Dag 17, van Aosta naar Rovarey, 21 km - Reisverslag uit Nus, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 17, van Aosta naar Rovarey, 21 km - Reisverslag uit Nus, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 17, van Aosta naar Rovarey, 21 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 April 2024 | Italië, Nus

Het verslag van gister is er in eerste instantie niet uit gegaan via de mail. Prompt vanmiddag 3 keer, sorry voor de spam!

Vanmorgen verliet ik hotel 'Le Charaban' om 8.00 uur. Werkelijk een fijne plek om te overnachten, met vriendelijk personeel en goed eten. Bij het ontbijt koken of bakken ze de eieren zoals je wilt en de koffie is verrukkelijk. Het kost dan ook wel wat dus de komende dagen maar flink bezuinigen.

Het plan van vandaag was om te lopen tot aan Chambave (28 km) en vanaf daar de bus te nemen naar Chatilon, vanwege het pad dat daar tussenin is afgebrokkeld. In Chatilon zou ik dan bij de Franciscanen kunnen overnachten voor een beetje (donativo).

Maar het hotel lag natuurlijk ook nog eens 3 km van de route af dus zou ik op ruim 30 km uitkomen. Ik zou wel kijken waar het schip zou stranden. Het pad voerde langs dorpjes met mooie kerkjes en kastelen en door wijnvelden. Het was prachtig wandelweer. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik overal wel wat kon eten of drinken maar helaas. Ook stonden er nergens bankjes.

Het pad naar Nus ging enorm steil naar beneden, en niet geheel zonder gevaar, soort van ravijn nr. 4. Toen ik daar eindelijk aankwam, was er weer niets te krijgen en ik had alleen nog oud brood van gister. Al 19 km achter de rug en nog minstens 9 km te gaan!

Zo rond 14.00 uur liep ik door het gehucht Rovarey en zag een bordje wijzen naar een B[e-38]B met de naam: 'Lo Talapan' en met de VF Pelgrim erbij. Hier moet ik zijn, dacht ik, en belde aan.

Een sjofel uitziende man deed open.. hij was in de tuin aan het werk. Maar ik mocht binnen komen en hij liet de vertrekken boven zien. Zo rommelig als het beneden was, zo netjes was het boven. Voor 40 euro had ik de beschikking over de hele verdieping en ook nog een balkonnetje.

"Maar ik wil eerst eten", zei ik. Hij had pasta op het vuur dus dat kwam goed uit. Daarna kreeg ik een gebakken ei, brood, fruit, een biertje en koffie. Fruit en eieren uit eigen tuin, ik kreeg een rondleiding. Luciano, zo heet de gastheer, is ook naar Santiago de Compostella gewandeld en is 70 jaar oud. Maar een gesprek in het Italiaans voeren gaat moeizaam en ik moest erg wennen aan de man. Via Google translate lukte het toch wel een beetje (@Irma) en de tijd vloog om. Ter afsluiting kreeg ik ook nog thee, getrokken van duizendblad. Vanavond wil hij zelfs een pizza halen, beneden in het dorp.

Zo weet je nooit waar je zomaar terecht komt. Er is geen verwarming en geen internet maar het is wel weer een hele ervaring, heel anders als als in een hotel. Zo rond de 20 km is ook eigenlijk wel meer dan genoeg op een dag met al dat klimmen en dalen en een zware rugzak. Alleen haal ik op deze manier niet Marie-France in..


  • 21 April 2024 - 18:49

    Elly:

    Mooi Petra,je komt nu meer in een echt " pelgrim" gebied

    Geen deur blijft daar gesloten

    Succes

    Elly


  • 21 April 2024 - 22:21

    Agaath:

    Het is steeds weer een puzzel voor een slaapplaats maar je komt er altijd weer uit. Good luck morgen!

    groetjes,

    Agaath


  • 22 April 2024 - 09:45

    Carla:

    De ene 70er is de andere niet[e-1f600]lloopze!


  • 22 April 2024 - 11:03

    Anka:

    Ciao Petra,

    Ik lees nu pas je laatste drie verslagen. Zaterdag was reisdag naar Nederland. Meteen een naar ongelukje, een gebroken glas viel uit n kastje, precies tussen duim en wijsvinger. Ik ging bijna van mn stokje. Gisteren familiedag en nu eindelijk tijd om mails te lezen. Ben zo blij voor je dat Italië tot nu toe goed bevalt. Hoop dat dat zo blijft.

    Ik ga je nu weer elke dag volgen hoor[e-1f604]


  • 22 April 2024 - 15:56

    Ans:

    Hoi Petra, goed in de flo!

    Wat een leuke beleving elke dag, slapen, eten, lopen, biertje, elke dag weer anders, heerlijk!


  • 23 April 2024 - 18:00

    Petra :

    Ciao Petra, benvenuta in Italia.

    Grappig om te lezen hoe je van het ene in het andere uiterste beland (qua verblijf). Van best luxe naar een iets sombere onderkomen.

    Lastig lijkt mij ook het aldoor weer opnieuw zoeken naar een slaapplek.

    Succes weer Peet ed in bocca al lupo (speriamo che non morda).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Nus

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2024

Dag 30, van Santa Cristina naar Orio Litta, 19 km

03 Mei 2024

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

02 Mei 2024

Dag 28, van Garlasco naar Pavia, 27 km

01 Mei 2024

Dag 27, van Mortara naar Garlasco, 20 km

30 April 2024

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 103243

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: