Dag 6, van Les Fourgs naar Sainte-Croix, 12 km - Reisverslag uit Sainte-Croix, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 6, van Les Fourgs naar Sainte-Croix, 12 km - Reisverslag uit Sainte-Croix, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 6, van Les Fourgs naar Sainte-Croix, 12 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 April 2024 | Zwitserland, Sainte-Croix

Vandaag was het echt een makkie. Zo rond 10.00 uur ben ik vertrokken en het eerste deel ging, helaas, langs de snelweg. Het was droog maar fris en je zag overal de pas gevallen sneeuw in de bergen liggen. Nadat ik de grens met Zwitserland was gepasseerd ging het pad de heuvels in over glooiende paden en door kleine dorpjes. In l'Auberson was zowaar een bakkerij die ook koffie serveerde dus kon ik lekker doorwarmen. Alleen was ik even vergeten dat dit Zwitserland is waar de prijzen dubbelop zijn.

En toen was ik al om 14.00 uur op de plek van bestemming. Het was nog wel even flink klimmen voordat ik aankwam bij Chambre D'hote 'Calm and View'. Werkelijk een prachtige villa met een fenomenaal uitzicht over Sainte-Croix. Ik ben weer de enige gast met een hele verdieping voor mezelf. Mijn kleren kan ik eindelijk laten wassen.

Na vandaag volgt Orbe, ruim 20 km alleen maar bergafwaarts. Dus alles wat ik in 5 dagen omhoog ben geklommen ga ik in 1 dag weer naar beneden. Hierna is het nog 50 km naar Lausanne maar wordt het lastig een betaalbaar onderkomen te vinden. Ik ben de rest van de middag aan het puzzelen gegaan. Uiteindelijk wordt het 2 x een hotelovernachting en in Lausanne weer een kamer via Air B[e-38]B. Hopelijk kan ik in Italië straks toch echt low budget gaan wandelen..

Misschien vragen jullie je af wat ik verder zo'n hele middag en avond doe. Allereerst installeren, dan douchen, voeten verzorgen, de schoenen schoonmaken en zorgen voor eten. Daarna de blog bijhouden en met Harrie bellen. Verder lees ik heel veel boeken digitaal (De zeven zusters) en als de WIFI het doet is er nog NPO plus of Netflix. Ik ben erg op mezelf aangewezen, maar met één ontmoeting per dag ben ik tevreden. Vandaag was dat met Christian, de gastheer van 'Calm and View'. Er schijnen wel andere wandelaars onderweg te zijn maar die lopen voor me uit of achter me aan.

Overigens drink ik alleen nog maar thee bij gebrek aan bier of koffie, en lijk ik veel minder honger te hebben. Zou toch mooi zijn als ik aan het eind van de rit weer op mijn oude gewicht van 60 kilo zit.. om maar even in de getallen te blijven. [e-1f601]


  • 10 April 2024 - 22:03

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Het lijkt me ook fijn om eens een rustige dag te hebben. Kun je het een en ander regelen. Voor morgen weer succes. Slaap lekker.

    Groetjes, Agaath


  • 10 April 2024 - 22:09

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Ik was te hoog begonnen met mijn antwoord. Dus nog maar een keer

    het lijkt me ook fijn om een rustige dag tussendoor te hebben, om zaken te regelen en te lezen. Voor morgen veel succes en voor straks welterusten.

    Groetjes, Agaath


  • 10 April 2024 - 23:40

    Ans :

    Heerlijk zo'n makkelijke dag....en het toch druk hebben. Dat is het echte pelgrims leven.


  • 11 April 2024 - 08:04

    Anka:

    Wat fijn voor je, zo'n relax dagje. Ja, Zwitserland is belachelijk duur hè, ik hoorde het ook van Zwitsers die ik op n terras in Spanje tegenkwam. Wat zij met zn vieren verteerden was net zoveel als voor éen persoon in la Suisse.

    Lekker afdalen vandaag!

    Salut

    Anka


  • 11 April 2024 - 10:01

    Gerard Bot:

    Nou, Petra, wat een onderneming. Ik ben een beetje laat ingeschakeld, maar volg je vanaf nu elke dag. Het is een groots avontuur, vind ik, dapper ook. Veel alleen, maar gelukkig heb je je zeven zussen bij je, dat scheelt. En dan die afstanden, die lijken altijd wel langer te zijn dan aangegeven. Je houdt een mooie blog bij, nog een pittig klussie elke dag. En dat klimmen en dalen is niet eerlijk verdeeld. Dat is op de fiets ook zo, drie uur bergop op en met een kwartier beneden. Maar goed, zet 'm op. Ik hoef het alleen maar te lezen, al die zelf gekozen ontberingen.


  • 11 April 2024 - 10:21

    Margriet :

    Wat een schitterende foto van de Alpen!

    Fijn even een rustige dag met niet te veel kilometers.

    Zal zwaar worden morgen met alleen afdalen. Doe rustig aan!

    Succes weer morgen.

    Groeten Margriet.


  • 11 April 2024 - 13:01

    Harry Kuip:

    Mooi om je blog te lezen, Pé. Je zoveelste avontuur. Ik hoop dat je er van geniet.


  • 11 April 2024 - 13:29

    Elly:

    Hee,ik volg je ook elke dag

    Maar meestal schrijft Ben een stukje

    Nou dacht ik,zelf ook.maar een krabbeltje te sturen

    Je maakt wat mee ,net als het leven zelf,toppen en dalen

    Goed van je!

    Succes verder, groetjes van Ben

    Elly


  • 11 April 2024 - 13:39

    Ria Lap:

    Ik heb enorm veel respect voor je en voor je gekozen wandeltocht.

    Eerlijk gezegd wordt ik al moe van het alleen maar lezen van je verhalen ;-)

    Ik lees niet alle verhalen maar bekijk wel de meeste foto's en het verslag op facebook.

    Je foto's zijn prachtig!

    Groetjes en succes verder!

    Ria (secr.van Oud Onderdijk)


  • 11 April 2024 - 18:29

    Sandra:

    Wat leuk dat ik je zo kan volgen!

    succes en ik ga elke dag even kijken.

    groetjes, Sandra


  • 13 April 2024 - 14:07

    Frank:

    Hey Petra wilkommen in der Schweiz.

    Leuk om je verhalen te lezen, ik wens je een succesvolle geweldige pelgrimstocht met prachtige landschappen, spannende ontmoetingen en spirituelle ervaringen.

    Liefs van neef Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Sainte-Croix

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 103036

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: