Le Moulin de Krevet - Reisverslag uit Andenne, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Le Moulin de Krevet - Reisverslag uit Andenne, België van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Le Moulin de Krevet

Blijf op de hoogte en volg Petra

08 April 2022 | België, Andenne

Gisterochtend werd het ontbijt verzorgd door madame Marie Paule, evenals het diner de avond ervoor. MP is sinds 6 jaar weduwe en heeft 3 jaar een relatie met André, die ook 6 jaar weduwnaar is. Ze vertelde dat haar man bipolair was, en de vrouw van André 15 jaar aan MS heeft geleden. Samen hebben ze weer een beetje geluk gevonden, zij 73 en hij 80. Ze vertelde haar verhaal mbv een vertaal app en moest erbij huilen. Het verzorgen van pelgrims zijn haar lust en haar leven en alles bij elkaar was het slechts 20 euro pp inclusief overnachting. Ook heeft ze nog een bakkerijtje waar mensen met een achterstand elke dinsdag komen bakken. Een absolute schat! Die ik in mijn hart heb gesloten.

De wandeling zelf was een drama, het liep niet meer gelijk op met de GR 579 dus minder goed bewegwijzerd. Bovendien stuitte ik op een zichzelf aftrekkende fietser. Ik dacht dat hij aan het uitdruppelen was maar daarvoor duurde het te lang..

Vijf km omgelopen en met 25 km op de teller kwam ik eindelijk aan in het groezelige hotel du Fort in Huy. Huy zelf viel mee als stad met een klein centrum, een plein met terrassen, een Dom en een Fort. Helaas heb ik het Duitse echtpaar niet meer gezien. Wel vond ik eindelijk een onderkomen voor vandaag, een Chambre D'Hote in een oude molen vlakbij Andenne.

Gaar als ik was lag ik heel vroeg in bed om vanmorgen 8.00 uur reeds op pad te gaan. Het hotel was voor 1 nacht te doen en ik betaalde een pelgrimsprijs van 60 euro. Er was voor gister en vandaag regen voorspeld maar ik heb het nog steeds droog gehouden. Wel is het fris.

Het wandelen ging vandaag als een speer en ik liep door bos, langs een beekje en over landweggetjes. Precies zoals ik het me had voorgesteld! 

Ik kwam al om 13.00 uur aan in de Moulin de Krevet. Bij deze naam had ik me iets rustieks voorgesteld maar niets is minder waar. Een bende! Een troep! Zowel binnen als buiten. Een gastvrouw die herstellende is van keelkanker en haar ellende over me uitstort. Rood geverfd haar met enorme uitgroei. Een oude demente vader van 95 jaar die rondscharrelt. En de gastheer die vertelt over z'n uitvindingen. Maar ik krijg soep en koffie en brood en ze hebben gelukkig geen honden. Mieke en Stan spreken dus Nederlands omdat het Vlamingen zijn die naar Wallonië zijn verhuisd. De molen is niet in bedrijf omdat het water van het land van de buren moet komen en niet bij de koop zat inbegrepen...

Vanavond mag ik ook mee eten. Ik ben helaas de enige pelgrim. Er is daar geen bereik dus nu maar naar het stadje Andenne gelopen om de blog te tikken. Ik zit al uren in de kantine van een sporthal. Er hangt een goede sfeer. Er zitten 3 mannen van mijn leeftijd met hele dikke konten aan de bar.

Morgen bereik ik Namur. 23 km naar de pelgrimsherberg in deze grote stad. Misschien nieuwe pelgrims?


  • 26 April 2022 - 17:38

    Joke:

    Ha die Peet!
    België trekt mij helemaal niet en ik heb denk gelijk als ik jouw verslag lees. Je hebt gelukkig goed weer en het lopen gaat lekker denk.
    Carpe diem!

  • 26 April 2022 - 17:47

    Petra Koomen:

    Ik denk dat je het goed hebt samengevat Joke ;-)

  • 26 April 2022 - 17:48

    Petra Koomen:

    Nog een pluspunt de Belgische biertjes zijn lekker ;-)

  • 26 April 2022 - 21:48

    Agaath Blous:

    Je ontmoet wel interessante mensen onderweg, positief en negatief.Knap om altijd positief te blijven denken!
    Fijn dat je het droog houdt tot nu toe..groetjes Agaath

  • 27 April 2022 - 09:31

    Marjon:

    Hoi Pé,
    Puur zo'n uitdaging. Zo'n man langs de kant van de weg, gatverdamme. Een klap voor zn kop ken ie kroige, met een honkbalknuppel!

    Wallonië is qua cultuur en beschaving niet echt een pareltje dus. Nog steeds niet. Vroeger kwam ik er regelmatig omdat een vriendin een tweede huis had daar - heerlijke vakanties gehad, maar toen vond ik het door de armoede en viezigheid ook een beetje het afvoerputje van de Benelux. Wat werkloosheid met mensen doet... Schimmige types op straat, ranzige huizen en winkels, dat soort werk. Het Doutroux-drama speelde zich ook af in Wallonië. 8-(

    En tegelijkertijd is de natuur er wel prachtig, vind je niet? En de kazen zijn er ook fantastisch! En wat je schrijft: het bier :-) Voor de Walen zelf zou alcoholvrij bier en dito wijn echter misschien juist een eerste stap naar een beter leven zijn. ;-)
    Groetjes


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 103752

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: