Dag 9, van Cossonay naar Lausanne, 29 km - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 9, van Cossonay naar Lausanne, 29 km - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 9, van Cossonay naar Lausanne, 29 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

13 April 2024 | Zwitserland, Lausanne

Het hotel 'Le Funi' in Cossonay was werkelijk geweldig, veel gemoedelijker EN goedkoper als die in Orbe. Het was zelfs inclusief ontbijt. Mijn kamer keek uit over de bergen. 's Nachts lag ik lang wakker vanwege de brandende voeten, maar gelukkig hielp een magnesiumpil.

Ik ben om 9.00 uur gestart met in mijn achterhoofd het idee om ergens onderweg de trein te nemen. Dat kon op drie plekken. Maar het ging eigenlijk erg voorspoedig, alle kwaaltjes en pijntjes leken weer verdwenen en de route was niet moeilijk, alleen wel lang. Halverwege in Bussigny-prés-Lausanne was m'n laatste kans op een trein, maar het was net 12.30 uur, dus ik besloot er vol voor te gaan. Op een geel bordje stond dat het nog 3,5 uur was naar Lausanne..

De route ging vanaf hier langs een riviertje, 'La Venage', helemaal tot aan de kust. Af en toe ook wel weer gevaarlijk, over boomwortels of smalle paden. Er waren veel mensen (en honden) op de been, het is ten slotte weekend. Ik werd nog aangesproken door een oude man die vroeg of ik soms de Via Francigena liep. Want die had hij ook gedaan, en verder alle denkbare camino's. Vanwege een heupoperatie ging het nu even niet meer helaas, maar hopelijk volgend jaar weer wel. Hij was 80 jaar oud..

Ik had me toch weer wat vergist in de afstand, de hele kustlijn was ook nog eens bijna 8 km tot aan het centrum van Lausanne. Wel had ik een prachtig uitzicht op de Alpen en het meer van Genève. Het was schitterend weer en mensen lagen aan het strand of zwommen in het meer. Riante villa's met grote tuinen stonden er langs de kant, het was eigenlijk net één lange boulevard van 8 km. Het leek alsof ik in St Moritz was, of Calais, maar het heette daar Saint-Sulpice.. Ik voelde me er niet helemaal thuis met die grote rugzak.

Later kwam ik door een enorm park, met allemaal bbq-ende mensen, grote groepen van allerlei kleuren door elkaar, met eten en harde muziek, liggend, fietsend of joggend. Het leek net het Julianapark in Hoorn, maar dan 10x zo groot.

Wegwezen hier, dacht ik, en ik ging omhoog langs de snelweg het centrum in. Bij de Tourist Information heb ik een stempel gehaald, daarna bij het station een sandwich en een icetea. Toen moest ik nog de berg op dwars door het centrum naar m'n kamer via Air B[e-38]B. En wat was het overal druk! Veel erger als toen ik hier 10 dagen geleden aankwam. En dan is het altijd weer een uitdaging om in een appartementencomplex waar de appartementen geen nummers hebben en er geen namen op de deuren staan, de juiste deur te vinden.

Uiteindelijk was ik om 18.00 uur binnen, bij Lisa, met 29 km op de teller. Ik had bloed in mn linkersok, gelukkig kwam dat 'slechts' door een puntige nagel. Verder niet eens zo erg totaal loss, het begint te wennen denk.

Lisa komt uit Palestina en had meteen een heel verhaal over de oorlog waar ik maar niet over zal uitwijden. Maar wel apart dat ze niet weet waar Nederland ligt.. De meeste tijd brengt ze rokend op het balkon door, gekluisterd aan de media.

De was hangt en een slaapplek voor morgen in Vevey is geregeld, voor 'slechts' 78 euro! Hopelijk ben ik dan wat eerder klaar. Een etappe van 22 km en alles langs het meer. Kan niet fout gaan!


  • 13 April 2024 - 21:07

    Sandra Swalue:

    Wat een mooi verslag weer van jouw tocht. Heerlijk om te lezen en het zo mee te beleven. En wat doe je het goed!!! Keep up this good work!![e-1f44d][e-1f3fb]


  • 13 April 2024 - 21:13

    Jurria :

    Leuk om je te volgen Petra. Je hebt al weer heel wat beleefd. Succes![e-1f44d]


  • 13 April 2024 - 21:17

    Agaath:

    Hoi Petra,

    weer een zeer afwisselende dag voor je, maar weer een lange tocht van 29 km.Hoe krijg je het voor elkaar!Morgen hopelijk iets korter.Nog steeds mooi weer?

    Veel succes.

    groetjes, Agaath


  • 14 April 2024 - 09:28

    Anka:

    Je bent n topper, gewoon doorlopen ipv de trein nemen. Mooie foto's, ja het is daar wel n chique boel bij het meer, maar toch ook wel leuk om eens langs water te lopen en niet door n bos.

    Salut

    Anka


  • 14 April 2024 - 11:18

    Frank:

    Leuk Pe al jou verhalen en belevenissen te lezen

    Ik wens je vandaag een prachtige wandeling vandaag naar Vevey, je hebt daar de beroemde Laveax, wat oder Unsco Werelderfgoed beschermd word:

    Route door de wijnterrassen van Lutry naar St.Saphorin met het meer van Geneve en de Alpen op de achtergrond.

    Liefs neef Frank


  • 14 April 2024 - 17:08

    Annette Bleeker:

    Hoi Petra,

    Ik volg je mooie en (in)spannende wandelavontuur per dag. Ik geniet van je verhalen, foto's en leef met je mee. Veel succes en geluk op de route gewenst!


  • 14 April 2024 - 17:09

    Ton:

    Wat een verhalen allemaal.

    Ik heb vol bewondering je verslagen gelezen.

    Wat een doorzettingsvermogen.

    Gelukkig geniet je ook nog volop.

    Veel groetjes,

    Ton (uit Eijsden)


  • 14 April 2024 - 20:31

    Annemiek.:

    Het leest heerlijk weg. Knap hoor iedere dag zulke afstanden. Veel succes morgen weer.


  • 14 April 2024 - 22:33

    Tante Thea En Oom Jaap:

    Hallo Petra,

    We hebben zojuist al je verslagen min of meer achter elkaar gelezen. Daarom nu pas een reactie. Het is toch wel knap dat je dit elke dag weer volbrengt. Na een zwaar begin wordt je nu beloond met beter weer en prachtige uitzichten. Jaloersmakend maar des te meer verdiend! We blijven je volgen en wensen je nog veel plezier en hopen dat het bij elke verdere stap richting het einddoel mooier en "lichter" wordt wanneer het een dag wat minder gaat.

    Hartelijke groeten.


  • 15 April 2024 - 08:22

    Ben:

    Voor jouw doen bijna een relaxte dag [e-1f31d]. Maar ik lees steeds met bewondering je verslagen. Wat een onderneming!

    Met het vliegtuig naar Rome gaat sneller én gemakkelijker... [e-1f609]. Succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Lausanne

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km

27 April 2024

Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km

26 April 2024

Dag 22, van Ivrea naar Roppolo, 23 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 102519

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: