Dag 19, van Saint-Vincent naar Verrès, 21 km - Reisverslag uit Verrès, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 19, van Saint-Vincent naar Verrès, 21 km - Reisverslag uit Verrès, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 19, van Saint-Vincent naar Verrès, 21 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 April 2024 | Italië, Verrès

Het ontbijt vanmorgen was heerlijk. De B[e-38]B La Rosier is gevestigd in een oud pand dat helemaal is gerestaureerd door de schoonouders van Omar. Zelf runt hij de B[e-38]B nu 14 jaar. Op elk detail is gelet en hij struint dan ook alle markten af voor de inrichting. @Anka heeft gelijk: de Italianen zijn veel aardiger dan de Fransen of Zwitsers.

Daarna ging ik op pad voor de (officiële) eerste 12,5 km. Om 8.30 uur stond er op het wandelbordje "4,5 uur naar Verrès". Om 13.00 uur stond er "2 uur naar Verrès". Ben ik dan echt zo langzaam? Het was prachtig weer en onderweg was er van alles te zien.

De etappe werd "challenging" genoemd en was inderdaad loodzwaar. Steeds maar klimmen en dalen. Ergens in een gehucht kwam ik een Italiaanse jongeman tegen die me in het Nederlands aansprak. Hij woont en werkt in Leiden maar was op familiebezoek. Ik vroeg meteen of hij een foto van me wilde maken. Hij raadde me aan om loslopende honden voortaan te negeren!

De laatste twee uur noem ik 'Ravijn nr 5'. Af en toe glijdend van de gladde keien ging ik naar beneden, en dan weer steil naar boven. Er kwam geen einde aan en overal lagen obstakels op het pad. Mijn enkels en knieën werden geteisterd. Toen ik eindelijk uit dat ravijn vandaan was mocht ik verder langs de autoweg. De wind wakkerde aan en inmiddels heb ik tegenwind.

Om 15.00 uur kwam ik aan bij het station van Verrès. 21 km volgens mijn stappenteller, 12,5 km volgens het gidsje. Ik maak nu natuurlijk wel hele kleine stapjes.

Bij het station zou een hostel zijn maar dat was gesloten. Ook een heel groot hotel stond er leeg en verwaarloosd bij. Ik ging op zoek naar het parochiehuis en prompt kom ik twee pelgrims tegen, Darren en Jolene uit de US. Zij zijn in maart 30 dagen naar Rome gepelgrimeerd en ze doen nu de eerste helft vanaf Aosta, maar dan omgekeerd. Ze wisten me te vertellen dat er vijf andere pelgrims twee dagen voor me uit lopen.

Ze vonden de route van vandaag ook erg zwaar en wisten waarom er gister een hek voor het pad stond. Dat was vanwege lawinegevaar. Ook zij hebben dat pad zo snel mogelijk gelopen! Vandaag gingen ze met de bus terug naar Aosta waar ze verblijven, maar het was fijn om even ervaringen te kunnen uitwisselen.

Enfin mijn VF app deed het niet meer dus ik moest bellen uit het boekje. Geen enkel telefoonnummer klopte. Bij het parochiehuis deed niemand open. Uiteindelijk toch maar het hotel gebeld, daar kon ik terecht, maar ik ben de enige gast in het hele gebouw. Ik moest naar binnen via een code.

Om 17.00 uur lag ik helemaal uitgeteld op bed met ontzettende 'louve biene'. En dan te bedenken dat ik nog 10 km had willen doen!!

Gelukkig is de route van morgen niet zo zwaar en niet zo lang, maar die van de dag erna is weer "challenging"... Ik vraag me af hoe de Française van 75 jaar het volhoudt. Zij houdt me op de been! En ik tel m'n zegeningen want het is nog steeds droog! Darren en Jolene hadden in maart 2 weken regen...


  • 23 April 2024 - 20:14

    Ben:

    Ik had gedacht dat je het in Italië iets rustiger aan kon doen. Niet dus. Wat moet het frustrerend zijn om regelmatig te moeten constateren dat een hostel, hotel, parochiehuis of wat dan ook (nog) gesloten is ... . Volgens mij hoef je 5 jaar lang niet naar de kerk; die heb je al dik verdiend! Nog een week en dan ben je op de helft ... .

    Succes.


  • 23 April 2024 - 20:39

    Sandra Swalue:

    Mijn hemel Petra, je krijgt het niet cadeau!! Pffff ik huiver soms met je mee. Soms denk ik; oh geweldig om dit te doen. Dat wil ik ook. Maar dan zo’n dag met zo’n ravijn, nee dat zie ik niet zo zitten.. dapperdapperdapper[e-1f499]

    lieve groet en welterusten!!

    sandra s


  • 23 April 2024 - 20:55

    Agaath:

    Het wordt je niet gemakkelijk gemaakt op de route. Hopelijk morgen beter? Je enkels en knieën moeten nog wel een tijdje mee.

    Ik had verwacht dat er op deze pelgrimsroute de hostels gemakkelijk te vinden zouden zijn. Niet dus.

    Morgen vol goede moed weer verder. Succes.

    Groetjes,Agaath


  • 23 April 2024 - 20:56

    Margriet :

    Wat een heftige dag weer. Fijn dat het morgen even een wat makkelijke route is

    Je zal wel goed slapen.

    Welterusten alvast.


  • 23 April 2024 - 21:10

    Anka:

    Het was weer n uitzonderlijk zware dag. Maar jij doet t toch maar "even". Morgen een relaxte wandeldag, hoop ik voor je. Buona notte, sogni d'oro. Ofwel goede nacht en droom van goud. Het Italiaans voor welterusten(saaie uitdrukking eigenlijk, dromen van goud is zo heerlijk Italiaans[e-1f929])


  • 23 April 2024 - 21:35

    Gerard Bot:

    Je doet het voor je plezier, maar af en toe lijkt het zelfkastijding. De afstanden in wandelgidsen zijn altijd korter dan de werkelijkheid. Ik vraag me wel eens af hoe men dat meet. Ik gun je morgen een mooie vlakke etappe! Doei.


  • 24 April 2024 - 07:34

    Petra:

    Jeetje mina Pe ik voel erg met je mee, wat een mega zware wandeling en een giga uitdaging.

    Dat van: "dat Italianen leuker zijn dan ...", dat wist ik natuurlijk allang.

    Groet uit Shoof


  • 24 April 2024 - 07:47

    Carla:

    [e-1f44f]


  • 24 April 2024 - 15:55

    Bep Koop:

    Je bent een kanjer[e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d]


  • 24 April 2024 - 16:12

    Vronie:

    DAPPER!


  • 26 April 2024 - 11:18

    Wim Corbijn :

    Tering Jantje ,wat een ontbering.Pe veel pasta proberen te eten onderweg ,deden we ook toen we aan onze marathon voorbereiding aan het trainen waren ,sterkte verder en op naar het zonnetje ,gr Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Verrès

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 103027

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: