Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km. - Reisverslag uit Oude Pekela, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km. - Reisverslag uit Oude Pekela, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 September 2020 | Nederland, Oude Pekela

Vandaag 11 september is dan eindelijk mijn 'Grote vakantie' begonnen. In mei uitgesteld en nu dan eindelijk bijna 3 weken vrij. Na 3 hectische weken op het werk een verademing.

Meteen vanmorgen vroeg op pad gegaan richting Annerveensche Kanaal voor een herstart op het Groot Frieslandpad. Na ruim 2 uur rijden arriveer ik bij Jaap en Trijnie bij wie ik in juli heb gelogeerd via Vrienden Op de Fiets. De koffie​ staat klaar en Jaap is zo vriendelijk me naar Veendam te brengen. Mijn auto laat ik staan bij de kerk. Om vanuit Annerveensche Kanaal naar Oude Pekela te lopen is 26 km. Dat is me toch iets te ver voor vandaag. De 8 km van Annerveensche Kanaal naar Veendam doe ik op de laatste dag, maar dan omgekeerd.

Ik ben dus nu in de provincie Groningen aanbeland. Het is er erg ruim en de huizen zijn groot. Veendam is een leuk stadje en er is een Veenkoloniaal museum. Winkler Prins (van de encyclopedie) heeft hier een standbeeld staan.
Het is alleen jammer dat op cruciale punten op het pad de bewegwijzering ontbreekt. Zo loop ik een extra rondje door een weiland en door een bos. Uiteindelijk kan het op de Boven Veensloot niet meer verkeerd gaan. Via deze 10 km lange rechte Groningse Meseta kom ik om 17.00 uur aan in mijn onderkomen. B&B de Wiekeborg in Oude Pekela en er staat 21 km op de teller.
Ik ga eten in Brasserie de Pekelahof. En daar ontmoet ik eindelijk andere wandelaars. Meneer en mevrouw Stam uit Santpoort. Zij zijn met de caravan. Toch weer gezellig om even van gedachten te wisselen.

Morgen 26 km naar Bellingwolde. De route moet prachtig zijn.

  • 11 September 2020 - 23:08

    Ans:

    Hoi, mooi vervolg op je route. Nazomerse foto's, sfeervol hoor. De paden op de lanen in, in het hoge noorden. Sportieve kilometers en wens je bijzondere ontmoetingen en medewandelaars.
    Groeten uit Blokker.

  • 12 September 2020 - 11:33

    Agaath Blous:

    Ik wist al dat er in Groningen veel te zien was, maar een katholieke kerk in Oude Pekela was nieuw voor mij.Ik wens je veel wandelplezier met leuke ontmoetingen. En mooi weer natuurlijk!
    Groetjes, Agaath

  • 12 September 2020 - 11:52

    Petra Koomen:

    Hoi Agaath. Ja dat verbaasde mij ook. Een hele oude monumentale kerk. Alleen op zondag een dienst.

  • 12 September 2020 - 14:04

    Marjon:

    O! Vakantie! lekker! Ga je het Frieslandpad volbrengen komende week?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oude Pekela

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 102019

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: