Dag 54, van Radicofani naar Acquapendente, 25 km - Reisverslag uit Acquapendente, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 54, van Radicofani naar Acquapendente, 25 km - Reisverslag uit Acquapendente, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 54, van Radicofani naar Acquapendente, 25 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 Mei 2024 | Italië, Acquapendente

Vanmorgen om 6.30 uur zat ik aan een geweldig ontbijt, samen met Christiano en Wolfgang. Meestal stellen die ontbijtjes in Italië niet veel voor, een paar beschuitjes met jam en voorverpakte croissantjes. Brood bakken kunnen de Italianen al helemaal niet, omdat er geen zout in wordt gedaan is het heel snel oud. Sandwiches bestellen heb ik ook opgegeven, ik eet alleen nog plakken kaas. Maar dit keer was er joghurt, cornflakes, fruit, kaas, allerlei soorten taart, verse sap en goede koffie. En dat voor dezelfde 5 euro als anders. Toen ik eindelijk op pad ging kreeg ik van Siro de manager twee dikke klapzoenen.

Fred mocht daar helaas niet ontbijten maar we dachten dat er onderweg wel een bar zou zijn. We vertrokken met z'n vieren en de eerste 10 km gingen alleen maar bergafwaarts. Het was genieten met een terugblik op de toren boven Radicofani en de laatste vergezichten over de heuvels van Toscane. Ik ging als een speer, ondanks m'n verkoudheid, en de blaar op m'n hiel voelde ik nauwelijks meer. In de plaats Ponte a Rigo was helaas alles gesloten, zowel het hostel als de bar. Arme Fred, hij moest het doen met mijn joghurt en een stukje taart.

Hierna kwam het het bord 'einde Toscane, begin Lazio'. Ik snap nu waar de naam van de voetbalclub 'Lazio Roma' vandaan komt. We liepen dus de regio 'Lazio' in en meteen leek alles armer en groezeliger en restaurants en bars gesloten. Onze laatste 8 km gingen langs de snelweg, eigenlijk levensgevaarlijk. Geen strook voor wandelaars en hoog bermgras, zodat we ook niet goed zichtbaar waren. Ik heb meerdere keren met m'n rug tegen de vangrail aan gestaan, en was blij dat ik niet alleen was. Ik begrijp nu ook waarom de wandeling als 'challenging' werd omschreven, met gevaar voor je leven dus. Er was trouwens wel een alternatieve route, maar die was 8 km langer. Net zo goed 'challenging'.

Eindelijk, 4 km vóór Acquapendente was er een oase in het veld. Een bar! Cristiano en Fred dronken bier en aten vette sandwiches. Ik moest eigenlijk niet aan eten denken. Het was ook ongelooflijk warm. De resterende kilometers gingen bergopwaarts en waren zwaar. Ik was blij dat ik er was, maar moest nog een uur wachten voordat ik kon inchecken. Ik dronk wat op een plein en Christiano kwam verhit aan. De kleine Italiaan doet niet anders dan eten en bier drinken en ik zie hem al dikker worden. Hij is 49 jaar, gescheiden, woont in Lucca en werkt in een papierfabriek. Onze gesprekken gaan niet verder dan dat, maar het is altijd fijn een bekend gezicht te zien in een vreemde stad.

Om 15.00 uur kon ik eindelijk naar mijn kamer in herberg s'Osteria38, voor 40 euro per nacht. Gek genoeg moest ik nog steeds niet aan eten denken, maar ik moet wel eten om te kunnen blijven wandelen. Waarschijnlijk heb ik vandaag teveel gedronken waardoor mijn maag geen eten meer aan kan.

Acquapendente is op zich een leuk oud stadje met maar liefst drie kerken en een soort kathedraal met daarin allerlei kunstwerken. Er zijn ook overal mooie grote muurschilderingen. Het is er alleen vreselijk druk met al dat verkeer dat kriskras door de smalle straatjes scheurt. Ik ben helemaal naar de supermarkt gelopen om voorraad voor morgen in te slaan, je weet het hier tenslotte maar nooit. Ik had afgesproken met Fred om uit eten te gaan, maar de restaurants waren OF volgeboekt, OF gesloten, OF afhaal. Ik was er op slot zo dik mee aan dat ik dat hele eten maar heb gelaten voor wat het was. Morgen weer in de herkansing.

Overigens betekent 'Acquapendente' letterlijk 'hangend water', vanwege de vele watervallen in de buurt. De wandeling van morgen naar Bolsena (gelegen aan het 'Meer van Bolsena') moet dan ook prachtig zijn. Vanaf nu is het nog 170 km wandelen naar Rome, verspreid over 8 dagen.

Het blijft ook prachtig weer met temperaturen van 26 graden of meer. Ik denk dat dat de laatste uitdaging wordt: De hitte.

@Jeroen: Ik heb deze wandeling ook zwaar onderschat, het is maar goed dat je niet alles van te voren weet..


  • 28 Mei 2024 - 22:03

    Agaath:

    Fijn voor je dat je met een goed ontbijt achter de kiezen je wandeling kon beginnen.

    En maar weer afwachten of je vannacht rustig kan slapen.

    Morgen nieuwe uitdaging. Ik wens je veel succes.

    Nog acht dagen doorzetten!

    Groetjes, Agaath


  • 28 Mei 2024 - 22:07

    Ans:

    Geniet maar van het mooie weer, hier is het bagger.................. en veel regen. En.......wat gaat het nu snellie, ULTREA!@


  • 28 Mei 2024 - 22:11

    Ben:

    Het einde is in zicht. Nog 'maar' 170 km [e-1f60f][e-1f914]. Wat zal jij blij zijn als je de eerste stappen in Rome kunt zetten. Succes nog in deze laatste week.


  • 28 Mei 2024 - 22:32

    Anka:

    Goed dat je voorraad voor morgen hebt gekocht. Je krijgt vast wel weer trek. En misschien weer zo'n goed ontbijt! Lago de Bolsena is mooi! Nu nog van je verkoudheid af zien te kopen. Misschien toch maar een Farmacia?


  • 29 Mei 2024 - 07:33

    Carina :

    Wat een prachtige foto's Pé! En wat lekker dat je goed gezelschap hebt, loopt wel wat lichter. De hitte lijkt me een enorme uitdaging. Hoop dat je aan voldoende eten kunt komen, wie eet, die blijft. Nog 8 ,dagen te gaan! Is evengoed nog een end. Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Acquapendente

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 111805

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: