Dag 20, van Verrès naar Pont-Saint-Martin, 20 km - Reisverslag uit Pont-Saint-Martin, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 20, van Verrès naar Pont-Saint-Martin, 20 km - Reisverslag uit Pont-Saint-Martin, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 20, van Verrès naar Pont-Saint-Martin, 20 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 April 2024 | Italië, Pont-Saint-Martin

Vanmorgen bij het ontbijt was ik helemaal alleen en werd behandeld als een prinsesje. Gelukkig waren m'n knieën en voeten weer redelijk hersteld en om 8.30 uur ging ik op pad. Al snel haalde ik een wandelaar met rugzak in! Die dus nog langzamer loopt als ik.

Laurent uit Toulouse, 62 jaar oud. Een kleine stevige Fransman met 13 kilo op z'n rug. Vanuit huis vertrokken naar Arles (350 km) en vervolgens de bus naar Aosta genomen. Hij hoopte op de Via Francigena meer wandelaars tegen te komen want die had hij die eerste drie weken in Frankrijk niet gezien. We waren voor elkaar dus de eerste medepelgrim onderweg.

Ik vroeg hem waarom hij de Via Francigena loopt en hij zei: "Ik hou van wandelen en mensen ontmoeten en ik heb de tijd". Vorig jaar liep hij naar Santiago de Compostella.

De wandeling was voor de verandering eens aangenaam, het was prachtig weer en we liepen over vlakke wegen en door mooie dorpjes. Na 10 km kwamen we in Hône aan. Een mooie plaats maar helaas pal langs de snelweg, zo'n beetje in de vangrail. Hierna volgde het pittoreske maar toeristische Bard met bovenaan een burcht.

Vervolgens nog een lange tijd langs de autoweg gewandeld tot aan het eindpunt van vandaag, Pont-Saint-Martin. Ik had nog niets voor vanavond geregeld maar liep met Laurent mee, hij had geboekt bij B[e-38]B "La Casa Antica". Dat ligt aan de route maar mooi rustig buiten dat lelijke Pont-S-M. Het was net 14.30 uur toen we daar aankwamen met 20 km op de teller.

Gelukkig had de struise dame voor mij ook een kamer, inclusief badkamer, voor 40 euro. Laurent betaalt 30 euro maar die moet naar de gang om te badderen. De B[e-38]B is overigens erg simpel en vooral erg koud, de verwarming doet het niet. Bij de buren staan een paar honden continue te blaffen in de tuin.

Toen volgde een zoektocht naar een slaapadres voor morgen, in Ivrea. Heel veel was al 'complet', er schijnen daar autoraces te zijn. Uiteindelijk iets gevonden ( 2 kamers) ergens halverwege de route. Dus OF maar 12 km OF een stukje met de bus..

Nadat we dat eindelijk hadden geregeld was het tijd voor bier. In een supermarkt aan de overkant "Conad", was aan de voorkant een bar. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Stel je voor, je doet je boodschappen bij de AH in Wervershoof, en na afloop ga je dan aan de voorkant gezellig met elkaar borrelen. Alhoewel er vroeger (voor corona) wel een koffieautomaat stond...

Morgen maar even zien hoe het loopt, maar vooralsnog wel gezellig een wandelmaatje. Inmiddels 20 wandeldagen en 475 km verder....


  • 24 April 2024 - 21:08

    Anka:

    Wat fijn dat je een wandelmaatje hebt gevonden. Ivrea ken ik, leuk plaatsje, mijn zus heeft n huis op 10km van Ivrea. Ook weer leuk om een verhaal zonder vreselijke ravijnen enz te lezen[e-1f603]. Wel jammer van de kou en de blaffende hond[e-2639]️


  • 24 April 2024 - 21:12

    Sandra:

    Lijkt me helemaal geen gek idee, zo’n borrel bij de supermarkt [e-1f602].

    Maar dan moet het wel een keer mooi weer worden hier… het is nu meer weer voor erwtensoep. Leuk dat je eindelijk een andere pelgrim ontmoette. Al was het dan een heel oud exemplaar.

    Goede reis weer morgen!

    groetjes San


  • 24 April 2024 - 21:34

    Agaath:

    Gelukkig een dag zonder ravijnen. Al is een wandeling langs de snelweg niet ideaal. Leuk dat je een wandelmaatje hebt.

    groetjes,

    Agaath


  • 24 April 2024 - 21:49

    Ans:

    Lijkt me heerlijk, een cafe voor bij AH of LiddL en vooral het zonnetje er bij.

    Gezellig een mede pelgrim, verhalen delen is altijd leuk.

    Foto's zien er ook heel relaxed uit en mooi weer, we genieten mee!

    Groetjes uit zeiknat Blokker, wat een regen de laatste dagen.................


  • 24 April 2024 - 23:20

    Carina:

    Klinkt als een heerlijk relaxte wandel vakantie dag op het onderkomen en hondengeblaf na.

    Prachtige foto's!

    .op naar morgen [e-1f604]


  • 25 April 2024 - 08:19

    Carla:

    Lekker babbelen onderweg....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pont-Saint-Martin

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2024

Dag 30, van Santa Cristina naar Orio Litta, 19 km

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 103252

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: