Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km - Reisverslag uit Bergen aan Zee, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

26 Oktober 2020 | Nederland, Bergen aan Zee

Op 16 september liep ik van Veendam terug naar Annerveenschekanaal (10km) en op 10 oktober liep ik van Medemblik naar Enkhuizen (26km). Deze dag liep ik met 2 wandelvriendinnen, Margriet en Trudy. We hebben onderweg veel regen gehad, maar ook veel lol. En ik kon ze mooi van alles vertellen over Wervershoof en omstreken.

Op 22 en 23 oktober liep ik met vriendin Carina de laatste twee etappes van het Groot-Frieslandpad. We zouden eigenlijk verder gaan op het Pelgrimspad, maar vanwege corona en de gesloten horeca besloten we om een hotelletje in Schoorldam te nemen en 'mijn' Frieslandpad af te ronden. In een hotel mag je namelijk nog wel uit eten gaan en een borrel drinken. Op donderdagmorgen namen we de trein en de bus richting Oudkarspel. In Alkmaar moesten we overstappen en namen een ‘koffie to go’. We misten daardoor bijna de bus, en de buschauffeur deed zeer irritant toen we niet snel genoeg incheckten. Met rugzak, stokken en koffie gaat dat ook niet zo snel. "Jullie kunnen wel koffie halen maar niet je spullen voor elkaar hebben", en hij trok expres heel snel op. Hoezo agressie tegen buschauffeurs? Ik wilde hem met alle liefde slaan met m'n stok.

De route vanaf Oudkarspel naar Dirkshorn gaat over een dijkje langs het water, en in Dirkshorn konden we in de Spar gewoon zitten en wat eten en drinken. Daarna kwamen we door mooie kleine plaatsjes als Stroet, Eenigenburg en Krabbendam. Ik had nieuwe wandelschoenen gekocht wegens een geirriteerde achillespees aan de linkervoet. Helaas kreeg ik al snel een blaar op de rechterhiel, dus het was voor mij wel een beetje afzien. Pas rond 17.30 uur kwamen we aan in het hotel "Hof van Schoorl" in Schoorldam. We werden hartelijk verwelkomd door Priscilla en na een douche konden we plaatsnemen voor het diner, wat zeer goed voor elkaar was. Na een paar 'quarantaine' triples zaten we achter nog even na met de meiden van de bediening en met de eigenaar Jan, die oorspronkelijk uit Bovenkarspel komt. Het was ontzettend gezellig, en de volgende morgen stonden we pas laat op met een lichte kater. Het ontbijt was zelfbediening, maar weer prima voor elkaar. De hotelkamers zijn erg gedateerd, maar de bediening en het eten maken alles goed.

De tweede dag ging de route dus van Schoorl naar Bergen aan Zee, alwaar het begin van het pad is bij het Zee Aquarium. Het was prachtig weer, de zon scheen en het was warm. We hebben ontzettend genoten en heel veel paddestoelen gezien onderweg. Alleen was de blaar op mijn hiel enorm groot geworden en met hangen en wurgen heb ik het einde gehaald. We namen een taxi terug naar het hotel. Priscilla verwelkomde ons met open armen en weer hebben we heerlijk gegeten. Inmiddels waren de 'corona' regels aangepast en mocht er na 20:00 uur geen drank meer worden geschonken. Maar we hadden genoeg gehad en gingen lekker vroeg naar boven. Met een ontstoken hiel zit er voor mij voorlopig geen wandeling meer in, maar de missie is geslaagd. Op 24 mei ben ik begonnen en op 23 oktober heb ik het pad afgerond. In exact vijf maanden tijd 430 km gelopen verdeeld over 18 etappes.

Het Groot Frieslandpad, een absolute aanrader!


  • 27 Oktober 2020 - 08:37

    Jeanne Peeters:

    Hoi Petra,

    Fijn dat ik je weer kan volgen. Het is altijd leuk om je verslagen te lezen.
    Jouw wandelhobby is zelfs in Corona tijd nog enigszins te doen.
    De chauffeur had misschien een moeilijke dag!
    Ik hoop dat we je nog lang kunnen volgen langs de wegen!
    Groetjes
    Piet en Jeanne

  • 27 Oktober 2020 - 09:36

    Anka:

    Hoi Petra, wat goed dat je dit pad helemaal gedaan hebt. Ik heb sinds n uur weer wifi(na 15 dagen!) Dus kon ik je vetslag meteen lezen. Jammer van die blaar(klinkt als een nogal pijnlijke enge toestand

  • 27 Oktober 2020 - 10:53

    Bert Kaag:

    Hoi Petra,

    Leuk ververhaal over je voettocht! Lijkt me een geweldige ervaring om zoveel nieuwe dingen te ontdekken in je eigen land. En het kan redelijk coronavrij gebeuren, toch?

    Sterkte met de blaar!

    Groetjes,

    Bert

  • 27 Oktober 2020 - 23:23

    Ans:

    Zo, het hele pad is afgerond, goed gedaan. Knap hoe je alles zo goed uitzoekt voor je vervoer en onderkomen, dat is een hele puzzel. Zeker in deze coronatijd. Gelukkig zijn er toch overnachtings-, eet- en borrelmogelijkheden.
    Leuk dat ik ook 2 dagen deelgenoot mocht zijn op je pad in Friesland. Nu herstellen van je blessure. Daarna naar je volgende route. Waar ga je nu naar toe op pad?
    Groetjes Ans.

  • 28 Oktober 2020 - 09:47

    Agaath Blous:

    Wat moedig om met een ontstoken blaar de tocht te voleinden! Je bent een bikkel! Ik heb genoten van je verhalen. Waar ga je volgend jaar heen? Eerst maar goed genezen en bijkomen. Ik zie al uit naar de nieuwe Skriemer.
    Succes met al je bezigheden.

    Groetjes, Agaath

  • 28 Oktober 2020 - 22:21

    Thea En Jaap:

    Zojuist hebben we ons weer laten meenemen in je 'wandelwederwaardigheden' en de foto's bekeken. (Zo maken we vanuit onze luie zitpositie toch nog wat mee ...) Leuk om je verslagen te lezen en zonder fysieke ongemakken virtueel mee te lopen op je tochten. Overigens, foto nr.5 ,zonder naam, zou volgens Google Lens een schijnridderzwam moeten zijn maar bij een twee poging heette hij (of zij?) weer anders. Gezwam dus.
    Groeten van ons beiden.

  • 29 Oktober 2020 - 20:33

    Petra Koomen:

    Beste lezers, allemaal bedankt voor jullie reacties. Die van Oom Jaap is ook weer geweldig.

    Ik licht alvast een tipje van de sluier voor mijn volgende wandeling op. Vanaf volgend jaar ga ik verder op het Jacobspad Limburg, van Maastricht naar Luik en vandaar naar Namur. Hierna verder op de Via Monastica naar Rocroi, en dan op de Via Campaniensis naar Vezelay. Dan is het nog ongeveer 500km naar Le Puy en Velay, daar waar ik in 2014 mijn reis naar Santiago de Compostella ben gestart.

    Totaal nog 1100 km te gaan, ik doe het OF in etappes, OF wellicht rond ik in 2022 in één keer het hele traject af naar Le Puy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bergen aan Zee

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 838
Totaal aantal bezoekers 115833

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: