Dag 7, van Sainte-Croix naar Orbe, 24 km - Reisverslag uit Orbe, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 7, van Sainte-Croix naar Orbe, 24 km - Reisverslag uit Orbe, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 7, van Sainte-Croix naar Orbe, 24 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 April 2024 | Zwitserland, Orbe

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn blog. Ik kan niet overal persoonlijk op ingaan, maar ze zijn me allemaal even lief. Dat betekent dat ie gelezen wordt en daar doe ik het tenslotte voor. Ik weet niet of ik het elke dag kan volhouden, maar zolang ik alleen loop moet het lukken.

Vandaag was een prachtige dag. Na een lekker ontbijtje en het brood en kaas dat ik nog had moest het lukken, die 20 km naar beneden. Aangezien ik de afgelopen 2 dagen een soort van alternatieve route liep, was die niet uitgezet met tekens en moest ik het op de navigatie doen. Die stuurde me weer langs de snelweg maar ik vond zelf een gele wandelroute, een prachtige route langs een bergmassief en een bulderend riviertje met watervalletjes. Het was echt genieten, het leek een beetje op dat ravijn, maar dan milder. Ik kwam door mooie plaatsjes als Vuiteboeuf, Baulmes en Rances. De huizen zijn erg kleurig en ook de houten vensters zijn fleurig geverfd. Kortom het was echt genieten en het zonnetje scheen volop.

Ik kwam onderweg wel wat wandelaars tegen, en één man met een rugzak. Maar die liep onder me langs de andere kant op. In Baulmes ging ik wat drinken op een terras bij een prachtig hotel. Maar toen ik wilde afrekenen moest dat met Zwitserse Francs.. met euro's of de pinpas mocht niet. Volgens de bazin was er een geldautomaat om de hoek. Nou ken ik dat al, en kon inderdaad niets vinden. Maar om nou zonder te betalen weg te gaan?

En toen stonden ze daar, twee vrouwen met een grote rugzak. De Zwitserse zussen Brigitte en Dominique. Ze hoorden mn verhaal en gaven me spontaan een briefje van 10 Francs. Zij liepen met hele grote rugzakken en hadden een tent mee. Ze liepen niet de VF maar de GJT, oftewel de Grand Jura Trail, echter slechts 5 dagen. Maar ik was gered en ze schonken me het spontaan omdat ze me zo stoer vonden. We hadden een gesprek en ook zij merkten dat je veel minder honger lijkt te hebben onderweg. Alsof je door de natuur wordt gevoed zeg maar.

Enfin zij bestelden een compleet menu in het hotel dus daar ging ik weer, ik had nog een hompje brood tenslotte. Er was ook een treinstationnetje en de trein reed zo de serie "Rail Away" in. En ik liep en het was zo prachtig onderweg, ik kwam door wijnvelden en glooiende heuvels met prachtige vergezichten. Later liep ik in het laatste stadje vóór Orbe verkeerd maar werd meteen geholpen door een aardige man en had weer een leuk gesprek.

Het laatste stuk ging langs een riviertje, helaas werd ik bijna weer besprongen door een grote k*thond, deze was van kampeerders. Ze konden hem in bedwang houden maar anders ben je totaal aan ze overgeleverd. In Italië schijnen ze trouwens overal los te lopen, dus dat wordt wat.

Ik moest op het einde nog een helling op van 50% om m'n hotel te zoeken en na 24 km was ik totaal loss. Het hotel is duur maar iets anders is er echt niet, sommigen doen de 2 etappes van 25 km hierna naar Lausanne zelfs in één keer om de kosten te drukken. Zonder creditcard kreeg ik geen kamer... die moest ik van onder uit de rugzak vandaan toveren.

Nu zit ik aan een biertje en een salade en wil niet weten wat ik straks moet betalen.... Ik heb het verdiend!


  • 11 April 2024 - 19:54

    Albert:

    Werd aangetrokken door de plaatsnaam. Hoewel je er niets aan hebt, je hebt immers al een (duur, want Zwitserland) bed, wil ik je toch even wijzen op de slaapplek die ik in Orbe vond: bij de pastoor van een katholieke kerk. Niet ver van de plek waar ik Orbes binnenwandelde. Het was in 2018. Een tijdje geleden. Maar ik help je hopen op dezelfde ervaringen als die ik had op weg naar Rome. Veel succes en bon courage.

    nb in Lausanne naar de jeugdherberg. Daarna slaapplaatsen bij kloosters behalve vlak voor de pas. Daar vond ik een aardig hotel in Orsieres.


  • 11 April 2024 - 20:01

    Irma :

    Prachtige dag, beter dan 2 dagen geleden. Toen maakte ik me wel een beetje zorgen over wat nog zou komen!

    En die kilo per week gaat wel lukken op deze manier! Armoe houdt een mens knap[e-1f641][e-1f61c]


  • 11 April 2024 - 20:30

    Vera:

    Petra, ik heb bewondering voor jou. Je doet het toch maar en je maakt van alles mee. En je kan ook nog leuk schrijven!

    Grt,

    Vera


  • 11 April 2024 - 20:51

    Carla:

    Superbeleving!


  • 11 April 2024 - 21:18

    Margriet :

    Wat een ontzettende enerverende dag. Met zoveel mooie plaatsjes, uitzichten en meestal vriendelijke dagen.

    Daar doe je het voor!

    Hopelijk morgen weer zo.


  • 11 April 2024 - 21:19

    Margriet :

    Ik bedoel vriendelijke mensen :)


  • 11 April 2024 - 22:22

    Anka :

    Inmiddels weet je al wat je salade en biertje hebben gekost[e-2639]️, maar nog n paar dagen en dan lekker genieten van de Italiaanse keuken, daar kunnen de Fransen niet tegenop!

    Bonne route demain[e-1f64b]

    Anka


  • 11 April 2024 - 23:13

    Ans:

    Je bent prima op dreef, je ritme goed gevonden![e-1f44c] Prachtige route en omgeving. Op afstand geniet ik groots met je mee![e-1f60a]


  • 11 April 2024 - 23:46

    Tony:

    Geniet ervan Petra, knap dat je dit doet [e-1f44d][e-1f37a]


  • 12 April 2024 - 20:46

    Joke:

    Yeah, wijngaarden![e-1f609]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Orbe

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 103083

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: