Dag 52, van San Querico d'Orba naar Gallina, 19 km - Reisverslag uit Gallina, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 52, van San Querico d'Orba naar Gallina, 19 km - Reisverslag uit Gallina, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 52, van San Querico d'Orba naar Gallina, 19 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

26 Mei 2024 | Italië, Gallina

Vannacht ging de feestmuziek flink tekeer. Het ging al luider en luider, net zoals die keer in Santa Cristina met de kermis voor de deur. Toen het om 0.00 uur nog niet was afgelopen nam ik een slaappil en viel eindelijk in slaap. Vanmorgen werd ik absoluut niet fit wakker. Ik meende om 8.00 uur met Fred te hebben afgesproken maar had geen idee waar.

Dus ging ik maar op pad. Het was s'morgens al heet en weer werd ik omringd door gravel bikers. Geen wandelaars te bekennen.

Onderweg was er nog een schattig klein plaatsje met een burchttoren, Vignoni. Twee uur later kwam ik aan in het grotere Bagno Vignoni, 5 km ná San Querico. Mijn snelheid lag dus op 2,5 km per uur. Hier zouden de gratis thermaal baden zijn, maar ik kon alleen ruïnes vinden. Ik liep zo ontzettend langzaam en voelde me zo beroerd dat ik er bijna voor heb gestaan om een taxi te bellen of te gaan liften. Bijna dan natuurlijk. Toen ik Bagno Vignoni uit liep moest ik een omweg maken via de autoweg, omdat de voetbrug stuk zou zijn. Er ging iets niet helemaal goed, ik miste een afslag, en besloot om de autoweg maar te blijven volgen. Die was ook redelijk vlak en beter voor de hiel. Ik zag dat er na 9 km een weg rechtsaf zou gaan naar Gallina, maar Google Maps stuurde me steeds terug.

Ik had echt geen zin om dat hele eind terug te gaan en ging ervan uit dat die weg naar rechts er wel zou zijn, hij was duidelijk te zien op de GPS. Zonder enige pauze ben ik doorgestoomd, niet prettig, wel effectief. Maar wat bleek, de bewuste weg was halverwege ingestort! Wat te doen? 10 km teruglopen? Er stonden weer allemaal verbods- en waarschuwingsborden, maar ik ben om het hek heen gelopen, door de rivier gewaad en vervolgens over een hek geklommen. M'n schoenen zijn dus toch waterdicht want de voeten bleven droog! Daarna was het nog maar een half uur naar Gallina. En dat laatste half uur was heet! Ik dacht echt straks zak ik hier in elkaar. Er kwamen me een paar gravel bikers tegemoet, ik zei dat de weg was afgesloten met een hek. "We Italians do not care" lachte de jongeman.

Om 13.30 uur arriveerde ik bij het hostel "la Vecchia Posta" en moest nog een uur wachten voordat ik naar binnen mocht. Gelukkig was er een mooie tuin. Ik ben meteen gaan slapen zodra ik m'n bed zag. Het is een kamer met drie bedden, ik moet hem delen met nog twee vrouwen, maar die zijn er op dit moment nog steeds niet. Ik moet veel hoesten, gelukkig heb ik codeïne mee. Het is eind mei en ik zit in Midden-Italië maar het is s'avonds en s'nachts gewoon erg koud. Ik heb gisteravond blijkbaar op de tocht gezeten.

Fred kwam pas om 15.00 uur aan. Hij heeft een uur op me gewacht in Bagno Vignoni. Verder zijn er alleen Giorgio en Christiano van de oude club.

Vanaf Viterbo wordt Fred vergezeld door drie vrienden. Giorgio loopt tot Aquapendente en Christiano gaat ook door tot Rome, hij spreekt alleen geen woord Engels. Ons hostel ziet er echt keurig netjes uit en host Michaela is een schat.

In Gallina is helemaal niets, het grote niets, ook wel eens lekker. We konden eten bestellen bij het restaurant en om 19.00 uur ophalen. Eindelijk weer eens aardappelen met groente en soep!

Morgen is de vrij korte etappe naar Radicofarni, 'very challenging' met de laatste 8 km alleen maar klimmen. M'n hiel hield zich vandaag goed vanwege het vlakke asfalt, maar morgen? Na Radicofarni loop ik Toscane uit en kom dan aan in het laatste deel van de Via Francigena, "Lattum". Er zijn dan geen 'challenging' etappes meer, alleen maar 'medium'.


  • 26 Mei 2024 - 20:27

    Frank Koomen:

    Lieve hemel Pé, wat een ontberingen heb je vandaag weer doorstaan:

    na een brakke nacht

    met aanslagen hiel, hitte, doorgezakte wegen, door rivieren waden, over hekken klimmen, het lijk wel een steeple-chase [e-1f609], petje af hoor en groot respect, je bent een kanjer [e-1f44d]

    Lekker dat je bij Michaela, een fijn onderkomen, een lieve host hebt gevonden, met mooie tuin om wat bij te tanken.

    Ik wens je veel sterkte, avontuur en mooie ontmoetingen en begeleidingen met je mede pelgrims, voor de laatste weken.

    We zien elkaar in Rome [e-1f44b]

    Liefs neef Frank


  • 26 Mei 2024 - 20:48

    Carla:

    Ontberingen...


  • 26 Mei 2024 - 20:55

    Carina:

    Sluit me helemaal aan bij het verhaal van neef Frank. Alleen dan niet in Rome.

    Véél succes en sterkte , het worden zware laatste loodjes.[e-1f618]


  • 26 Mei 2024 - 21:04

    Josee:

    Sterk ketje ben je Petra [e-1f4aa] step by step met een zere hiel óp naar Rome[e-1f607] Het lijkt me niet de makkelijkste route maar als je binnenkort aankomt op het Pietersplein ben je die blaar vast vergeten[e-1f973]nu nog ff deurdarsen!![e-1f44a]


  • 26 Mei 2024 - 21:40

    Agaath:

    Zou na morgen de challenging echt achter de rug zijn? Ik hoop het van harte voor je. Die zware tochten ontnemen je het wandelplezier.

    Fijn vandaag een goed hostel.

    Heel veel sterkte morgen.

    Goede nachtrust hopelijk.

    Agaath


  • 26 Mei 2024 - 22:34

    Anka:

    Oh, wat n ellende met die hiel en dan nog 1 challenging etappe, gelukkig niet al te lang. Arme Fred die vergeefs op je hoeft gewacht, wat n lieverd. Zet m op morgen, Rome komt in zicht


  • 26 Mei 2024 - 22:46

    Ans:

    Hoi Petra, het wordt al een beetje aftellen en straks afkicken! Geniet en maak er nog mooie dagen van. Je droom wordt strak waar als je op het grote St. Pietersplein staat! Nog even volhouden.[e-1f463]


  • 27 Mei 2024 - 09:26

    Jurria:

    Hoi Petra,

    Wat een avontuurlijke tocht maak jij. Ik vind het leuk om elke dag je verslag te lezen. Veel succes nog het laatste stuk naar Rome. Ik hoop voor je dat de etappes nu wat makkelijker worden. [e-1f44d][e-1f48b]


  • 27 Mei 2024 - 11:12

    Margriet :

    Wat een heftige tocht weer Petra. En dan ook je zere hiel er nog bij. Gelukkig heb je paar uur slaap kunnen pakken toen je eindelijk de hostel in mocht. En lekker avond eten.

    Hopen dat morgen je laatst zware tocht is. Fijn dat het niet zo veel kilometers zijn morgen.

    Zet ''m op Petra. De laatste loodjes.

    Groeten Margriet.


  • 27 Mei 2024 - 11:15

    Ben:

    Nou, nou, Ik dacht dat je het ergste wel gehad had, maar dit was weer een dag 'flink afzien'. Wat moet het soms frustrerend zijn dat je weer terug moet, omdat een weg of pad, om wat voor reden dan ook, is afgesloten [e-1f62b][e-1f62b][e-1f62b]. Het lijken nu echt de laatste loodjes en niet van de lichtste categorie. Sterkte met het vervolg van je 'cadeau ' dat je jezelf hebt gegeven [e-1f914][e-1f609].


  • 27 Mei 2024 - 14:00

    Bob En Nel:

    dag pelgrim.

    Als ik je reis verslagen lees dan denk ik dat is een echte WEST Fries doorzetten en niet liggen te mouwen, nog even volhouden PETRA

    je vindt voor elke tegenvaller weer een oplossing, bewondering!

    Het einde is in zicht dus nog even volhouden.

    gr bob en nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Gallina

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 111662

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: