Namur - Reisverslag uit Namen, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Namur - Reisverslag uit Namen, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Namur

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 April 2022 | België, Namen

Marjon heeft het goed omschreven in haar reactie op de vorige blog. Wallonie bestaat nog steeds uit schimmige types en ranzige huizen en winkels. Althans dat is wat ik in de steden Vise en Luik zag. De dorpen zien er wel verzorgder uit en er worden mooie nieuwe huizen gebouwd. Waarschijnlijk alleen voor de rijkeren. Maar de natuur is prachtig en de mensen zijn er vriendelijk.

Daarom moet ik mijn verhaal over de Molen van gister bijstellen. Het blijft er een bende, maar Mieke had heerlijk gekookt. Zij en Stan hebben een restaurant in Gent gehad. 27 jaar geleden kochten ze de Molen omdat ze aan een gezin wilden beginnen. Zij waren hippies die in een soort van commune woonden waar ook Arno Hintjens kwam. En die was gister overleden! We zongen zijn liedjes.

Met een koelkast vol Belgisch bier werd het een gezellige avond. Stan is een onderlegd man, heeft 50 jaar geleden biologie gestudeerd en ik ben wat wijzer geworden van België. Deze streek in Wallonië was 120 jaar geleden de rijkste van Europa door de industrialisatie. Maar nu dat is verdwenen is het arm en heerst er veel werkloosheid. Waardoor er geen geld meer is om de troep op te ruimen. Stan snapt niet hoe het kan dat onze premier regelmatig liegt en toch aan kan blijven. Verder is Wallonië links georiënteerd en Vlaanderen rechts. Maar daar nemen ze dan weer wel meer vluchtelingen op omdat die niet naar Wallonië willen.. België bestaat uit 4 districten waarvan naast een Frans- en Nederlandstalig ook nog een Duitstalige.

Bonpapa van 95 zat er ook bij. Hij mag 2 Chimay biertjes per avond omdat hij uit die streek vandaan komt. Maar gister kreeg hij er drie. 

Waardoor hij s'nachts is gaan dwalen en overal in huis heeft geplast en in de tuin is gaan wroeten. Vanmorgen kwam ik zijn dochter Mieke poedelnaakt tegen op de overloop..het ontbijt smaakte er niet minder om.

Met een beetje houten hoofd vertrok ik om 9.00 uur voor de etappe van vandaag van 24 km naar Namur. Die ging langs de andere oever van de Maas. Heel erg mooi maar veel klimmen en dalen. De rugzak was zwaar en mn voeten deden zeer na 6 achtereenvolgende dagen van 25 km. Ik kwam niemand tegen. Toen ik zo'n 5 km voor Namur was zag ik een bus die kant op gaan. Achterin instappen en er zijn nog plasmaschermen om de buschauffeur te beschermen. Ook mondkapjes zijn nog verplicht. Ik had eigenlijk een abonnement nodig maar gelukkig mocht ik voor niks mee. 

Mijn adres bij Annarie Bombaerts in een prachtige villa boven de stad is een verademing na die bende van gister. Zo schoon en licht en netjes. En dat voor 10 euro! Annemarie doet het ook uit liefde.

Namur is de helft kleiner als Luik en valt me mee als stad. Al ligt er wel ergens een kat in de goot die er al een tijdje ligt. Hebben ze hier geen dierenambulance?

Er is zowaar een gezellig plein met terrassen! Vandaag Koningsdag, ik neem er eentje op Willem!

Verzonden vanaf mijn Galaxy


  • 27 April 2022 - 21:46

    Jeanne:

    Ha Petra,
    Het is weer een interessante tocht die je maakt, met veel bijzondere ontmoetingen. Je ervaart dat de buitenkant vaak anders is dan de binnenkant van mensen. Mensen met een hart van goud.
    Nog een mooie verdere reis en ik verheug me op het volgende verslag.
    Groetjes Jeanne

  • 27 April 2022 - 23:58

    Ans:

    Hoi Petra,
    Pittige etappes en dat na al die lekkere biertjes..... Zware benen. Prachtige omgeving. Geniet van deze bijzondere 'Camino'.

  • 28 April 2022 - 10:23

    Ada:

    Bonjour Petra!

    De foto's zijn prachtig! Het is een schitterend seizoen om te wandelen. En toch een beetje Luilekkerland voor jou vanwege de biertjes. Ook al was Luik niet zo lekker. De ontberingen maken het verhaal!

    Bon courage!

    Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 103688

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: