Frankrijk - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Frankrijk - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Mei 2022 | Frankrijk, Givet

Het doel van deze reis was om Frankrijk te halen. En dat is gister gelukt! 

De nacht in de slaapzaal viel uiteindelijk alles mee en reeds om 8.00 uur ging ik op pad voor de laatste 20 km. Inmiddels weet ik dat de afstanden niet altijd helemaal kloppen. Het was wel zaak dat ik die bus van 17.30 in Givet terug naar Dinant zou halen. Anders zou ik vast komen te zitten in Frankrijk.

Het leek een makkelijke route langs de linkeroever van de Maas. Echter de tekens waren schaars en het gebied werd ruiger. Deze omgeving is populair bij klimmers en ik kwam ze regelmatig tegen. Dit is dan eindelijk het begin van de Ardennen!

Op een gegeven moment dacht ik naar boven te moeten omdat er een groot kruis op een bord stond. Een behoorlijke klim. Maar toen kwam ik op de snelweg terecht .. en ging via een ander pad maar weer terug naar beneden. Dat was stijl en eigenlijk levensgevaarlijk. Ik was blij dat ik maar de helft van mijn spullen mee had op mijn rug! Zittend en schuivend kwam ik weer op het juiste pad terecht. Maar wel een uur en veel verloren energie verder.

De 2 Hollandse meiden Marjoke en Carolien uit Goeree Overflakkee hadden me inmiddels ingehaald en ik was blij herkenning voor me te zien. Later hielden we samen pauze. Zij gaan tot aan Reims dit keer en zijn vrijdag begonnen in Godinne waar ze 2 jaar geleden zijn gestopt. Zij willen ooit in Santiago aankomen..

Enfin de wandeling was prachtig met veel ruige rotsen en alpenweiden. Het laatste stuk ging helaas langs de snelweg. Rond 16.00 uur kwam ik aan in Givet. Frankrijk! Een leuk oud vestingstadje. Inmiddels 28 km op de teller!

Het wachten op de bus was nog een dingetje. Het stationnetje was compleet uitgestorven en de bus kwam te laat. Nergens kon ik een kaartje kopen. Ik wilde bijna plan B in werking gaan zetten toen de bus alsnog kwam. De chauffeur was met plastic schermen omgeven en ook daar kon ik geen kaartje kopen. Ik kreeg wel een scheldkannonade dat ik een boete riskeerde. Maar waar ik dan wel een kaartje moest kopen daar kreeg ik geen antwoord op. Heel vaag.

Uiteindelijk was ik om 19.00 uur weer in het bacpackershotel en genoot van een welverdiende Leffe. Het hotel was helemaal volgeboekt en er sliep ook iemand boven mij Toch viel het me opnieuw alles mee. Voornamelijk jonge mannen en die snurken niet.

Met de vele kms van gister ben ik uitgekomen op 260 km totaal in 11 dagen. Wat een prestatie! Met 10 kilo op de rug, veel klimmen en dalen en toch weinig lichamelijke ongemakken. Maar mede dankzij het prachtige droge, rustige en zonnige weer heb ik dit kunnen doen. Ook de leuke ontmoetingen, stoere gastvrouwen en de vriendelijkheid van de Franse Belgen hebben me er doorheen gesleept.

Inmiddels onderweg naar huis in de trein .. van Dinant naar Brussel en dan door naar Amsterdam. 

Bedankt allemaal voor het lezen en de leuke reacties. Tot volgend jaar!


  • 01 Mei 2022 - 09:40

    Ada:

    Bonjour Petra,

    Jij ook een grand merci voor het delen van je verhalen.
    Jammer dat we weer een jaar moeten wachten.

    Bon voyage!

    Ada

  • 01 Mei 2022 - 10:36

    Jeanne:

    Ha Petra,
    Weer genoten van je mooie verslag!
    Mooi om te lezen dat de Walloniers zo’n vriendelijke mensen zijn ! Dacht altijd dat ze erg stug waren!
    Je hebt weer kunnen genieten van de mooie ontmoetingen en prachtige natuur!
    De accu is weer helemaal opgeladen!
    Goede thuisreis en bedankt dat je ons hebt laten meegenieten!
    Groetjes,
    Jeanne en Piet

  • 01 Mei 2022 - 11:29

    Bert K.:

    Leuke geschiedenis, Petra. Vlot geschreven, lekker leesbaar. Je krijgt echt zin om zelf op pad te gaan. Gefeliciteerd met je prestatie. Groetjes Bert

  • 01 Mei 2022 - 12:08

    Ans:

    Hoi, het is en ik vind het heel dapper deze wandeling. Mooi geschreven en leuk je te volgen....Tot op je vervolg!
    Groeten Ans.

  • 01 Mei 2022 - 15:34

    Angelique:

    Hoi Petra ik heb weer genoten van jouw reis avonturen! Wat weer een prestatie, zoveel kilometers in de benen!
    Groetjes, Angelique

  • 01 Mei 2022 - 16:08

    Marjon:

    God kanonne wat een afstand in 11 dagen.

  • 02 Mei 2022 - 08:57

    Anka:

    Geweldige prestatie, Petra, chapeau! Oh, die steile afdaling (zittend en glijdend) vreselijk. Is ons vroeger ook wel eens overkomen, maar dan met een licht rugzakje.
    Bisoux Anka en Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 103612

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: