Dag 46, van San Miniato naar Gambassi Terme, 27 km - Reisverslag uit Gambassi Terme, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 46, van San Miniato naar Gambassi Terme, 27 km - Reisverslag uit Gambassi Terme, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 46, van San Miniato naar Gambassi Terme, 27 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Mei 2024 | Italië, Gambassi Terme

Vannacht kwamen er prompt nog twee mensen in onze kamer boven op de stapelbedden liggen. Ik heb ze zelf niet gehoord maar zag er vanmorgen vroeg nog eentje liggen. Het Canadese echtpaar was 'not amused', die kregen twee wiebelaars boven zich. Later hoorde ik van Michael dat Alexis één van de twee was, op de vlucht voor het gesnurk van Giorgio.

Ik wilde om 6.30 uur vertrekken maar het plensde van de regen. De ergste regen heb ik afgewacht, het zou om 8.00 uur droog worden. Ik had geen eten bij me, er was geen enkele bar open, dus ik vertrok op slechts een glas water aan de pittige wandeling van vandaag. Later haalde ik Giorgio en Daniele in, zij hadden gelukkig repen bij zich. Giorgio loopt met een karretje vanwege rugproblemen.

Toen het eenmaal droog was, werd het meteen weer erg broeierig. Giorgio en Daniele praatten aan één stuk door, ik verstond er niets van maar ik bleef in de buurt vanwege hun voorraad repen. Giorgio komt uit de streek van Florence, die schijnen er een vreemd soort humor op na te houden. Beetje foute man.

Halverwege in Coiano was ook geen bar, alleen een picknicktafel met drinkwater. Er kwamen nog meer Italianen aan en ik had ondertussen enorme hoofdpijn. Ik was ook zo ontzettend moe, ik kon daar ter plekke aan tafel zo in slaap vallen. Maar dat kon niet want ik had nog 14 km te gaan.

Ik liet de Italianen achter en liep in mijn eentje verder. Het was vandaag een prachtige wandeling door de wijnvelden met mooie vergezichten en weinig asfalt. Tussendoor stonden ook wel veel verlaten en ingestorte huizen. Om 14.15 uur kwam ik aan bij het hostel waar ik een kamer voor mezelf had gereserveerd. 27 km gelopen op alleen water en drie repen! We moesten wachten totdat de receptie open ging. Waarom ben ik in godsnaam zo vroeg vertrokken? Vroeg ik me af. Er zat ook een jong Nederlands stel te wachten (Merel en Sil), zij lopen omgekeerd van Rome naar Middelburg. Het was heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten.

Aan de overkant van het hostel was een benzinepomp, daar dronk ik eindelijk m'n eerste kop koffie en at ik een sandwich. Vanavond om 19.30 uur is het diner, dus heb ik nu alle tijd om te schrijven en met zus Gerda te bellen, ze is vandaag jarig (ze is van 1962 en dus 62 jaar geworden). Met Harrie bel ik overigens ook (bijna) dagelijks.

Zo kent elke dag kent zijn rituelen. Als je aankomt bij je onderkomen inchecken. Dan installeren, douchen, je ondergoed en sokken wassen. Vervolgens het plaatsje waar je bent bekijken, naar huis bellen, al dan niet warm eten, schrijven en misschien nog wat lezen. Om 21.30 uur gaat het licht uit.

Morgen is het een korte etappe van 13 km tot San Gimignano, maar wel een zware. Volgens Michael is er in San Gimignano heel veel te zien dus moet ik daar gewoon blijven. Ik heb een kamer geboekt bij een klooster, 'Monastero San Girolamo' voor 35 euro per nacht. Ik kan pas om 15.30 uur terecht dus morgen eerst maar eens uitslapen!

Volgens de planning kom ik nu op dinsdag 4 juni aan in Rome. Nog 15 dagen te gaan!

@Agaath, het hostel van gister in Altopascio was Donativo, dus je mag zelf bepalen wat je het waard vindt. Ik doneerde een tientje.


  • 20 Mei 2024 - 19:32

    Sandra Swalue:

    Aaaach zoveel actie op zo weinig calorieen… dat is echt afzien!! Smakelijk eten (zal inmiddels al wel gebeurd zijn of eet je daar laat?) En heeerlijk morgen wat minder km’s voor de boeg. Hopelijk geen snurkers en verstekelingen vannacht!


  • 20 Mei 2024 - 20:40

    Hanneke Sj. :

    Respect hoor, bijna iedere dag vele kilometers op de teller en dat soms na een matig ontbijtje, blaffende honden, snurkers, regen, kou, hitte, kiezels, blaren.. vallen en opstaan. Gelukkig ook wat engelen en fijne mensen op je pad. [e-1f469]‍[e-2764]️‍[e-1f468]

    Heel erg leuk om je te volgen via dit blog en de foto's, die samen een goed beeld geven van deze geweldige reis.


  • 20 Mei 2024 - 20:40

    Anka:

    Wat zal jij afvallen! Wel n mooie tocht zo te zien. Ja, je loopt nu wel in n mooi stuk Italië.

    Lekker genieten van uitslapen en de korte wandeling morgen


  • 20 Mei 2024 - 21:48

    Agaath:

    Gelukkig morgen een wat kortere wandeling. Zijn er ook hostels waar je geen ontbijt krijgt? Hoeveel kilo’s ben je intussen afgevallen???

    Ik wens je een goede nachtrust zonder verstoring en voor morgen een prettige wandeling.Groetjes,

    Agaath


  • 20 Mei 2024 - 21:58

    Mroodpool@hotmail.nl :

    Pffff pittige tocht zo Petra.

    27 kilometer met alleen water en wat repen!

    Gelukkig mooie natuur en morgen eens wat minder kilometers.

    Slaap lekker en fijne dag morgen.

    Groeten Margriet.


  • 20 Mei 2024 - 22:16

    Piet En Gonnie:

    Petra ,San Gimignano is het stadje met de torens en kan je kan er heerlijk ijs kopen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Gambassi Terme

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 115856

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: