Der Deutsche Bahn - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Der Deutsche Bahn - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Der Deutsche Bahn

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 April 2024 | Zwitserland, Lausanne

Dinsdag 2 april om 11.45 uur had ik met Jeanne in Roermond afgesproken. Wij hebben elkaar 12 jaar geleden leren kennen door het spelletje Wordfeud en zijn vriendinnen geworden. Jeanne woont in Heel, vlakbij Roermond en altijd als ik in de buurt ben spreken we af.

We hebben samen gelunched (ik werd getrakteerd, alvast voor mijn 60e verjaardag) en bezochten 2 kerken, de Munsterkerk en de sint Christoffelkathedraal. In die Christoffelkathedraal heb ik ooit, tijdens het wandelen op het Jacobspad Limburg, onderin de kelder geslapen voor 5 euro. Vreselijke nachtmerries heb ik daar toen gehad.

Jeanne kwam vele bekenden uit haar dorp tegen waaronder ene Roy. Hij was kort geleden naar Santiago gepelgrimeerd en was er nog helemaal vol van. Sindsdien bezoekt hij ook steevast kerken en leest hij alles over de Camino. Zijn huwelijk was na 43 jaar gestrand vandaar de pelgrimstocht. Later vertelde Jeanne dat Roy eigenaar is van een hele grote winkelketen in Roermond.

Om 15.00 uur namen we afscheid en nam ik de trein terug naar Maastricht. Daar heb ik bij Harrie van Onna en zijn vrouw Trudie het jaarboek van Oud Wervershoof gebracht. Ik had ook een USB stick van Henri Botman mee gekregen met foto's en een filmpje. Het was een fijn weerzien met filosofische beschouwingen en ik mocht blijven eten. Harrie blijft een inspirerende man En hij is me dankbaar voor het gehouden interview, omdat hij eindelijk zijn verhaal kwijt kon.

Rond 20.00 uur was ik weer in mijn hotel in Eijsden en na een goede nachtrust kon gister om 8.00 uur de reis naar Lausanne aanvangen.

De vertraging begon meteen al in Maastricht. De trein naar Aken reed niet vanwege gebrek aan personeel. Daarna bleef ik eigenlijk achter de feiten aanlopen en miste ik 5 aansluitingen. Maar vertragingen schijnen heel normaal te zijn op de Deutsche Bahn. Gelukkig ontmoette ik een Duitse vrouw in de trein naar Keulen, Claudia uit Aken, en met haar heb ik 4 uur samen gewacht en gereisd tot aan Mannheim. Claudia (57 jaar) heeft het roer 9 jaar geleden omgegooid en is, na het jarenlange mantelzorgen voor haar oma, een eigen bedrijf begonnen in de zorg. Inmiddels heeft ze 6 filialen en 23 medewerkers. Ze regelt dus alles wat er komt kijken bij ouderenzorg. Het is daarmee in Duitsland net zo slecht gesteld als bij ons.

De overstap in Basel naar Zwitserland haalde ik op 1 minuut en daarna liep alles op tijd. Ik kwam rond 19.30 aan in Lausanne en ging toen op zoek naar mijn logeeradres van Air B[e-38]B. Dat was nog een hele zoekerij naar het appartement en de sleutel en de code maar om 20.00 uur was ik binnen! Een kamertje in het huis van een Française Lily en haar 5-jarig dochtertje. Voor de komende 2 nachten heb ik trouwens ook Air B[e-38]B geboekt, kamers bij mensen in huis voor rond de 40 euro. De adressen op de Via Francigena app nemen de telefoon niet op en reageren niet op mails. Dus dat kan nog wat worden..

Vanmiddag nog een reis met de trein voor de boeg van 3 uur naar Besancon en dan kan ik morgen eindelijk beginnen met de Wandeling.

ps Ik kreeg net nog bericht van Claudia dat toen ze op de terugweg was naar Keulen er iets was met een bom uit de 2e Wereldoorlog en er was totale chaos op het station. Het leek wel oorlog en iedereen wilde dezelfde trein in en alle treinen waren overvol. Ze had 4 uur vertraging...


  • 04 April 2024 - 08:53

    Anka:

    Leve het openbaar vervoer[e-2639]️[e-2639]️. Weer n leuke ontmoeting met Claudia. Wat contacten betreft begint de reis goed. Hopelijk heb je beter weer dan in Friesland, hier houdt de regen niet op.


  • 04 April 2024 - 09:53

    Ans:

    Reizen is ook een soort van Pelgrimeren, komt altijd wel goed, maar hoe!

    Drukke eerste dagen, vanaf morgen met de benewagen, die gaan wanneer jij wil! Groetjes Ans.


  • 04 April 2024 - 12:40

    Ben:

    Wat een avontuur weer. Je pelgrimstocht moet nog beginnen en je hebt nu al diverse hobbels te nemen. Succes met je verdere Pelgrimstocht naar Rome. Blijft bijzonder wat je onderneemt. Ik reis met je mee, maar wel vanuit mijn stoel ... [e-1f31d].


  • 04 April 2024 - 18:01

    Joke Van Wonderen:

    Oh, Oh Peet! Het avontuur is begonnen. Heel benieuwd naar de schapenwol![e-1f602]


  • 04 April 2024 - 23:04

    Agaath Blous:

    Ik bewonder je flexibiliteit. Maar die heb je op zo’n pelgrimsreis wel nodig. Hopelijk gaat het de komende dagen wel zonder veel hobbels.

    Groetjes , Agaath

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Lausanne

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 103144

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: