hoi Petra,

    Hoe gaat het met je rug en andere pijntjes?

    Heb je dit er allemaal uitgelopen omdat je lijf er nu aan gewend is?

    Ben benieuwd naar je antwoord.

    Bedankt weer voor je avontuur.

    En veel succes weer verder.

    Groeten Margriet.


  • 23 Mei 2024 - 07:49

    Carla:

    Het vliegt om met elke dag en verslagje, fijn om te lezen!


  • 23 Mei 2024 - 09:53

    Agaath:

    Gisteravond toen ik naar boven ging was er nog geen verhaal. Vanmorgen wel, vandaar mijn late antwoord.

    34 km. Hoe krijg je het voor elkaar op een dag. Gelukkig vandaag “maar” 18, als het klopt.

    Siena, prachtig, je zult genieten. Wel heel toeristisch, zal ook wel duur zijn.

    Veel succes vandaag.

    Groetjes, Agaath


  • 23 Mei 2024 - 12:13

    Marga Koning:

    Foto's worden ook steeds mooier. Ziet er inderdaad eng uit dat pad over rivier met die rotsen en dat slappe touw. Siena is een prachtige stad. Geniet daar vooral van. Respect voor wat je doet, zo knap en wat een ervaringen. Al die mensen die je ontmoet, geweldig om te lezen. Succes met je volgende kilometers. Groetjes van ons xx


  • 23 Mei 2024 - 13:24

    Ben:

    Wat leg jij een afstanden af op één dag. Knap hoor! Ik vind een rondje Kagerbos al heel wat [e-1f602]. Leuk om steeds weer dezelfde mensen te ontmoeten. Einde is in zicht.


  • 23 Mei 2024 - 21:27

    Wim Corbijn :

    Hoi Pé .mn vriendin en ik hebben ook met de camper onze eerste rondreis door Toscane gemaakt .ik loop met je mee ,zo leuk Sienna is Prachtig en heerlijke eet tentjes , sterkte de komende mooie dagen .gr Wim


  • 23 Mei 2024 - 21:33

    Wim Corbijn :

    Pe nog even dit ,wij trekken met de camper nu in Spanje ,we komen veel Pelgims tegen die van Sevilla naar Compostela Pelgimeren heb er wat gesproken ,maar man man wat een reis ik sprak ze in Badajoz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Monteriggioni

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 109660

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: