Dag 40, van Aulla naar Sarzana, 21 km - Reisverslag uit Sarzana, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 40, van Aulla naar Sarzana, 21 km - Reisverslag uit Sarzana, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 40, van Aulla naar Sarzana, 21 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Mei 2024 | Italië, Sarzana

Vandaag de 40e dag! Ik heb nu in totaal ongeveer 900 km afgelegd. Vanmorgen nam ik afscheid van Huguette en ging al om 7.30 uur op pad. Zonder koffie om zo snel mogelijk Aulla te kunnen verlaten. De wandeling begon meteen al met een klim, en na Vecchietto werd dat nog erger. Het klimmen duurde 8 km lang. Daar deed ik 4 uur over en het was ZWAAR! Het wordt ook al tropischer aangezien we de Ligurgische Zee naderen.. je kunt het ook merken aan de vele olijfbomen.

Halverwege kwam het plaatsje Ponzane Superiore, heel oud en fraai, met mooie vergezichten, maar de beloofde bar was er niet. Hierna begon de afdaling naar Sarzana, maar die was zo mogelijk nog zwaarder. Over smalle geitepaadjes met losse stenen ging het, en nu gleed ik dan toch twee keer uit. Het kwam goed af, ik viel achterover op de rugzak. M'n ellebogen kapot en ik raakte er op slot dik mee aan. De knieën en hielen kregen ook weer op hun donder.

Onderweg kwam ik nog wel een ruïne tegen van een kasteel, 'Castello della Brina' uit het jaar 1200. Stiekem heb ik het laatste stukje afgesneden via een verharde weg, en om 14.30 uur kon ik eindelijk mn eerste kop koffie drinken! Zeven uur gedaan over 21 km. Dit keer had ik mezelf verwend en gereserveerd bij een herberg voor 60 euro per nacht, inclusief ontbijt.

Sarzana is een mooie (maar wel drukke) stad met heel veel winkelstraatjes en een Kathedraal, Santa Maria Assunta. Na het douchen heb ik nog een stadswandeling gemaakt en warempel een T-shirt gekocht. Ook vond ik een extra snoertje voor de telefoon. Toch apart dat de ene stad zo lelijk kan zijn, en dan de volgende weer zo fraai.

Onderweg ben ik geen enkele mede pelgrim tegengekomen. Morgen is het 26 km naar Massa, met na Avenza (16 km) een klim van 10 km. In Avenza-Carrera is een treinstation dus die 10 km klim doe ik per trein, om daarna vanaf Massa door te wandelen naar het hostel in Montignoso, zeer aanbevolen door Paul.

Ps Huguette had in beide grote tenen een prothese, ter vervanging van haar gewrichten (hallux). Maar daardoor kon ze moeilijk klimmen en afdalen. Zelf heb ik ook hallux tenen, maar die worden gaandeweg al soepeler..


  • 14 Mei 2024 - 20:30

    Carina:

    Jemig Peetje, het wordt nu wel erg afzien. [e-1f640]

    Verstandig dat je zo nu en dan de trein neemt, anders moet jij straks ook nog aan de protheses[e-1f607]

    Eerst morgen maar heerlijk genieten van je ontbijt met koffie, Succes weer!


  • 14 Mei 2024 - 20:53

    Carla:

    Je zit op tweederde! Fijn om "mee" te reizen.

    Zet em op...


  • 14 Mei 2024 - 21:41

    Irma :

    En dan helemaal alleen..Extra zwaar. Soms zal je denken, was ik maar thuis gebleven.. Maar morgen misschien weer totaal anders!! T is net t echte leven...

    Succes morgen!


  • 14 Mei 2024 - 21:47

    Anka:

    Nou, dat was weer n zwaar dagje, pfff. Nog goed afgelopen met die valpartijen. Nog een dag of tien voordat je bij Enza bent?

    Geniet van je luxe onderkomen in de herberg.

    Ciao


  • 14 Mei 2024 - 21:55

    Sandra:

    40 dagen, 900 km…ik vind het bijna niet te bevatten wat je doet!!! Ik wens je morgen een makkelijkere dag met koffie, zacht gras, mooie pleintjes en rustig wandelen. Wat zal jij slapen vannacht!!!! Truste!!!


  • 14 Mei 2024 - 21:58

    Ans:

    Dag 40, een mooie reden om een lekker hotel te boeken, verwen jezelf maar goed! 900 km is toch ook al een hele afstand, respect hoor!


  • 14 Mei 2024 - 22:06

    Ben:

    Kijk maar uit dat je niet zelf een ruïne wordt [e-1f609]. Het was vandaag wel een heel heftige dag voor je. Met recht afzien. Wat mij betreft ben je een bikkel.


  • 14 Mei 2024 - 22:43

    Marga Koning:

    Wat leuk te lezen dat omgeving steeds mooier wordt en af en toe een mooi stadje is ook wel fijn. Wel heel zwaar soms, dus echt respect. Kijk goed uit met dat vallen af en toe[e-1f601] Heel veel succes en hoop dat je weer leuke mensen tegen komt, vast wel!

    Groetjes Marga en ook van Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Sarzana

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

09 Oktober 2024

Mijn 60e verjaardag

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 118796

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2024 - 12 Oktober 2024

De Oberschwaebische Jakobsweg

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: