Dag 38, Pontremoli - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 38, Pontremoli - Reisverslag uit Pontremoli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 38, Pontremoli

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

12 Mei 2024 | Italië, Pontremoli

Vandaag heb ik dus een rustdag, eigenlijk is het de eerste dag dat ik bijna geen stap heb verzet. Toen ik vanmorgen boodschappen ging doen was het al bloedheet en kwam ik amper de klucht meer op naar het klooster. Het is niet voor te stellen dat ik dagen achtereen met 10 kilo de bergen op- en af ben gegaan. Overigens is het nu zondag en zelfs de Farmacie is dicht dus van shoppen komt weinig. Gelukkig is Paul goed voorbereid en heb ik van alles gekregen om mezelf weer op te lappen. Maar wat ik hier heel bijzonder vond om te zien; hele mensenmassa's die in hun zondagse kleren naar de kerk gaan. Elkaar de hand schudden bij het naar binnen gaan en een praatje maken. Was dat vroeger bij ons ook niet zo?

Tijd voor reflectie. Waarom wilde ik deze reis ook alweer maken? Omdat ik dit jaar 60 word, om mensen te ontmoeten, talen te spreken, fysiek bezig te zijn en erover te schrijven! Dat is allemaal aardig gelukt ook al waren de eerste weken zwaar en eenzaam. Maar nu er meerdere pelgrims onderweg zijn en ik nauwelijks privacy meer heb kan ik daar ook wel weer naar terug verlangen. En ik kan thuis soms erg missen, maar ik ben nou eenmaal op een missie....

Laurent was de eerste die ik tegen kwam, daarna Cath en Said. Zij moesten 's morgens altijd op gang komen maar daarna was Cath erg komisch (net zoals de Nederlandse Cath overigens). Als het bijvoorbeeld al 17.00 uur was en we nog steeds aan het wandelen waren dan zei ze: "Het is etenstijd in Nederland". Of ze ging een Frans liedje zingen, dat ik dan herkende als 'een potje met vet'. De Fransen zijn trouwens allemaal grappig als ze Engels spreken!

Als ik pijntjes of kwaaltjes heb denk ik maar aan Manfred. Manfred is een Duitse pelgrimsvriend die ik tien jaar geleden heb ontmoet onderweg naar Finisterre. Een zeer gelovig man die erg mooi kon zingen. Hij liep enkele jaren geleden ook naar Rome samen met twee andere pelgrims. Al in de eerste week haalde hij zijn arm open aan prikkeldraad en moest naar huis om te herstellen. Later ging hij terug om zijn mede pelgrims op te wachten in Rome, toevallig zou die dag ook de Paus spreken op het plein. Hij werd echter misleid door nep pelgrims en meegelokt naar een afgelegen terrein waar handlangers waren. Ze hebben hem uitgekleed en beroofd en alleen wat kleingeld achtergelaten voor een buskaartje naar Rome. Hierdoor miste hij de aankomst van zijn kameraden én het optreden van de paus. Jaren later toen de scheiding met zijn vrouw er eindelijk door was, kocht hij een appartementje en ging dat opknappen. Hij viel van de eerste verdieping door een luik naar beneden en brak alles wat je maar kon breken. Het heeft een jaar geduurd voordat hij weer tot iets in staat was.

Dan heb ik tot nu toe alleen nog maar geluk gehad..

Ik ben dus helemaal alleen in het klooster. Toen ik vanmiddag de stad in wilde gaan ging de elektrische poort niet open. Ik zat dus opgesloten! Uiteindelijk wist ik de nooduitgang te vinden en eruit te komen. Ik liet alle deuren uit voorzorg open staan, en toen kwam prompt de manager eraan. Ze was nijdig omdat de voordeur open stond. In rap Italiaans vertelde ze zoiets als dat de poort het wel gewoon deed. Het moest alleen met beleid gebeuren, en prompt ging ie toen open.

Ik had Ton vanmiddag wel verwacht, maar nee. Op de valreep kwam er nog een pelgrima, de Italiaanse Francesca. Zij loopt met een kleine rugzak en doet niet meer dan 15 km per dag. Ik ga de route van morgen naar Aulla, 32 km, ook halveren, de rest doe ik per trein. Ik heb tenslotte maar 60 dagen..

@ Wim, ik heb vandaag heerlijk op terras gezeten, twee bier gedronken, ijs gegeten en naar mensen gekeken.

@ Irma ik weet niet wat of Paul allemaal mee neemt, maar in ieder geval een hele kit aan verbandspullen..

@ Bob, ik vermoed op 5 juni aan te komen in Rome. Op 8 juni reis ik per trein terug.


  • 12 Mei 2024 - 19:29

    Irma :

    Een echte rustdag en evengoed een mooi verhaal! Goed dat je t gedaan hebt! Daar is óók moed voor nodig!


  • 12 Mei 2024 - 20:16

    Ada :

    Goed dat je een rustdag hebt genomen! Wees zuinig met je krachten! Je wilt per slot van rekening niet gesloopt thuiskomen! Het moet mooi blijven!


  • 12 Mei 2024 - 21:55

    Agaath:

    Hopelijk ben je vandaag een beetje bijgekomen door rust te nemen. Je moet niet alleen afzien, het moet ook leuk blijven.

    Je vroeg je af of wij vroeger ook met de familie op zondag naar de kerk gingen en bij de kerk bekenden een hand gaven. Het eerste deden we wel, het tweede niet. Handen schudden zat niet in ons dna, alleen met verjaardagen en condoleances.

    Hopelijk zijn morgen je voeten wat uitgerust en wandel je met plezier. Maar niet te lang.

    Groetjes, Agaath


  • 13 Mei 2024 - 08:06

    Sandra:

    Inderdaad, naast het verhaal van Manfred valt alles mee! Maar dat neemt niet weg dat je toch af en toe helse momenten beleeft en ook weer te boven moet zien te komen… Ik was even rustig omdat een weekje kamperen met gezin en vrienden nogal afleidend was van mijn routines. Maar als ik na een boswandeling van wel helemaal anderhalf uur op een terrasstoel plofte voor koffie en wat lekkers moest ik wel erg aan je denken!!!! Tsjongejonge, wat een drive en nog steeds!! Hou vol, Rome gloort aan de horizon!!!


  • 13 Mei 2024 - 08:29

    Anka:

    Wat n verhaal van Manfred, arme ziel. Nou, hopelijk kan jij vandaag weer met goede moed op stap. Lekker hoor, halve etappe[e-1f600]


  • 13 Mei 2024 - 09:43

    Carla:

    Nou Peet, soms zit het mee, soms zit het tegen, maar vooralsnog ga je heel goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pontremoli

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 115838

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: