Dag 24, Vercelli, 13 km - Reisverslag uit Vercelli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 24, Vercelli, 13 km - Reisverslag uit Vercelli, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 24, Vercelli, 13 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 April 2024 | Italië, Vercelli

Nadat ik gistermiddag een dutje had gedaan was ik gelukkig weer wat opgeknapt. In de hotelbar was het gezellig druk met de Italiaanse voetbalcompetitie op de televisie. Ik bestelde een biertje en proostte op Willem Alexander!

Vanmorgen bij het ontbijt zaten er heel veel mannen alleen, beetje vreemde sfeer. Ik deed rustig aan en dacht dat er wel regelmatig een bus naar Vercelli zou gaan, het hotel staat pal tegenover het station. Het regende pijpenstelen en een bus reed er niet. Wel de trein richting Milaan, maar die ging pal voor m'n neus weg. Twee en een half uur moest ik op de volgende wachten.

Dan maar weer terug naar het hotel. Ik vermaakte me met m'n digitale boek en sprak nog een pelgrim, Alexandria uit Rome. Zij loopt maar drie dagen.

Na een treinrit van 10 minuten kwam ik om 12.00 uur aan in Vercelli. Carina had een hotel geboekt dus daar meteen maar ingechecked. Een uur later werd het droog en heb ik de stad rond gewandeld. Er zijn veel kerken, een kathedraal, een basiliek en het aartsbisschoppelijke paleis staat ook in Vercelli. Ik zag dat er een decathlon was en ben er naartoe gelopen, de route ging precies over de Via Francigena. Ik liep nu dus de pelgrims tegemoet en prompt was daar Laurent. Hij had 32 km gelopen en het was ZWAAR! Alleen maar regen en z'n schoenen zijn niet waterdicht. Vanavond slaapt hij in de herberg.

Bij de decathlon kocht ik maar weer een (lichtgewicht) poncho en om 16.10 uur haalde ik Carina van het station, ze zat in de trein uit Milaan. Het arme kind had een hele reis achter de rug. Al met al heb ik vandaag toch weer 13 km gewandeld!

Morgen 19 km naar Robbio, maar daar is geen onderkomen, wel een treinstation. Dan nog maar een nachtje bijboeken in het hotel en vanuit Robbio weer met de trein terug. Lekker licht lopen dus en het wordt warm en blijft droog!


  • 28 April 2024 - 21:11

    Anka:

    Openbaar vervoer is dus niet alleen in NL slecht! Wat jammer van de regen. Maar het wordt vast beter, mijn zus zit niet ver van Milaan met prachtig weer. Dus dat komt vast goed. Pauvre Laurent met zn doorweekte schoenen, jij had t beter voor elkaar[e-1f600]


  • 28 April 2024 - 21:11

    Ans :

    Bedrijvig dagje en toch rustig aan. Gezellig dat Carina er nu bij is, even makkelijk in het Nederlands bijpraten.

    En het blijft goed weer, heerlijk!


  • 28 April 2024 - 21:14

    Marga Koning:

    Wat leuk om te lezen en zo er een beetje bij te zijn. Heel veel plezier samen met Carina deze dagen en Carina, heel veel plezier en succes samen met Petra. Ik heb mooi weer voor jullie besteld! Groetjes van Marga en ook van Fred Xxx


  • 28 April 2024 - 21:20

    Joke:

    Veel plezier samen meiden!


  • 28 April 2024 - 21:22

    Frank:

    Wat gezellig Pé met je oudste vriendin Carina samen lopen.

    Een mooi cadeau voor jullie langjarige vriendschap.

    Doe de groetjes [e-1f44b]

    Fijn dat het ook lekker weer wordt.

    Veel wandelplezier samen.

    Liefs neef Frank


  • 29 April 2024 - 17:15

    Ben:

    Het weer heb je bepaald niet mee. Zelfs een tweede poncho moeten aanschaffen. Dat wil wat zeggen [e-1f327][e-1f4a8][e-1f4a6][e-1f631]. Fijn voor je dat Carina er nu ook is. Geniet ervan samen.


  • 30 April 2024 - 07:54

    Annemiek:

    Veel plezier meiden, wat fijn om een week met elkaar te zijn.

    Hopelijk knapt het weer op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Vercelli

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2024

Dag 38, Pontremoli

11 Mei 2024

Dag 37, van Passo della Cisa naar Pontremoli, 24 k

11 Mei 2024

Dag 37, van Passo della Cisa naar Pontremoli, 24 k

10 Mei 2024

Dag 36, van Cassio naar Passo della Cisa, 23 km

09 Mei 2024

Dag 35, van Fornovo di Taro naar Cassio, 25 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 103905

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: