Voorbereiding voettocht naar Rome april 2024 - Reisverslag uit Wervershoof, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Voorbereiding voettocht naar Rome april 2024 - Reisverslag uit Wervershoof, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Voorbereiding voettocht naar Rome april 2024

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Januari 2024 | Nederland, Wervershoof

Inmiddels ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de Via Francigena, een voetreis naar Rome. Op tweede Paasdag, 1 april vertrek ik van huis en zoek dan eerst mijn vaste bekenden op in Limburg. Meester Frijns in Eijsden, Harrie van Onna in Maastricht en mijn Wordfeudvriendin Jeanne in Roermond. Ik logeer dan twee nachten in een hotelletje in Eijsden en op 3 april vertrek ik per trein naar Lausanne in Zwitserland. Van daaruit wil ik verder reizen naar Besancon om in Frankrijk met de tocht aan te vangen. Het traject van Besancon naar Lausanne is ongeveer 10 dagen wandelen en moet prachtig zijn. Zo gaat de reis door Frankrijk, Zwitserland en Italie.

In Lausanne neem ik dan een rustdag en vanaf daar is het ongeveer 52 dagen wandelen naar Rome. De Sint Bernardspas gaat pas in juni open, dus de drie (zware) etappes van Bourg-St-Pierre tot aan Aosta in Italie kan ik overslaan. In Bourg-St-Pierre vertrekt er 5 keer per week een bus naar Aosta. (in het weekend niet).

De planning is dus om maximaal 60 dagen te gaan wandelen in mijn 60e levensjaar. Ik hoop begin juni in Rome aan te komen. In Zwitserland zal ik worden vergezeld door neef Frank die daar woont, en in Italie komt mijn vriendin Carina me opzoeken. Het zal een geweldige uitdaging worden, om tien jaar na mijn voettocht naar Santiago de Compostella opnieuw weer even op de pauzeknop te drukken en helemaal los van alles te komen. Om mensen te ontmoeten en naar hun verhalen te luisteren.

Pelgrimeren gaat niet om het doel maar om de reis er naartoe


  • 10 Januari 2024 - 10:05

    Wim Corbijn :

    Sterkte weer met deze mooie uitdaging . Je ken deze Westfieze uitdrukking wel ,neem je Toid Ut komt allegaar goed . [e-1f44d]


  • 10 Januari 2024 - 10:54

    Ben:

    Hoi Petra, dat ziet er indrukwekkend uit. Wat een uitdaging weer. Ik heb hier héél veel bewondering voor. Alvast succes met de mentale voorbereiding. Een mooie gedachte om in je 60e levensjaar een wandeling te maken in 60 dagen. En dan ook nog naar Rome. Ik ga je zeker volgen.


  • 10 Januari 2024 - 21:45

    Agaath:

    teteringen 10 januari

    dag Petra,

    wat een moed heb je om deze lange reis in je eentje te ondernemen.

    Veel succes met de voorbereiding!

    groetjes,

    Agaath


  • 10 Januari 2024 - 22:43

    Anka:

    Toevallig net vanavond Besançon gezien(Rail Away). Mooie startplaats.

    Lausanne is trouwens ook niet verkeerd[e-1f600]. Ben zo benieuwd naar je Italiaanse avontuur. Uiteraard volgen we je weer. Liefs

    Anka en Ron


  • 10 Januari 2024 - 23:28

    Ans.:

    Petra, een prachtige uitdaging. Met al je wandel- en pelgrimservaring een kers op de taart. Dit in je 60ste levensjaar, even pauze op alles. Heel veel succes, mooie ontmoetingen en sportieve kilometers.

    Fai buon viaggio e tieni duro!

    Je pelgrimsvriendin Ans.


  • 21 Januari 2024 - 22:51

    A. Tesselaar:

    Leuk en stoer weer!

    Hoop dat je weer net zoveel zult genieten als voorgaande keren.

    Liefs Annie (Lennox) xxx


  • 16 Maart 2024 - 08:31

    Gerard Bot:

    Een mooie uitdaging, Petra. Ik ga het volgen. Veel succes en nog meer plezier.


  • 17 Maart 2024 - 13:32

    Trudy Borm:

    Hoi Petra,ik las je bericht in de binding 17 maart. Ik las dat iedereen het verslag kan lezen, nou dat lijkt mij wel heel leuk.

    Wat een kanjer ben jij zeg dat jij dit doet. Ik denk niet dat ik dat alleen zou durven. Ik vind het super stoer. Super veel succes en ik ga je volgen[e-1f600]


  • 21 Maart 2024 - 06:56

    Petra :

    Wauw Peet, wat een prachtig en indrukwekkend avontuur ga jij aan en tegemoet. Heel veel succes.


  • 21 Maart 2024 - 14:09

    Petra:

    Dank allemaal voor jullie reacties!

    En Petra: het wordt de eerste keer dat ik in Italië kom...

    Groet Petra


  • 22 Maart 2024 - 17:46

    Meindert Botman:

    Hoi Petra,

    Wat een uitdaging maar het gaat je zeker weten lukken. Veel doorzettingsvermogen en vooral plezier gewenst. Doe voorzichtig en kom gezond weer thuis.

    Groeten Meindert.


  • 30 Maart 2024 - 11:17

    Jeroen Van Galen:

    Wat stoer Petra om dit weer te ondernemen. Heel veel succes met de enorme tocht weer.

    ik zal je proberen te volgen (dat is voor mij al een uitdaging [e-1f604]) Veel plezier onderweg [e-1f44d]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wervershoof

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

27 April 2024

Dag 23, van Roppolo naar Santhià, 18 km

26 April 2024

Dag 22, van Ivrea naar Roppolo, 23 km

25 April 2024

Dag 21, van Pont-Saint-Martin naar Ivrea, 25 km km

24 April 2024

Dag 20, van Verrès naar Pont-Saint-Martin, 20 km

23 April 2024

Dag 19, van Saint-Vincent naar Verrès, 21 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 102071

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: