Dag 16, Aosta, 15 km - Reisverslag uit Aosta, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 16, Aosta, 15 km - Reisverslag uit Aosta, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 16, Aosta, 15 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 April 2024 | Italië, Aosta

Vandaag een rustdag dus ik kon uitslapen tot 7.30 uur. Het hotel is echt geweldig, ontzettend vriendelijk personeel en gister in het restaurant heb ik heerlijk gegeten. Ik moet alleen nog wel wennen aan bepaalde Italiaanse gewoontes (@Petra).

Aosta is groot, en vanaf het hotel was het nog 3 km afdalen naar het centrum. Er zijn hier veel overblijfselen uit de Romeinse tijd (@Ada) en er is een oudheidkundig museum. Ook een bezoek aan de kathedraal 'Santa Maria Assunta' is bijzonder de moeite waard. Vervolgens ging ik op zoek naar een postkantoor en daar heb ik die grote poncho op de bus gedaan, 0.45 kilo... Bij de drogist liet ik m'n telefoon liggen, ze kwamen hem achter me aan brengen.. stel je toch eens voor.

Bij de Toerist Informatie kreeg ik een stempel en ze vertelden me dat het pad hier en daar is ingestort. Daar moet ik langs de snelweg, of een bus nemen... De VF leeft hier veel meer (@ Vronie) dus ze zijn wel bezig met alternatieven. Ze wisten me ook te vertellen dat er elke dag wel 1 of 2 pelgrims starten vanuit Aosta. Prompt komt er eentje binnen gelopen..

Marie-France uit Chamonix. Een Française van 75 jaar! Die vorig jaar naar Santiago de Compostella liep. Ze is me nu natuurlijk een dag op voor maar vanwege haar leeftijd doet ze korte etappes dus ik haal haar wel weer in. M 1

Mijn dag kon al niet meer stuk, en toen nog op zoek naar een kapster.. Alles gaat op afspraak maar ik vond er eentje die me in haar pauze wel wilde knippen. Lastig uitleggen dat er niet te veel af moet en dat niet al het blond eruit mag, als je elkaars taal niet spreekt. Maar ze deed ontzettend haar best, na afloop lag er bijna niets op de grond en toen ik later in de spiegel keek zag ik amper verschil (@Helma).

Al met al een volle dag en er stond toch weer 15 km op de teller.. De komende etappes kun je eigenlijk heel goed inkorten en per dag bepalen waar je wilt overnachten. Ook vaak bij de Franciscanen voor een donativo bedrag. Het begint er eindelijk een beetje op te lijken!

Ps ik bedacht me nog dat het vandaag de 64e trouwdag van m'n ouders is.... in mijn 60e levensjaar dus.

Pps volgens mij is de mail er niet uitgegaan, bij sommigen wel. Die kregen hem dan dubbel.


  • 21 April 2024 - 16:54

    Agaath:

    Wat een leuke dag voor je in Aosta. Je hebt het wel verdiend na nogal wat tegenslagen. Proficiat met de trouwdag van je ouders. Vier het maar met een extra biertje!

    Tot morgen.

    groetjes,

    Agaath


  • 21 April 2024 - 17:07

    Elly:

    Niet dubbel, maar driedubbele mail

    Maar weer met veel interesse gelezen

    Heerlijk voor je zo'n rustdag!

    Heb je volgens mij echt nodig

    Succes op je verdere tocht

    Elly v Ben


  • 21 April 2024 - 17:19

    Jurria :

    Een mooi dagje dus. Succes morgen met de volgende etappe!


  • 21 April 2024 - 17:35

    Irma :

    Probeer Google translate eens! Je kunt Nederlands intypen of inspreken en dan de vertaalde tekst laten lezen of laten uitspreken. Scheelt je een extra knipbeurt, bijvoorbeeld [e-1f61c]

    Wij gebruiken dit vaak bij patiënten van moeilijke taalkomaf!


  • 21 April 2024 - 18:29

    Vronie:

    Onderweg naar Châtillon [e-1f630][e-1f625]maar prachtige omgeving. Petra ik geniet zo mee van je wandeltocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Aosta

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

29 April 2024

Dag 25, van Vercelli naar Robbio, 24 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 103036

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: