Dag 51, Van Ponte d'Arbia naar San Querico, 28 km - Reisverslag uit San Quirico, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 51, Van Ponte d'Arbia naar San Querico, 28 km - Reisverslag uit San Quirico, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 51, Van Ponte d'Arbia naar San Querico, 28 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 Mei 2024 | Italië, San Quirico

Vanmorgen vertrok ik exact om 7.00 uur na een ontbijt in de bar aan de overkant van het hostel. De blaar op m'n hiel deed s'nachts erg zeer maar vanmorgen was ie wonder boven wonder toch weer dicht gegaan.

De voorspelde regen is s'nachts gevallen en de mist steeg op uit de heuvels. Met Franse Fred in mn kielzog besloot ik het eerste stuk af te snijden via de autoweg. Niet prettig, wel effectief. In het plaatsje Buonconvento hielden we na 4 km onze eerste koffiestop. Buonconvento is ook heel oud met een stadspoort en daarachter een oud straatje. Daarna ging het de heuvels in met vele klims en het was ZWAAR!

De fietswedstrijd voor gravel bikes de 'Tuscany Trail' was vandaag op de Via Francigena dus oppassen geblazen met al die snel afdalende fietsers. Deze trail is 500 km lang en betreft een ronde door Toscane. Sommigen doen het in twee of drie dagen, het maximum is vijf dagen. Morgen wordt de 'Historic Bike' wedstrijd gehouden, speciaal voor hele oude racefietsen. Vandaar ook dat dit weekend alle accomodaties in deze regio zijn volgeboekt.

Na nog eens 14 km klimmen kwamen we aan in Torrenieri. Bomvol met fietsers die moesten afstempelen en wij hielden lunchpauze. Fred had last van z'n darmen, we zaten er allebei flink doorheen. Het is sowieso al zwaar, ook zonder rugzak en zere hiel, om in die broeierige warmte heuvels te beklimmen. Na nog eens 6 km afzien kwamen we aan in San Querico d'Orca. Hier was tevens het eindpunt van de fietsrally en het is feest in het stadje. Ook hier is weer een stadspoort met daarachter een heel oud straatje.

Het hostel ging pas om 15.00 uur open en alle bekenden stonden al in de rij te wachten. Er zijn 18 slaapplekken, maar Fred was te laat met reserveren en had geen bed. Uiteindelijk kon hij bij de priester terecht en heeft het beter voor elkaar als ons allemaal, met een eigen kamer. Ik had wel een beetje geluk omdat ik op tijd was en samen met Kay een bed onderaan heb bemachtigd. Het zijn namelijk stapelbedden. Een uitdaging dus, en we liggen op een kamer naast de straat waar vannacht feest gaat worden gevierd. Ik was ontzettend blij dat ik m'n schoenen kon uittrekken.

De etappes op de Via Francigena werden tot dusver omschreven als 'Easy', 'Medium' en 'Challenging'. Volgens mij was er maar eentje 'Easy', en de meesten 'Challenging'. Maar de etappe voor morgen naar Radicofarna wordt betiteld als 'Very Challenging'. Radicofarna ligt op een rots en de klim er naartoe is 600 meter en de afstand vanaf San Querico is 32 km...

Ik heb besloten om de etappe in tweeën te hakken en heb morgen na 17 km een stop in Gallina. Er schijnen thermaal baden te zijn, misschien wel even goed voor alles. Maar dat betekent wel dat ik nu pas op 5 juni aankom in Rome. Ervan uitgaande dat de pijn in m'n hiel niet erger wordt.

Met Fred en Michael heb ik wat gegeten en gedronken op een terras, Kay drinkt geen alcohol en nam genoegen met haar joghurt op een bankje. Daarna hebben we nog even op het feestplein gezeten, heel bijzonder om mee te maken.

En toen moest ik afscheid nemen van Michael, de gezelligerd uit Australië. Hij zei: "You have made my Camino". En ik zei: "But you have made mine". Er zijn zoveel toevalligheden geweest. Als ik aan hem dacht dan kwam hij 5 seconden later voorbij lopen, of ik dacht: waar zal hij zijn, en promt zag ik hem in een bar zitten. Dat noemen ze wel de "Camino wondertjes". Zonder elkaar waren we alleen. We deelden een kamer in Camaione op dag 42 en zijn tien dagen samen opgetrokken.

Hij maakte ook altijd grappen over Hollanders, we schijnen als zuinig bekend te staan

En dan nog afscheid nemen van Daniele, Kay en Alexis, zij gaan allemaal voor die 32 km. Ik moet nu voor de vijfde keer opnieuw beginnen. Eerst was er Laurent, toen Carina en het clubje van Clement en Ton, daarna liep ik met Cath en Said en Paul vervolgens met deze club. Maar gelukkig is er nu Franse Fred. En wie weet wie ik allemaal nog tegenkom.

Overigens kreeg ik bericht van Paul dat hij al in Rome is aangekomen...

Om 21.00 uur kwamen onze "bovengangers" , twee Italiaanse jonge meiden die de Tuscany Trail fietsen. Die is echt loodzwaar, net als onze wandeling. Morgen vertrekken ze allemaal al om 6.00 uur, ik kan uitslapen met 'slechts' 17 km te gaan..


  • 25 Mei 2024 - 23:05

    Sandra:

    Heel verstandig om deze te splitten!! En geef dat thermaalbad een kans! Wie weet knap je er enorm van op! Ik gun je dat van HARTE!! Keep going girl[e-1f4aa][e-1f3fc][e-1f4aa][e-1f3fc][e-26f0]️[e-1f6b6][e-1f3fd]‍[e-2640]️


  • 25 Mei 2024 - 23:14

    Ada:

    Zit hier zeer comfortabel zaterdagavond te houden, wel met een feest op het plein achter het huis.. Dus net als in jouw Italiaanse plaats, een en al levendigheid!! Zet 'm op! Jammer dat je maat Michael afscheid moet nemen!


  • 25 Mei 2024 - 23:30

    Piet En Gonnie:

    Lekker voor je Petra, dat je morgen niet zo 'n lange etappe loopt en dat je thermaalbaden tegen komt. Ga hier dan maar ook lekker van genieten, zodat je weer wat kan opladen . Ciao


  • 26 Mei 2024 - 08:50

    Ben:

    Morgen very challenging... Volgens mij is het allemaal challenging [e-1f601]. Héél verstandig om naar je lichaam te luisteren. Jammer dat je weer wandelmaatjes los moet laten, zeker als het zo klikt. Maar jou kennende vind je vast wel weer aansluiting bij iemand. Succes maar weer.


  • 26 Mei 2024 - 19:03

    Agaath:

    Hoe gaat het intussen met je hiel?Heb je gebruik kunnen maken van het thermaalbad? De afstanden lijken wel steeds zwaarder en langer te worden.En maar weer moedig op weg morgen. Goed dat je de zware lange afstand in tweeën hebt gedeeld.

    Slaap lekker.

    Groetjes, Agaath

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, San Quirico

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 111596

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: