Saint Severin - Reisverslag uit Hoei, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Saint Severin - Reisverslag uit Hoei, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Saint Severin

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 April 2022 | België, Hoei

Twee dagen Luik. Een grauwe stad. Veel clochards, vuilnis op straat en zwarte mannen met hoodies die je achtervolgen. Het stinkt er naar pis. Maar sommige ontmoetingen zijn dan weer verrassend mooi. Gisterochtend bezocht ik eerst de Jacobskerk en werd rondgeleid door een schattig oud dametje die me alles over Jacobus de Meerdere en de Mindere kon vertellen. Zelfs de reliekschijn van de Meerdere ligt daar in de kerk. Maar wiens restanten er dan in Santiago de Compostella liggen??

Verder best een zware wandeling eerst door de stad en daarna omhoog. Toen ik bij de afslag Tilf aankwam moest ik nog 8 km en had er reeds 20 op ztten! Daar de bus terug naar Luik genomen. Toevallig waren er 'thuis' vrienden van Danielle mijn gastvrouw en gezamenlijk gingen we naar de winkel van de man (Jean Claude) van Danielle. Het is een winkel met alles over film. JC is een verzamelaar die reeds met pensioen is. 1000 en DVDs, cassettes, CD'S en affiches. Bizar. Het geheel bevindt zich in een oud bankgebouw. JC is 73 maar werkt nog 6 dagen per week en komt alleen thuis om te slapen...

Het bevriende echtpaar was een verademing. Zulke normale mensen in dat rare Luik! Helaas is mijn Frans niet goed genoeg voor gesprekken maar toch. Gezelschap! Ik heb mijn kaartje uitgedeeld en ook zij komen langs in mijn B&B. Het gaat nog druk worden! Al met al gister 26 km op de teller en ik was gaar!

Vandaag alles weer ingepakt en met de trein en bus naar Esneux. Ik heb dus 8km gesmokkeld! In Esneux zijn de sporen van de overstroming nog goed zichtbaar. De rugzak voelde zwaar en het ging erg op en neer vandaag. Het was ook warm. Maar wel mooi door bossen. Ik moest erg oppassen dat ik niet verkeerd liep bij vijfsprongen.

Om 16.30 uur en 24 km later kwam ik aan bij mijn onderkomen voor vanavond, een heuse pelgrimsherberg in een voormalige pastorie naast de kerk van Saint Severin. En er waren 2 andere pelgrims! Een echtpaar uit Duitsland Andrea en Jurgen. Later kwamen er zelfs nog 2 meiden uit Alkmaar! Straks gezamenlijk warm eten er wordt voor ons gekookt. Het is wel behelpen met matrassen op de lange regel. Maar toch, hier doe je het voor!

De afgelopen dagen veel kms gemaakt met veel hoogteverschillen maar toch red ik het. Het weer is ronduit geweldig !

Verzonden vanaf mijn Galaxy


  • 24 April 2022 - 21:32

    Jeanne :

    Nou Petra, dit is echt weer een zwaar stuk camino. Knap dat je het gehaald hebt!
    In Luik geen last gehad van de wielerkoers? Luik Bastenaken Luik?
    En weer mooie dingen gezien!
    Groetjes

  • 24 April 2022 - 21:55

    Ada:

    Hoi Petra,

    Ik ken die omgeving vrij goed. Met school een paar keer geweest ivm Lingua Podium. Dan gingen onze Nederlandse leerlingen optreden in het Frans en de Waalse leerlingen in het Nederlands. Heel leuk! Maar mijn collega en ik hebben een keer op een aanrecht moeten slapen omdat er alleen maar bedden voor de leerlingen waren. Het is nooit saai daar.

  • 24 April 2022 - 22:32

    Marjon:

    Allekmaar!
    PS Zou het kunnen dat een deel van de relieken daar liggen en een deel in Santiago?
    Het zijn flinke dagtrips dus... 28, 24 km. Pittig!
    Groetjes,

  • 25 April 2022 - 08:43

    Carina :

    Weekendje Luik gecanceld na het lezen van je reusverslag. De omgeving van Esneux trekt me meer. Wat een barre afstanden én dat met zware bepakking en hoogteverschillen! Knap hoor! Wat prettig dat je nu gezelschap hebt, wandelt wellicht wat lichter

  • 25 April 2022 - 09:47

    Ben:

    Met recht een echte pelgrimstocht. Ook deze keer krijg je het niet cadeau. Wat een doorzettingsvermogen. Chapeu!


  • 25 April 2022 - 09:47

    Ben:

    Ik bedoel: Chapeau!!!

  • 25 April 2022 - 16:10

    Anka:

    Wat is het toch altijd heerlijk om jouw verslagjes te lezen.
    Hopelijk heb je beter weer dan wij op de camping in Friesland!

  • 28 April 2022 - 23:58

    Ans:

    Hoi,....FF bijgelezen, het is wel genieten met al die mooie oude spulletjes! Leuk, echt pelgrimeren op de lange regel en samen aan tafel, veel gezelligheid. gr. Ans.

  • 05 Mei 2024 - 15:16

    Femmy Bosch:

    Hallo ben jij degene die in het dorpskrant de Binding staat? Groetjes Femmy uit Wervershoof


  • 05 Mei 2024 - 15:38

    Petra:

    Hoi Femmy dat klopt. Dat ben ik. Ik kan niet op de namen klikken helaas, zodat ik niet persoonlijk kan mailen. Zo weet ik ook niet wie Gerda is...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 103719

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: