Dag 8, van Orbe naar Cossonay, 32 km - Reisverslag uit Cossonay, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 8, van Orbe naar Cossonay, 32 km - Reisverslag uit Cossonay, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 8, van Orbe naar Cossonay, 32 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

12 April 2024 | Zwitserland, Cossonay

Vanmorgen zat ik al om 7.00 uur aan het ontbijt van 20 euro. Maar, zo dacht ik, dan kan ik ook het één en ander achterover drukken om mee te nemen voor onderweg. Zo gezegd zo gedaan en met een nog zwaardere rugzak vertrok ik al om 8.00 uur voor de 25 km naar Cossonay. Eerst moest ik weer terug naar de route wat ook al ruim een km was. Inmiddels is de Via Francigena wel weer aangegeven maar loopt samen met de gele wandelroutes.

Verder was het net zo'n prachtige dag als gister. Ik kwam door mooie plaatsjes en vooral Romainmotier spande de kroon. Met een prachtige abdij in het midden van dit middeleeuws lijkende dorp deed het me denken aan Conques in Frankrijk. Die plaats staat nog altijd op nummer één. Ik bezocht natuurlijk de Abdij en gunde mezelf een kop koffie van 4 euro. Ik raakte aan de praat met een stel Amerikanen.

Hierna stond er op een bordje nog 3,5 uur naar Cossonay. Het was 12.00 uur, dus te doen, zo leek me. Rond half 3 kwam ik aan in Le Sarraz, ook een oude plaats dit keer met een kasteel. Daar stond op een bordje nog 2 uur naar Cossonay. Had ik dan maar 1,5 uur in 2,5 uur gelopen? Er was een treinstation en ik heb even overwogen om de trein te nemen.. Maar nee, ik voelde me nog fit genoeg.

En zo kwam ik pas om 17.00 uur aan bij het hotel in Cossonay met 32 km op de teller. Negen uur gelopen en niemand tegengekomen onderweg, alleen een boer met zijn hond en af en toe een groepje dames met dagrugzakken. En met heel veel klims op het einde. M'n voeten stonden in brand. Ik moest zelf inchecken in het hotel met een code en dat lukte gelukkig, maar toen nam ik per ongeluk de verkeerde kamer. De naambordjes maar snel verwisseld en morgen uitleg geven..

Na het douchen heb ik zelfs nog een kleine wandeling gemaakt, Cossonay heeft ook een heel oud centrum. Daarna heb ik patat gegeten en bier gedronken in een Engelse Pub waar ze alleen Frans spraken. Patat met een biertje voor 12 euro..

Morgen kom ik weer aan in Lausanne, ook weer een dag van 25 km, maar het kan zijn dat ik die wat ga inkorten.. Dan heb ik negen dagen gewandeld en ben ik bijna 200 km verder..


  • 12 April 2024 - 21:42

    Ada:

    Ja, dat met die bordjes van hoeveel uur het nog is, daar heb je weinig aan, is ook mijn ervaring. Maar goed bezig zeg! En al die prachtige natuur en gebouwen.

    Bon courage pour demain!

    Bisous!


  • 12 April 2024 - 22:14

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Fijn dat je mooi weer hebt, dan ziet alles er anders uit dan met regenachtig weer. Maar 32 km. Is wel een opgave, knap van je. Prachtige foto’s heb je vandaag gemaakt.

    Voor morgen: bon courage.

    groetjes, Agaath


  • 13 April 2024 - 08:21

    Anka:

    Wat n lange dag gisteren! Gelukkig mooi weer. Het ziet er daar wel mooi uit, eerder Frans dan (aangeharkt) Zwitserland.

    Succes vandaag

    Anka


  • 13 April 2024 - 08:23

    Bep Koop:

    Wat geweldig allemaal, ik reis helemaal met je mee!


  • 13 April 2024 - 10:34

    Margriet:

    Dag Petra,

    Ik geniet van je verhalen en krijg daardoor al meer zin in mijn avontuur, maar ik moet nog een week of 13 wachten.

    Wat een kilometers leg je iedere keer af zeg! Petje af dat je het toch iedere keer weer lukt.

    Veel succes weer verder.


  • 13 April 2024 - 11:42

    Jan Wouts:

    Hallo Petra,

    Iedere dag lees ik je verslag en ben steeds weer onder de indruk over de wijze waarop je je door die voettocht heen weet te slaan. Ik begrijp dat je voor Zwitserland wel een extra rugzak mee mag nemen maar dan voor het geld dat je daar kwijt bent. Hoewel de natuur natuurlijk onbetaalbaar is. De ontmoeting met mensen en de onderkomens waarin je terecht komt maakt zo'n tocht vol verrassingen. Stoere meid om zoiets te ondernemen. Morgen eens kijken of mijn oudste dochter ook zo stoer is om de marathon van Rotterdam uit te lopen.

    Groetjes en veel loopplezier,

    Jan


  • 13 April 2024 - 12:07

    Petra :

    Hey Peet, wat een prachtige dagen, kilometers en uitzichten heb je gezien en afgelegd. Petje af, stoer hoor. Wat een schitterend avontuur, jammer van de weinig contacten. Lees je reis verslagen wel maar reageert niet altijd, Hoewel ik nu van je begrijp dat dat fijn is voor jou. Geniet van al het moois wat op je pad komt. Groet Petra


  • 13 April 2024 - 21:59

    Ans:

    Hoi Petra, Mooi om op afstand met je mee te open en beleven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Cossonay

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km

27 April 2024

Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km

26 April 2024

Dag 22, van Ivrea naar Roppolo, 23 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 102526

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: