Epernay - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Epernay - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Epernay

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 April 2023 | Frankrijk, Épernay

Gister de laatste wandeldag van Germaine naar Epernay. Bij het ontbijt stond ineens Ab voor mijn neus. Hij is dus in 1x 36 km doorgelopen vanaf Reims. Zijn moeder is stabiel en hij loopt door totdat het anders wordt. Toch leuk hem nog even te zien. In het hotel waren ook 4 Nederlandse mannen op de motor, zij reden 5000 km naar Porto en weer terug in 15 dagen.

Het regende pijpestelen maar toch ging ik ervoor. De trein van 10.00 uur terug naar Germaine en om 10.30 uur stond ik daar weer. Her was glad door de modder en de tekens waren weer schaars. Dus ik besloot om te lopen via de fietsroute en D-wegen.

Zo rond 12.00 uur werd het droog. Ik kwam weer door mooie plaatsjes en liep door de champagnevelden. Vooral Hautvilliers was schattig met vele champagnehuizen en een Abdij. Aangezien ik onder de modder zat maar niet naar binnen gegaan.

Na 24 km kwam ik weer aan in Epernay. Op de valreep ontmoette ik nog een Pelgrim. Een Belg, Antonio, die op 11 april uit zijn woonplaats Leuven is vertrokken. Met zijn rugzak van 18 kilo een 'echte' pelgrim onderweg naar Santiago en alles low budget.

Savonds bij het hotel nog buiten gezeten met een Duits hippiestel dat met een volkswagenbusje en 3 jonge kinderen rondtoert.

Dus geen champagnehuizen bezocht en geen Champagne gedronken. Ik zag onderweg wel veel Nederlanders die op de fiets een champagnetoer deden. Maar ik ben er tenslotte om te lopen..

Na 12 dagen en 260 km vandaag weer onderweg naar huis. (De treinen gaan hier nog met een deur open!) Heel veel indrukken opgedaan. Het zijn toch weer de gastvrouwen onderweg die me bij zullen blijven. En natuurlijk Ab en Mart. Frankrijk heb ik als een monument ervaren dat 20 jaar achterloopt op Nederland, net als België. Ze lijken zich nergens druk over te maken, zeker niet als het op geld verdienen aankomt.

Iedereen weer bedankt voor het lezen en reageren. Tot volgend jaar, dan heb ik weer een sabbatical!! Mijn 60e levensjaar.


  • 23 April 2023 - 09:13

    Carina :

    Dank je Pé voor je reisverslag, heb er van genoten! Doe het je niet na! 260 km in 12 dagen én onder slecht weer omstandigheden. Goede terugreis.


  • 23 April 2023 - 12:02

    Ans:

    Dit zijn weer dierbare kilometers en ontmoetingen. Het startpunt voor 2024 heb je bereikt. Een voorspoedige thuisreis en voorzichtig 'landen'.

    Het was mooi je te kunnen volgen en het caminoverlangen is wederom aangewakkerd.

    Groeten Ans.


  • 23 April 2023 - 12:53

    Joke:

    Leuk om je weer gevolgd te hebben, dappere wandelaar!


  • 23 April 2023 - 15:46

    Catharina:

    Leuk om "meegewandeld" te hebben[e-1f618]Tot gauw


  • 23 April 2023 - 18:25

    Anka:

    Meid, je hebt t toch maar "even" gedaan, 260km onder barre omstandigheden. Je verslagjes waren weer, als vanouds, heerlijk om te lezen en je schrijft zo beeldend dat ik alles gewoon voor me zie[e-1f60d]. Jammer dat dit leesplezier voorlopig weer voorbij is.


  • 23 April 2023 - 19:55

    Peter Wester:

    Bedankt Petra voor jouw mooie verhalen. Je nam mij weer mee door interessante gebieden.

    Ik vind het leuk te zien dat je ondanks jouw grote ervaring toch steeds weer de verbaasde pelgrim bent.

    Hartelijke groet, Peter


  • 23 April 2023 - 20:03

    Jacolien:

    Mooie verhalen weer Petra, heel stoer dat je het gewoon iedere keer weer doet.

    Heel leuk om te lezen, groetjes Jacolien


  • 23 April 2023 - 22:15

    Agaath:

    was deze wandel reis zwaarder dan de vorige keer? Ik bedoel de slechte paden en de regen. Maar je deed het toch maar weer, bewonderenswaardig! Nu lekker uitrusten en genieten van je leuke ontmoetingen. Ik heb genoten van je verhalen.

    lieve groet,

    Agaath


  • 24 April 2023 - 09:44

    Ben:

    Gefeliciteerd Petra! Je hebt het toch maar weer gedaan. Het sneeuwt hier (nog) niet, maar voor de rest zijn de weersomstandigheden hier niet veel anders dan jij in de afgelopen weken hebt doorgemaakt. Je hebt weer veel interessante ontmoetingen achter de rug en ... Rome komt dichterbij! Nu eerst maar weer genieten van wat rust. Ik neem diep mijn hoed voor je af.

    Ben


  • 24 April 2023 - 15:59

    Petra:

    Nog even een nawoord van de auteur: Ab kreeg gister na een zware dag door de regen en de klei bericht dat zijn moeder wil dat hij naar huis komt... na 28 dagen zit de tocht er voor hem ook even op.

    Vorig jaar ging mijn tocht vrijwel vlak langs de Maas en was het elke dag mooi weer. Dit keer veel klimmen en dalen over modderige paden en was het koud en nat. Dat maakte het veel zwaarder. Maar de doelen voor volgend jaar blijven staan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 102115

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: