Eindelijk op weg - Reisverslag uit Eijsden, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Eindelijk op weg - Reisverslag uit Eijsden, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Eindelijk op weg

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

02 April 2024 | Nederland, Eijsden

Op tweede Paasdag, 1 april, ben ik eindelijk op weg gegaan. Na een week van afronden en afscheid nemen was het eindelijk zover. Op vrijdag 29 maart gaf ik nog een afscheidsborreltje in café De Ark voor een klein groepje vrienden en vriendinnen. Ontzettend gezellig en goed verzorgd.

Het was allemaal nog wel spannend. Zaterdag een week geleden was ik samen met Harrie onderweg naar het Streker Tegelhuis en konden we een frontale botsing nog net vermijden. En afgelopen zaterdag ging Harrie onderuit met de fiets na een etentje bij het Grootslag. Het was glad en mistig. Hier en daar wat beurs met blauwe plekken en een kapotte bril viel het achteraf gelukkig mee. Het is blijkbaar toch de bedoeling van de heilige Franciscus dat ik op weg ga!

Zondag 1e Paasdag maar heel erg rustig aan gedaan en gister bracht Harrie me in de namiddag naar station Hoogkarspel. We gaan elkaar 2 maanden niet zien... gaat dat wel lukken? [e-1f601]

Na 3,5 uur kwam ik aan in Eijsden bij hotel Le Bonheur. Een hotel met 2 sterren maar lekker gemoedelijk en met een leuke eigenaar. Twee jaar geleden logeerde ik hier ook.

S'avonds om 20.00 uur had ik afgesproken met 'meester' Ton Frijns. Een oud onderwijzer van het dorpsschooltje in Zwaagdijk-Oost waar ik ruim 50 jaar geleden les van heb gehad. Ik had hem vorig jaar geïnterviewd voor het jaarboek van Oud Zwaagdijk en kwam nu persoonlijk het boek langsbrengen.

Zoals altijd als ik daar kom was het gezellig en werd het laat. Ton en Hannie zijn lekker bourgondisch en we hebben altijd gespreksstof. We hebben afgesproken volgend jaar rond dezelfde tijd. Inmiddels ben ik al 3 keer bij ze geweest.. onderweg naar Rome.

En dan straks lunchen in Roermond met wordfeurd vriendin Jeanne en later op de middag ga ik naar pater Harrie van Onna die in Maastricht woont. Ook hem heb ik vorig jaar geïnterviewd maar dan voor Oud Wervershoof en ook nu ga ik persoonlijk het boek langsbrengen. Ik mag er blijven eten.

En dan morgen 10 uur onderweg in de trein naar Lausanne. De reis gaat letterlijk over Aken en Keulen...


  • 02 April 2024 - 11:02

    Jeanne Peeters:

    Ha Petra,

    Leuk dat ik je zo ga ontmoeten! Ga je zeker weer volgen en genieten van je verslagen.

    Tot zo in Roermond!

    groetjes,

    Jeanne


  • 02 April 2024 - 11:16

    Ans.:

    Hier heb je zo naar uitgekeken, eindelijk is het zover.

    We wensen je alle goeds, mooie ontmoetingen en sportieve kilometers.

    Bella passeggiata e viaggio sicuro a Roma!


  • 02 April 2024 - 16:10

    Inge:

    Succes, Petra! Geniet er ook maar van


  • 02 April 2024 - 17:05

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Het avontuur is begonnen.Ik wens je veel succes en veel mooie momenten. Ik blijf je met belangstelling volgen.

    groetjes, Agaath


  • 02 April 2024 - 19:02

    Anka:

    Bonsoir Petra,

    Alles het goed is ben je inmiddels in Lausanne aangekomen. Ben reuze benieuwd naar je wandel/reis verhalen de komende weken.

    ( Wat n verhaal weer, bijna botsing en echte valpartij). Hopelijk de komende maanden geen accidents! Bon courage.

    Liefs

    Anka


  • 02 April 2024 - 21:12

    Margret Laan:

    Hee Petra,

    Ja… en dan is het zover!

    Heel veel succes en plezier op je tocht naar Rome!

    Ik ga je zeker weer volgen en kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal!

    Hartelijke groet,

    Peer


  • 03 April 2024 - 12:03

    Mary Cloos:

    Heel veel succes en plezier onderweg! Ben benieuwd naar je verhalen van onderweg. Groetjes, Mary


  • 04 April 2024 - 14:59

    Wim Corbijn:

    Sterkte Pé met je reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eijsden

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km

28 April 2024

Dag 24, Vercelli, 13 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 103019

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: