Dag 45, van Altopascio naar San Miniato, 30 km - Reisverslag uit San Miniato, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 45, van Altopascio naar San Miniato, 30 km - Reisverslag uit San Miniato, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 45, van Altopascio naar San Miniato, 30 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

19 Mei 2024 | Italië, San Miniato

Het hostel in Altopascio zou in Nederland nooit door de welstandscommissie zijn gekomen. Om in de badkamer te komen moest je een trappetje op, zonder leuning. Overal lag water en het was er spekglad. Ik heb s'nachts een keer bijna de laatste trede gemist. Verder waren er geen dekens, slechts één oplaadpunt per kamer, en als ik het licht in mijn kamer aandeed ging het licht in de andere kamer aan. Kortom ik had een hele korte nacht en de rest ook. Maar het is me gelukt om om 5.30 uur op te staan.

Het is altijd een heel ritueel om de rugzak in te pakken, om vooral niets te vergeten. Om 6.10 uur trok ik de deur achter me dicht en stond buiten. Prompt stonden m'n stokken nog binnen in de paraplubak! Help!

Gelukkig lag de snurkende Duitser Karsten nog in bed. Ik schreeuwde onderaan het raam z'n naam, godzijdank werd hij wakker en opende de deur. Zo werd hij mijn Reddende Engel.

Het is wel heel mooi om zo vroeg al op pad te zijn. Het zou vandaag minder warm zijn, met sluierbewolking. In Villa Campanille dronk ik m'n eerste koffie, in Galeno de tweede en in Ponte a Cappiano de derde. In die plaats hingen overal verschillende gekleurde vlaggen, er zou iets van een paardenrace zijn tot aan Fucecchio. Daar eenmaal aangekomen was het feest! In het hele oude stadje werd de 'Parleo' gehouden, een soort van middeleeuwse toneel opvoering, typisch Toscaans. Helaas was ik net te laat voor de voorstelling, maar kreeg er wel een staartje van mee. De hele stad was volgestouwd, het deed me denken aan onze kermis. En ik daar doorheen te sjouwen met m'n rugzak. Maar mooi om daar zo met je neus in te vallen.

Ik heb de paardenraces niet afgewacht, maar stoomde door naar San Miniato Basso. Daarna kwam San Miniato, bovenop een berg gelegen.. En het was heet. Maar er gebeurde een wonder; er was ook een lift naar boven! Exact om 15.00 uur stond ik voor het hostel. Negen uur en 30 km later en niet eens zo heel erg vermoeid. Ik heb geluk, ik lig met een ouder echtpaar uit Canada (beiden 78 jaar, respect!) op een kamer. Vier mannen liggen bij elkaar op een kamer en beneden liggen vijf jonge vrouwen.

San Miniato is een hele oude plaats, er is een seminari, een Dom en een bisschoppelijke paleis. Maar er was nergens een terras, gelukkig wel een speciaalbierwinkel waar we een sandwich konden bestellen. Michael en ik gingen daar tegenover op een bankje zitten en al gauw kwamen de bekenden. Danielo, Walter, Matt en Aleksis. Een nieuwe Italiaan is er nu ook bij, Giorgio, een brulaap die gewoon op de slaapkamer rookt met z'n vipe.

Morgen opnieuw een 'challenging' etappe naar Gambassi Terme, 24 km lang. Ik heb daar alvast een privé kamer in het hostel kunnen huren. Ik vrees dat er in San Miniato niets te eten te krijgen als ik morgenochtend vroeg op pad ga.

@Iedereen, bedankt voor jullie complimenten!


  • 19 Mei 2024 - 21:34

    Agaath:

    30 km. op een dag, dapper hoor. Ga je klachten indienen vanwege dat slechte hostel, of heeft dat geen zin?

    Het lijkt me wel prettiger lopen in Toscane met die leuke dorpen en stadjes, dan in de Apennijnen.

    Ik geniet van je verhalen.

    Succes morgen!

    Groetjes, Agaath


  • 19 Mei 2024 - 21:55

    Sandra :

    Heyyy Petra, hoe moet dat nou als jij eenmaal Rome hebt aangetikt?? Ik kijk zo uit naar je belevenissen!! Succes morgen en hopelijk hoef je ook niet dat hele stuk alleen!


  • 19 Mei 2024 - 21:59

    Ans :

    Wat een mooie Pinksterdag. Jij weet nu ook dat er Engelbewaarders bestaan!


  • 19 Mei 2024 - 22:09

    Jeanne Peeters:

    Wat een vroege vogel! En wat een balans, dat je niet gevallen bent! Je ziet fantastisch mooie oude gebouwen! En wij genieten er mee van! Dankjewel!

    Voor morgen weer een mooie dag gewenst! Groetjes


  • 19 Mei 2024 - 22:28

    Josee:

    Heel leuk dat je nu in Italië aansluiting hebt zo nu en dan in vergelijking met Frankrijk. Ik fiets nu in Frankrijk ook door alle kleine doodstille gehuchtjes en dorpjes . Met af en toe aan jou denken toen je daar alleen doorheen liep! Chapeau hoor, ik fiets weer gezellig met Marry. En Oja die snurkers


  • 19 Mei 2024 - 22:29

    Josee :

    Veel wandelplezier morgen, Rome komt al dichterbij [e-1f64f]


  • 19 Mei 2024 - 22:41

    Anka:

    Klinkt als n leuke wandeldag zonder toestanden. Geen glijpartijen of lange asfaltwegen, klinkt goed. Wat fijn dat de snurkende Duitser je hoorde[e-1f600][e-1f600]. Enza begint in zicht te komen, ja toch.


  • 20 Mei 2024 - 10:28

    Carla:

    Zo te zien wordt het al mooier!


  • 20 Mei 2024 - 19:44

    Marga Koning:

    Marga Koning


  • 20 Mei 2024 - 19:49

    Marga Koning:

    Hoi Petra,

    Wat een leuk verhaal weer en wat fijn dat mooie weer. Wat een mazzel dat je gered werd door de snurkende Duitser! Je maakt Wat mee zo. Wat een kilometers heb je in je benen. Heb je nog wel eens een rustdag? Hele fijne, veilige kilometers gewenst verder. Je einddoel komt steeds dichterbij. Ook wel jammer natuurlijk, maar misschien ben je er dan echt aan toe! Groetjes van ons.,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, San Miniato

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 115852

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: