Dag 36, van Cassio naar Passo della Cisa, 23 km - Reisverslag uit Berceto, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 36, van Cassio naar Passo della Cisa, 23 km - Reisverslag uit Berceto, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 36, van Cassio naar Passo della Cisa, 23 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Mei 2024 | Italië, Berceto

Na een karig ontbijt met koffie uit een machine ging ik vanmorgen om 8.30 uur op pad. Het was prachtig weer en ik voelde me weer topfit! Alle pijntjes waren als sneeuw voor de zon verdwenen, toch bijzonder hoe snel ik herstel. Al na 3 km stopte ik bij de B[e-38]B 'Spine' voor een kop echte koffie en had een leuk gesprek met de gastvrouw, die goed Engels sprak. Ze wist te vertellen dat ik het zwaarste gedeelte van de Apennijnen achter de rug had. En dat ik onderweg wilde paarden zou tegenkomen. Achter de B[e-38]B was een heerlijk terras met een prachtig uitzicht, ik had er zo een hele dag kunnen zitten..

De wandeling van vandaag was prachtig maar pittig en ik voelde een blaar op de linker hiel. Na 35 dagen dan toch! En de magie van de wandel wol lijkt uitgewerkt... Ik deed het erg rustig aan en kwam door mooie dorpjes die al een beetje Toscaans aandeden. Pas om 13.30 uur zaten de eerste 10 km erop en kwam ik aan in Berceto, waar Cath en Said al uitgebreid aan het pauzeren waren. Ik nam 2 koffie, 2 Ice Tea, een toastie en een puddingbroodje en dat alles voor 10 euro! We vertoonden uitstelgedrag, hierna volgde namelijk de klim naar het hostel in Passo della Cisa. We gingen pas om 15.00 uur weer op weg.

Maar de klim was gelukkig lang niet zo heftig als die van gister. Vlak voordat we er waren werden we ingehaald door Paul uit Arnhem. Hij wist meteen dat ik Petra uit Medemblik was, hij had namelijk een avond met Ton doorgebracht. Paul loopt met zijn rugzak in een karretje achter zich aan en deed vandaag twee etappes achter elkaar, dus 40 km! Enorm! Maar, hij was nu dan toch wel moe... Het is wel prettig om weer eens Nederlands te kunnen praten en ervaringen te kunnen uitwisselen. Paul is 68 jaar en loopt ook tot Rome.. maar dan wel in een ander tempo dan ik.

Dit hostel hoort bij dezelfde organisatie als die in Cassio en de dame hier is zo mogelijk nog chagrijniger dan die van gister. Ze praat niet maar snauwt! We slapen met z'n vijven in een kamer, er is ook nog een jonge jongen, Stanislav uit Rusland. De gastvrouw kookte wel eten voor ons, warempel vegetarisch! Maar alles bij elkaar is het hier toch vrij prijzig en vooral zakelijk. Ik had per ongeluk de sleutel meegenomen uit het vorige hostel en dat hier netjes opgebiecht. Kwam die Sylvana eraan gestampt, ze keek me nijdig aan en gaf vervolgens de Fransen een veeg uit de pan dat ze de deur niet hadden afgesloten! Maar wij wisten niet beter als dat die uit zichzelf sloot. Kortom, niet sympathiek.

Ik had deze wandelreis begroot op 80 euro per dag. In Frankrijk en Zwitserland zat ik er ver boven, maar hier in Italië zijn er overal pelgrimsonderkomens voor ongeveer 20 euro per nacht. Soms is het behelpen met mijn kleine handdoekje en het delen van een kamer, maar nu zit ik ver onder die 80 euro.

Soms kom je dus nieuwe pelgrims tegen, die twee etappes achter elkaar lopen. Ik weet dat Laurent één dagetappe voorloopt, dat kan ik zien in de gastenboeken. Hij loopt met een Australisch echtpaar. Ik loop met een Frans echtpaar en Ton loopt een dagetappe achter me met een Brits echtpaar, zij namen een rustdag in Piacenza. Kay is in rook opgegaan.. en Clement en Karola lopen een halve dagetappe voor.

Morgen is het ongeveer 21 km met nog een paar colletjes tot aan Pontremoli, een grote stad met 70.000 inwoners. Dan kan ik eindelijk weer eens wat inkopen doen, de powerbank is stuk gegaan.

Overmorgen liggen de Apennijnen achter me en loop ik Toscane in..


  • 10 Mei 2024 - 21:52

    Agaath:

    Fijn om te horen dat je de zwaarste etappes achter de rug hebt en morgen het mooie Toscane binnenwandelt.

    Ik begrijp niet waarom sommige mensen met een zaak chagrijnig zijn. Begin dan niet aan een B[e-38]B. Heb je het blaarprobleem kunnen oplossen?Voor morgen een mooie wandeldag en voor straks: slaap lekker

    Groetjes van Agaath


  • 10 Mei 2024 - 22:27

    Josee:

    Wat heerlijk voor je dat je (ws ) de zwaarste etappes in je gespierde benen hebt. En nog steeds in topvorm, super zeg!! Haha ja dat kleine handdoekje, meer een zeem…. wordt je die al zat;) maar ook dat went mss..

    Blaartje goed afplakken en voor morgen weer toi toi toi!!! [e-1f44a]


  • 10 Mei 2024 - 22:46

    Elly:

    Je,maakt wel wat mee,gezellige mensen,chagrijnige mensen

    Blaffende honden

    En je schrijft het ook nog zo op dat het leuk is om te lezen

    Zo kunnen we je echt volgen op je reis!

    Top,groetjes

    Elly


  • 11 Mei 2024 - 08:03

    Margret Laan:

    Vanmorgen (nog)geen krant in de brievenbus, maar gelukkig wel weer een prachtig verslag van jou!

    Je maakt toch heel veel mee!

    Mijn bewondering voor jou groeit nog steeds, want het is toch vaak afzien!

    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag!

    Zet ‘m op! Je hebt het zwaarste gedeelte gelukkig gehad en ik hoop dat je nu alleen nog maar leuke en gezellige B[e-38]B gaat reserveren!

    Hartelijke groeten van Peer.


  • 11 Mei 2024 - 11:39

    Marga Koning:

    Hoi Petra,

    Wat een mooie verhalen. Best zwaar af en toe zo te lezen en daarom des te knap. Wat een ervaring en al die mensen die je tegen komt. Hoop dat het goed komt met de blaar. Heb je compeet mee?

    Heel veel (loop) plezier en liefs van mij, Marga en ook van Fred


  • 12 Mei 2024 - 14:22

    Wim Corbijn :

    Hoi topper .een lekkere kouwe gele kletser ,beentjes om hoog en er dan nog een bestellen [e-1f37a][e-1f37a]mooi geschreven weer ,wij hebben met de camper ook 6 weken rondgereisd.en Toscane is prachtig ,blijf genieten en sterkte weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Berceto

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Dag 62, van La Storta naar Rome, 23 km

04 Juni 2024

Dag 61, Campagnano di Roma naar La Storta, 25 km

03 Juni 2024

Dag 60, van Sutri naar Campagnano di Roma, 26 km

02 Juni 2024

Dag 59, van Vetralla naar Sutri, 24 km

01 Juni 2024

Dag 58, van Viterbo naar Vetralla, 26 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 115838

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: