Vaux-Villaine - Reisverslag uit Vaux-Villaine, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Vaux-Villaine - Reisverslag uit Vaux-Villaine, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Vaux-Villaine

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 April 2023 | Frankrijk, Vaux-Villaine

Gisteravond een heerlijk diner en vanmorgen een uitgebreid ontbijt bij Mme Pernelet. We krijgen ook een lunchpakket mee. Ze vertelt dat ze geschiedenislerares is geweest en reeds op haar 60e kon stoppen met werken. Ze is inmiddels 70 en heeft een heel goed lerarenpensioen. Van de kunst en de pelgrims kan ze niet leven maar ze doet het voor de ontmoetingen. Haar zoon Matthieu komt denk ik wat tekort maar hij helpt haar in het huis, dat reeds vier generaties in de familie is. We geven hen een flinke fooi.

Het heeft enorm geregend vannacht maar rond 10.00 uur zou het droog worden. Ab kan voor vanavond geen overnachting vinden en ik stel voor dat hij mijn logeeradres belt. De Gite in Vaux-Villaine is ook dicht maar ik mocht bij Mme Luce privé in haar huis slapen en ook mee-eten. Ab is ook welkom al snij ik mezelf waarschijnlijk in de vingers dat we samen een bed zullen moeten delen.

Ab praat heel veel en kan niet zo goed luisteren maar heeft navigatie op de telefoon dus dat is prettig. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik de geel-blauwe tekens moet volgen en geen schelp. We lopen de dag pratende vort samen op en hij past zich aan mijn tempo aan. Soms zeg ik dat ik even "mindful" wil gaan en dat respecteert hij. Ab wordt dit jaar 60 en heeft ook een Sabbatical van 3 maanden opgenomen. Hij is op 4 april vertrokken en wil naar Vezelay, Lourdes en Santiago. Hij heeft een militair verleden en loopt ook Kennedymarsen en de 4 daagse van Nijmegen.

Ondanks dat hij erg druk is ben ik wel blij met wat gezelschap. De route vandaag was prachtig, glooiende heuvels en slaperige dorpjes met een kerk en een 'Mairie'. Maar er is niemand op straat en er zijn ook geen winkels. Het zou zonder Ab maar eenzaam zijn geweest.

Met vele klims en 23 km was het best zwaar en om 16.30 uur kwamen we aan bij Luce. Ze spreekt gelukkig een beetje Engels omdat ze bij artsen zonder grenzen heeft gewerkt. Een robuuste Mme en we krijgen toch ieder een kamer. Wat een luxe weer en wat een geluk. Ook zij is reeds lang gepensioneerd maar doet het zuiver voor de ontmoetingen.

Inmiddels 5 dagen aan de wandel en ik begin het te voelen.. 10, 15, 20, 24 en 23 km, ik heb het wel goed opgebouwd!


  • 15 April 2023 - 20:39

    Joke:

    Mooi gaan Peet! Wij hebben je gemist vandaag!


  • 15 April 2023 - 22:14

    Ilonka:

    Wat een hartstikke mooi stukje! Knap hoor dat je dat doet. Zo in je eentje! Voor jou een peulenschil natuurlijk! Zeker heb ik je ook gemist. Overigens niet veel toiletten tegengekomen onderweg... [e-1f62d]


  • 15 April 2023 - 22:43

    Ans:

    Prachtig verslag, heerlijk om te lezen en ik word bijna een beetje jaloers. Wat een natuurlijke en groene omgeving!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 103630

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: