Rocroi - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Rocroi - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Rocroi

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 April 2023 | Frankrijk, Rocroi

Vanmorgen vroeg opgestaan om te genieten van de opkomende zon en de fantastische locatie van de pipowagen. Julien kwam het ontbijt brengen en vertelde dat hij een half jaar eigenaar is van de camping sinds de vorige eigenaar failliet ging. Voor die tijd was hij werknemer. Ik betaal maar 25 euro p nacht waar dat normaal over de 100 euro is. Maar Julien vindt dat de pelgrims goed uitgerust in Frankrijk moeten aankomen.

Vervolgens doe ik inkopen in het dorp. Bij de bakker word ik verwelkomd door Xavier. Hij is niet zo positief over zijn bakkerswinkel en wil er mee stoppen. Hij kan er letterlijk geen droog brood meer verdienen. De Walen gaan op vakantie naar de kust en de Vlamingen gaan liever naar het warme zonnige Spanje in plaats van naar de natte en koude Ardennen. Er komen geen toeristen meer alleen een paar Pelgrims die 2 broodjes kopen voor 1 euro.

In ieder geval het was zonnig en droog weer en ik begon aan de eerste 10 km door het bos. Door de regen was het zwaar, overal ondergestroomd en ik moest steeds zigzaggen om niet weg te zakken. Toen ik eindelijk aankwam in het grensstadje Moulin-Manteau was ik al aardig kapot. Onderweg zag ik wel tekenen van de Nederlanders die een dag voor me uitlopen. Voetsporen en achteloos achtergelaten papieren zakdoekjes. Ik begrijp trouwens sowieso niet waarom je die als pelgrim moet gebruiken. Je spoelt toch gewoon elke avond je onderbroek uit?

Inmiddels ben ik weer aangekomen in Frankrijk en de tekens waren meteen verdwenen. In België staat de weg perfect aangegeven maar in Frankrijk snappen ze er niets van. Ik ging maar op mijn boekje af. Maar toen bleek dat ik precies de verkeerde kant op ging.

Kortom na veel omwegen kwam ik om 16.30 uur eindelijk aan in Rocroi. Een mooi oud vestingstadje. In plaats van 18 km wel 24 km gelopen. Mijn Chambre D'hote gelukkig snel gevonden. Het is net Villa Kakelbont en Mme Pernelet-Jaschinski is duidelijk een kunstenares. Overal hangen haar schilderijen en overal is kleur. Er komt later nog een Pelgrim, ene Ab uit Didam. Hij heeft 2 dagen achter elkaar 40 km gelopen.. en spreekt geen woord Frans.

Ik kan me toch wel aardig redden, en Mme Pernelet begrijpt niet wat je in Frankrijk komt doen als je geen Frans spreekt. Dat ben ik wel een klein beetje met haar eens. Ab en ik krijgen ieder een etage met elk een eigen badkamer.

Straks om 19.30 uur een gezamenlijke maaltijd in haar 'Restaurant'.


  • 14 April 2023 - 21:43

    Agaath:

    Dag Petra,

    nou, dat was me het dagje wel met het lopen over “ soppige” grond en zonder wegwijzers. Ik vind je moedig. In Rocroy zijn Marcel en ik ooit geweest tijdens een autotocht. Hopelijk morgen betere wegen.

    groetjes, Agaath


  • 14 April 2023 - 21:49

    Ans:

    Wat een leuk terras bij je Villa, het lijkt de West Friese beurs wel van voorheen. Zo kom je nog eens ergens. Leuk om te lezen hoe je de km doorloopt!


  • 14 April 2023 - 22:26

    Anka:

    Je schrijft echt super leuke verhalen, ik zie het allemaal zo voor me. Ja, die Fransen en hun taal.....daar weten wij alles van. Maar wat die mevrouw zei van "wat doe je in Frankrijk als je geen Frans spreekt" vind ik te kort door de bocht. Als je straks in Italië komt, moet je dan Italiaans spreken en in Spanje Spaans enz. Engels is toch dè taal waar je je bijna overal mee kan redden, behalve in Frankrijk. Je had weer geweldige foto's, die plaatselijke alcoholist, prachtig.

    Fijne tocht morgen. Salut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 103597

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: