Dag 10, van Lausanne naar Vevey, 24 km - Reisverslag uit Vevey, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 10, van Lausanne naar Vevey, 24 km - Reisverslag uit Vevey, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 10, van Lausanne naar Vevey, 24 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 April 2024 | Zwitserland, Vevey

Eigenlijk wilde ik vanmorgen om 7.00 uur stiekem weg sneaken maar Lisa zat in de keuken al op me te wachten. Bij hoge uitzondering kreeg ik koffie want ze had een klik met me. Ze is ooit in Zwitserland terecht gekomen als verpleegster bij het Rode Kruis. We hadden toch wel interessante gesprekken en konden lachen met elkaar ondanks de oorlog in Gaza. Om 8.00 uur ging ik uiteindelijk op pad, eerst een sandwich gehaald bij het station en toen moest ik nog 3 km terug lopen naar het beginpunt.

Ik had de wandeling van vandaag enorm onderschat want gemakkelijke trajecten bestaan niet in de bergen. In het begin was het nog redelijk vlak langs de kust. Ik kwam door plaatsen als Prilly, Pully, Cully en Lutry.

Later ging ik de bergen in, door het wijngebied "Laveaux", met vele klims. Dit gebied behoort tot het werelderfgoed Unesco. Met het uitzicht op de Alpen en het meer van Genève, inclusief het schitterende weer, was het een ongekend prachtige wandeldag.

Maar bij de zoveelste klim dacht ik: "hoeveel kan een mens hebben", en ik liep de wijnvelden in zo naar beneden en langs de snelweg (er was iets van een trottoir) nam ik een afkorting naar het hostel "Vevey House". Na 24 km kwam ik daar aan en het was 15.30 uur.

Door de hitte had ik wel wat blaartjes op mijn linkervoet, maar dankzij de wandelwol van Ans was het goed te doen. Toen ik na het douchen een biertje (van 9 euro) bestelde kreeg ik die van het huis. Tot tranen geroerd maakte ik daarna nog een wandeling langs het meer.

Charlie Chaplin heeft in Vevey gewoond dus er staat een standbeeld. Verder was goed vertoeven langs het meer, zulk prachtig weer, zo'n goede sfeer en zo relaxed allemaal, dat is ook Zwitserland. Het is er niet alleen maar duur.

Later nog met neef Frank, die al ruim 30 jaar in Zwitserland woont, gebeld. Hij kent het gebied tenslotte op z'n duimpje...

Voor morgen leek het ook een puzzel. Ik kom langs Montreux dus alles is nog eens een keer zo duur, ook de onderkomens, 200 euro voor een nacht is heel normaal. Maar in Aigle vond ik via Air B[e-38]B een kamer voor 50 euro bij een gepensioneerde dame, Viviane. Zelfs inclusief ontbijt! Maar het is wel weer 25 km.

Na 10 dagen heb ik eigenlijk nog maar één dag slecht weer gehad. Maar het gaat volgende week anders worden heb ik begrepen...


  • 14 April 2024 - 22:07

    Meindert En Vera:

    In Montreux aan de oever van het meer staat een standbeeld van Freddy Mercury. Ook al ben je misschien geen echte Queen fan, een selfie met de grootste zanger allertijden is een must.

    Groeten Vera en Meindert.


  • 14 April 2024 - 22:09

    Margriet :

    Wat een schitterend uitzicht Petra, genieten.

    Fijn dat je een niet al te duur onderkomen voor morgen hebt kunnen regelen.

    Ik hoop voor je dat het weer redelijk blijft.

    Sterkte en vooral genieten verder [e-1f44d][e-1f603]

    Groeten Margriet.


  • 14 April 2024 - 22:10

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Fijn dat je zo hebt kunnen genieten van het mooie weer en de wandeling langs het meer. Wat een uitzichten!

    Hier is het weer morgen bar en boos, ik hoop dat jij het beter treft.

    Succes weer met blarenvrije voeten.

    groetjes, Agaath


  • 14 April 2024 - 22:56

    Ans:

    Prachtig verslag en foto's. Gelukkig komt het wandelwol van pas, als het maar bij een klein blaartje blijft. Dat biertje heb je echt wel verdiend!


  • 15 April 2024 - 07:49

    Carina:

    Wat weer een prachtig reisverslag, wandeldag én foto's! Wat is het prachtig daar, op de prijzen na dan.[e-1f603]


  • 15 April 2024 - 09:15

    Carla:

    Je schrijft zo leuk dat ik helemaal vergeet de foto's te bekijken, groetjes van hier


  • 15 April 2024 - 10:19

    Petra:

    Oh jeetje, ik lees nu pas van de toegevoegde foto's ...

    Wat weer een bijzonder verhaal.


  • 15 April 2024 - 11:10

    Neef Jan:

    Hi Petra, na een etentje bij Nico en Margret waar ze mij wezen op jouw mooie wandeltocht en bijbehorende verhalen heb ik zojuist de stukjes over jouw tocht met veel genoegen teruggelezen. Volhardend wandelend en heel mooi beschreven Petra! Veel succes met de resterende tocht en hopenlijk lekker weer in Italie.

    Groeten van Jan en Kitty


  • 16 April 2024 - 00:04

    Gerard Bot:

    Van Charly Chaplin naar Freddy Mercury. Mooie uitdaging. Ik hoop dat het goed blijft gaan met de warme voeten. Zet ‘m op.


  • 23 April 2024 - 16:24

    Wim Corbijn :

    Ja een biertje doet wonderen ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Vevey

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 103027

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: