Dag 55, van Acquapendente naar Bolsena, 26 km - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 55, van Acquapendente naar Bolsena, 26 km - Reisverslag uit Bolsenameer, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 55, van Acquapendente naar Bolsena, 26 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

29 Mei 2024 | Italië, Bolsenameer

Vandaag dus weer een mooi rond getal, 55 dagen onderweg. Na dag 50 begon het wat te kraken maar nu lijkt alles weer OK. Met nog 7 dagen te gaan begint het bijna als vakantie te voelen.

Vanmorgen om 7.00 uur ontbeten we in een bar en met z'n drieën gingen we op pad voor deze ogenschijnlijke vrij 'lichte' dag naar Bolsena. Het meeste zou bergafwaarts gaan en we liepen door de glooiende velden met daarop een gewas dat ik niet kon thuisbrengen. Achter ons lagen de bergen van Toscane. Na 10 km was de eerste stop in San Lorenzo. Christiano nam alvast een biertje. Ik probeerde een sandwich maar het blijft moeizaam. In San Lorenzo is een mooie, moderne kerk, en na een bezoek gingen we verder voor de tweede helft. Onderweg heb ik 'online' Harrie nog een nieuwe bril helpen uitzoeken.

Er waren vandaag wel meerdere pelgrims op pad, maar toch niet de grote getalen die ik had verwacht. Misschien na Viterbo, waar het 100 km punt is. Het werd al warmer en door de weinige zuurstof in de lucht was het zwaar. Deze etappe was wel ontzettend mooi door een bos met op de achtergrond steeds uitzicht op het meer van Bolsena. Het is een van oorsprong vulkanisch meer, is 43 km in omvang en 151 meter diep. Het is 2100 jaar geleden dat de vulkaan voor het laatst uitbrak.

Om 14.00 uur kwamen we aan in het prachtige oude stadje, met toch weer meer klimmetjes en kilometers dan verwacht. Vandaag probeerde ik weer eens een hostel en onderweg er naartoe hoorde ik Nederlands op de terrassen "Kijk, daar gaan die wandelaars"..

Het hostel zelf viel erg tegen maar gelukkig zijn we maar met z'n drietjes, Wolfgang, Fred en ik. Een overnachting kost ook maar 15 euro. Christiano had voor z'n 49e verjaardag (24 mei) een hotelovernachting in Bolsena van z'n vader kado gekregen. Dit stadje is eigenlijk net zo mooi als Lucca of Siena maar veel kleiner en zodoende zijn er veel minder toeristen. De kathedraal is prachtig en boven de stad is een prachtig fort en er zijn nog twee oude kerken. Ik ben bij het meer geweest maar er stond op dat moment veel wind en het was er koud. Voor mij geen duik!

In de leuke winkelstraatjes heb ik eindelijk een knappe korte broek gevonden. Die andere was een krijgertje en 4 maten te groot. Ik heb nu maat S! En heb ook nog een bloese erbij zodat ik eens met wat anders op de foto kan. En knap in Rome kan aankomen!

De was droogde niet erg vanwege het broeierige weer dus ik ben voor het eerst naar een selfservice wasserette gegaan. Gelukkig was daar Christiano om te helpen en het was heel apart om zo tussen de kwekkende Italianen te zitten. Daarna gingen we met z'n vieren naar een restaurant, ik kreeg de helft weer niet op, helaas. Voor morgen staat er een vrij korte, maar zware etappe naar Montefiasconi op het programma. Alles gaat weer omhoog! Ik logeer dan in een Kapucijnenklooster, de dag erna in Viterbo ook.

@ al mijn volgers, ik snap het als jullie niet meer reageren hoor! Het duurt nu ook al zo lang.... Het wordt tijd dat ik aan kom.


  • 29 Mei 2024 - 22:05

    Mariëtte :

    Hoi Petra, heel leuk om elke dag je reisverslag te lezen. Respect! Wat een doorzettingsvermogen. Heel stoer van je. Ik wens je mooie laatste dagen onderweg naar Rome. Groetjes uit Hoorn, Mariëtte


  • 29 Mei 2024 - 22:08

    Vronie:

    Zwemmen in het meer van Bolsena. Met eten biertje op het strand. Geniet ervan


  • 29 Mei 2024 - 22:08

    Ans:

    Mooi setje voor je aankomst in Rome. Leuk om even te shoppen! Het is echt aftellen nu.......


  • 29 Mei 2024 - 22:28

    Ada:

    Nou, ik wil wel reageren elke dag maar ik maak gewoon weinig mee in vergelijking met jou! Ik geniet wel heel erg van je verslag en de prachtige foto's.


  • 29 Mei 2024 - 22:28

    Annette:

    Lekker dat je pijntjes en klachten weer weg zijn Petra, dat loopt een stuk lekkerder. En nog een vruchtbare dag zo: een nieuw bril voor Harrie, jij in het nieuw, lekker een was gedraaid en ook weer na deze dag dichter bij het einddoel!


  • 29 Mei 2024 - 22:47

    Agaath:

    Wat zie je veel mooie kerken en kathedralen onderweg. Zijn ze allemaal goed onderhouden? En zijn ze allemaal open voor diensten?

    Hier gaan er veel tegen de vlakte als ze niet meer gebruikt worden voor de eredienst. Maar tegenwoordig worden er ook wel appartementen in gebouwd.

    Het wandelen onderweg lijkt me gezellig voor je. Ook het samen eten.

    Straks moet je nog afkicken!

    Succes weer morgen.

    Agaath


  • 29 Mei 2024 - 22:48

    Anka:

    Zie je wel, Bolsena is leuk. Ben benieuwd naar je slaapervaring vanacht. Houd goede moeder moed, het eind is in zicht. Ciao


  • 29 Mei 2024 - 23:11

    Irma :

    Ik ben blij dat je t snapt[e-1f61c] en ik hoop inderdaad dat je snel aankomt! Maat S [e-1f602]


  • 29 Mei 2024 - 23:28

    Sandra:

    Petra, na een gewone dag hier ( werk/ honden uitlaten/ eten koken etc je kent dat wel) voel ik me soms zo afgestompt vergeleken bij wat jij elke dag doet. Dan denk ik na het lezen van weer zoveel heldhaftigs; ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Maar weet dat ik uitkijk naar je stories!!! Succes morgen!!!!


  • 30 Mei 2024 - 07:01

    Margriet :

    Ik dacht al, dat bloesje en die broek ken ik niet???: Wat heeft ze allemaal wel niet mee????

    Maar je had ouderwets lekker geshopt [e-1f923]

    Veel plezier weer vandaag. En fijn dat je pijntjes weer (zo goed als?) over zijn.

    Groeten Margriet.


  • 30 Mei 2024 - 20:45

    Marga Koning:

    Ik kijk echt uit naar je verslagen. Erg leuk om te lezen en de foto's te zien. Maatje S, hoop voor jou niet dat het XS wordt, wel blijven eten. Natuurlijk moeilijk als je je niet lekker voelt. Veel succes, hopelijk pijnloos vervolg.

    Groetjes Marga en Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bolsenameer

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 111891

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: