Epernay - Reisverslag uit Germaine, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Epernay - Reisverslag uit Germaine, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Epernay

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 April 2023 | Frankrijk, Germaine

Een dag rust heeft me goed gedaan. De pijn in de enkels is weg. In Reims klaarde het na de sneeuw toch weer op en heb ik de hoogtepunten bekeken zoals de Kathedraal, de Basiliek, de Jacobuskerk en Ponte Mars. In de Kathedraal heb ik alvast een credential gehaald voor Rome volgend jaar en daar kwam ik Ab weer tegen. Later belde hij me op, zijn moeder van 89 jaar oud heeft een hersenbloeding gehad en hij wist niet of hij terug naar huis moest gaan.. altijd lastige keuzes.

Vandaag een mooie koude, maar zonnige dag. Ik loop verder op de Jacobsweg richting Vezelay. Eerst langs de autoweg maar gaandeweg langs uitgestrekte champagnevelden. Ik kom door dorpjes als Cormontreuil, Montbre en Rilly-la-Montagne. Overal is er een treinstationnetje. Als ik in Rilly koffie ga drinken zie ik 2 pelgrims. Ik herken ze als Marijke en Carolien van vorig jaar. De dames uit Zierikzee. Het is hun eerste dag en mijn één na laatste dag. Bizar toeval want dat was vorig jaar ook al zo toen ik ze tegenkwam in het budgethotel in Dinant. Zij hebben nu 16 dagen om Vezelay te bereiken.

Er zijn veel champagnehuizen (zoals wijnhuizen) onderweg met mooie logo's aan het hek. Alles ziet er ook veel beter onderhouden uit. Maar dat merk je ook meteen aan de prijs, een kopje koffie voor 3,5 euro. Voorbij Rilly loop ik weer door de bossen met veel modder. In Germaine kon ik geen onderkomen vinden dus besloot om daar maar de trein naar Epernay te nemen en dan morgen weer terug te gaan. De trein gaat helaas maar 1x per 2 uur dus ik kon anderhalf uur wachten. 

Epernay is de hoofdstad van de Champagne (@Anka) maar een glaasje kost dan ook 9 euro. Dan maar een biertje uit de supermarkt!

Ik slaap in het 1 sterrenhotel La Première voor de speciale pelgrimsprijs van 45 euro p nacht. Al met al vandaag toch weer 24 km op de teller

Morgen is het dus de laatste wandeldag. s'Morgens is er regen voorspeld dus rustig aan.


  • 22 April 2023 - 09:13

    Anka:

    Als je dit leest ben je waarschijnlijk al uitgewandeld , zoniet dan hoop ik voor je dat deze dag n super wandeldag wordt. Fijn dat het dagje rust je zo goed heeft gedaan. Bonne retour[e-1f44f][e-1f44f]


  • 22 April 2023 - 17:09

    Agaath:

    Je wandel vakantie zal nu ten einde zijn. Viel de laatste dag nog mee? Morgen naar huis en bijkomen van alle indrukken?

    Ik heb genoten van je verhalen.

    Rust lekker uit.

    Groetjes, Agaath

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 102055

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: