Dag 53, van Gallini naar Radicofani, 18 km - Reisverslag uit Radicofani, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 53, van Gallini naar Radicofani, 18 km - Reisverslag uit Radicofani, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 53, van Gallini naar Radicofani, 18 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Mei 2024 | Italië, Radicofani

Gisteravond om 21.00 uur arriveerden de dames pas die bij me op de kamer zouden slapen. Moeder Sophie en dochter Katia uit Keulen. Ik had ze al eerder ontmoet in het hostel in Ponte d'Arbia. Ze gooiden meteen de ramen wijd open voor frisse lucht... en ik heb het de rest van de avond en nacht koud gehad met alleen m'n lakenzak en een dekentje.. Maar ik heb ze ongetwijfeld ook wakker gehouden met m'n gehoest. Moeders keek tenminste niet zo blijd naar me vanmorgen.

Na 10 uur rusten was ik desalniettemin flink opgeknapt en stond om 6.00 uur op. We ontbeten in het keukentje en alle mannen klaagden over het gesnurk van Giorgio. Er was ook een nieuw gezicht, Wolfgang uit Oostenrijk. In San Querico kon hij geen slaapplaats vinden en heeft buiten in een speeltuintje moeten slapen...

Samen met Fred ging ik om 7.00 uur van start voor de 'challenging' etappe van vandaag. Achteraf viel het best mee, de etappe van gister is ons veel zwaarder gevallen. Het heeft ook alles met fitheid te maken. We deden het erg rustig aan, namen vele pauzes en om 14.00 uur arriveerden we in Radicofani. Zeven uur gedaan over 18 km.. [e-1f92d]. Fred is erg relaxed en we praten over niks. Hij is getrouwd en heeft twee zoons van 21 en 29 jaar. Zijn leven lang archivaris geweest, nu 63 jaar oud en reeds gepensioneerd. Is ook ooit vanaf Reims vertrokken en wandelt in delen naar Rome.

Om 15.00 uur ging de Toerist Informatie pas open voor de sleutel van het hostel. Giorgio vertrekt altijd zo vroeg mogelijk om zo vroeg mogelijk te arriveren.. En vervolgens uren te moeten wachten. Toen ik hoorde dat er maar één kamer in het hostel beschikbaar was voor ons allemaal, besloot ik ter plekke om naar de overkant te gaan. Naar de herberg 'La Torre', waar een kamer 40 euro kost. Zelfs Christiano had hier ingechecked. Het is een waar feest om weer een eigen plek te hebben. Vanavond de ramen lekker dicht, niet in het donker de rugzak te hoeven inpakken en me niet hoeven inhouden met hoesten.

Radicofani heeft een mooi historisch centrum en twee oude kerken, St. Pietro en St. Agata. Bovenaan het stadje staat een mooie toren, maar die heb ik maar even gelaten voor wat het was.

De twee 'halve' dagen wandelen hebben me goed gedaan, de hiel gaat ook stukken beter. Morgen is de etappe naar Acquapendente toch weer 'challenging', 24 km en dit keer alles naar beneden. Na Acquapendente zijn we eindelijk verlost van Giorgio, maar heb ik toch een privé kamer geboekt [e-1f609].

Ik zit nu op een terras en zie de arme zielen langslopen die voor de volle 33 km zijn gegaan.. Totall loss..

@Iedereen, bedankt weer voor alle reacties!


  • 27 Mei 2024 - 18:41

    Marga Koning:

    Wat fijn te lezen dat je bent opgeknapt. Eigen kamer is soms inderdaad heerlijk. Knap je ook van op! Nog 158 km naar Rome, komt steeds dichterbij. Succes met de volgende kilometers. Hoop dat je hiel goed blijft gaan.

    Mooie foto's weer.

    Groetjes van ons xx


  • 27 Mei 2024 - 18:46

    Sandra:

    Wat een sfeervolle foto’s! Die terrassen zie ik helemaal zitten. Al dat gekleuter om er te komen niet[e-1f92d]. Geniet van je VIP room vannacht!!!!


  • 27 Mei 2024 - 19:11

    Agaath:

    Fijn dat je een eigen kamer hebt en morgen ook. Dat heb je wel verdiend na de challenging routes. Wanneer komt daar een eind aan??

    Je moet nog 9 dagen lopen , dus nog even volhouden!

    Lekker slapen vannacht, zonder hoest hopelijk

    groetjes,Agaath


  • 27 Mei 2024 - 19:26

    Vera En Meindert :

    Het is alle dagen wel spannend met jou ,denk je wel om jezelf ..petje af hoor.

    Wat ik wel weet is dat je de rest van je leven niet meer naar een kerk hoeft,

    je hebt er zoveel gezien ..[e-1f605]ze zeggen de laatste loodjes wegen het zwaarst,succes..


  • 27 Mei 2024 - 19:49

    Anka:

    Prachtige omgeving, en nog "maar" 158km, moet lukken in 9 dagen. Jammer van de hoest, hopelijk slaap je toch goed vannacht in je privé domein[e-1f600] morgen veel dalen, is wellicht minder belastend voor je hiel. Bon courage


  • 27 Mei 2024 - 19:57

    Petra Koomen:

    Hoi hoi, het is nog 174 km naar Rome en nog 9 dagen..


  • 27 Mei 2024 - 21:23

    Jeroen Van Galen:

    Ik blijf je verhalen volgen Petra. Wat een avontuur maar ook ontberingen. Ik moet zeggen dat ik hier niet zo snel meer aan zou beginnen. Des te meer enorm respect voor wat je hier neerzet. Je gaat het ook echt redden. Super [e-1f44d] Het gebied wat je doorkruist heb ik meerdere keren als vakantie bezocht, dus enkele plekken komen me bekend voor. Hou vol meid Rome komt in zicht! Oja en al die verschillende plekken qua overnachtingen, wat een verhalen hou je daar aan over. De ene plek soms bizarder dan de ander. Leuk om alles te lezen zo veilig hier in Soof. Nou keep up the good spirit en succes de komende dagen [e-1f44d]


  • 27 Mei 2024 - 22:54

    Ans:

    Lekker hoor, een beetje de afstanden aanpassen, het ook vakantie toch! Doe je goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Radicofani

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 111748

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: