Dag 9 en 10, Schagen-Medemblik, 55 km. - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 9 en 10, Schagen-Medemblik, 55 km. - Reisverslag uit Medemblik, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 9 en 10, Schagen-Medemblik, 55 km.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

23 Augustus 2020 | Nederland, Medemblik

Afgelopen weekend heb ik spontaan 2 etappes gelopen op het Groot Frieslandpad. Op 22 augustus, normaal gesproken zo rond Wervershover Kermis, is het de sterfdag van mijn moeder, inmiddels alweer 4 jaar geleden. Dit zijn altijd wat beladen dagen en aangezien de kermis dit jaar ook nog eens erg tegenviel vanwege Corona, leek het me de beste remedie om op pad te gaan.

Ik koos voor de etappes Dirkshorn-Medemblik, verdeeld over twee dagen met een overnachting bij een adres van Vrienden op de Fiets in Winkel.

Zaterdag 22 augustus, 30 km.

Vanuit Schagen zou er een bus rijden naar Dirkshorn, maar op het station aldaar aangekomen las ik op het bushokje "rijdt niet op zaterdag". Terwijl de OV-app 9292 toch heel iets anders beweerde...
Er zat niets anders op dan de 6 km naar Dirkshorn dan ook maar te gaan lopen. Het was gelukkig niet meer zo warm, er stond een flinke wind en af en toe was er een bui. Gelukkig had ik de wind in de rug.

Dirkshorn heeft een oud Raadhuis en een gereformeerde kerk. Bij de multifunctionele Sparwinkel kon je koffie drinken en verse broodjes bestellen, geld opnemen en pakketjes ophalen. Helaas was er geen toilet.
De weg naar Oudkarspel ging langs de ringvaart, alles over grasdijken wat best zwaar liep. Maar bij Oudkarspel aangekomen viel ik met mijn neus in de boter. Wat een prachtige oude plaats is dit! De lange Dorpsstraat staat aan beide zijden vol met karakteristieke oude huizen. Halverwege staat het oude 'Regthuis' welke op dat moment werd geschilderd door een vrijwilliger. Hij vertelde me alles over de geschiedenis van Oudkarspel en ik mocht zelfs het kleine museum bezoeken wat in het 'Regthuis' zetelt. Het gebouw wordt beheerd door de 'Stichting Langedijker Verleden'. In Oudkarspel zou ik zo willen wonen.

Door mijn getreuzel en diverse ommetjes was het inmiddels al half drie en moest ik nog 10 km naar Winkel.. Dus flink doorlopen over de grasdijken vol met hoog onkruid en stekels en met heel veel hekjes. Gelukkig alles windje mee en alsof ik werd gedragen vloog ik naar Nieuwe Niedorp, wat ook al zo'n prachtig oud dorp is. Om half zes kwam ik, met 30 km op de teller, vermoeid aan bij mijn adresje in Winkel. Onderweg liep ik warempel door de 'Koomensstraat', de naam van een oud fruitteler wiens fruittuinen daar stonden. Ik logeerde bij Corrie, die me warm onthaalde en ik kreeg een complete bovenverdieping voor mezelf. Deze bestaat uit drie gastenkamers, een zitkamer en een badkamer. Maar Corrie wil alleen nog maar "Vrienden" ontvangen.
Helaas kon ik vandaag nergens een kaarsje opsteken, aangezien de kerken onderweg NIET katholiek waren, en bovendien gesloten.

Zondag 23 augustus, 25 km.

Na een heerlijke nacht zat ik vanmorgen om 8 uur aan het ontbijt. Ik had werkelijk nergens last van, hooguit van wat warmteuitslag. Corrie is een schat en we raakten niet uitgepraat over het ontvangen van gasten.

Vandaag was het iets slechter weer met meer buien. Zo rond 10:00 uur kwam ik aan bij de Kloosterkerk en het priesterseminarie in Nieuwe Niedorp. Helaas was er geen mis om 10:00 uur en ook de Maria Dagkapel was niet open. Dus nog steeds geen kaars...
Naar Aartswoud ging het over de Langereis, in het dorp zelf bleek het café 'de Stompetoren' geen café meer te zijn... Ergens in het land dan maar wat eten, prompt een bui op mijn kop. Voort ging het over het 'Blôte Bienepad en het Pannepad naar Lambertschaag. Ook daar was café 'Het Wagenwiel' gesloten.. Koffie drinken bij het benzinestation dan maar, niet echt sfeerverhogend.

Daarna via de waterberging naar Twisk, ook al zo'n prachtig dorp, en via Opperdoes naar Medemblik. Ik kwam langs een prachtig stukje Opperdoes dat ik nog nooit gezien had! Helaas nergens was er iets geopend en het weer nodigde ook niet echt uit om ergens buiten te gaan zitten. Dus flink doorgestapt en met de bus vanuit Medemblik om 15.56 uur terug naar Hoorn. Vandaag 25 km. op de teller en weer nergens last van.

In Medemblik stapte er ook een gezin uit Eritrea in de bus, 3 volwassenen en 3 kinderen. Zij hadden geen OV chipkaart. Ze wilden betalen maar dat mag dus niet meer, ook niet met een bankpas. Van de chauffeur moesten ze online een dagkaart kopen... leg dat maar eens uit, zelfs mij zou dat niet lukken. Uiteindelijk mochten ze gratis mee... "laat maar zitten".

Al met al twee prachtige wandeldagen met toch weer mooie ontmoetingen op zaterdag. En tijd genoeg om alles eens goed te overdenken!

  • 23 Augustus 2020 - 23:45

    Ans:

    Wat een verrassende, nostalgische routes deze dagen, en dicht bij huis. Echt "ontdek je plekje". Vooral het openbaar vervoer is al een hele belevenis........Zo zie je maar, we willen vaak héél ver, maar binnen onze landsgrenzen is ook veel moois en nieuws te ontdekken.
    Groetzzz Ans "nog niet aan de wandel".

  • 24 Augustus 2020 - 07:22

    Marjon:

    Ow, best even afgezien dus. Dat er nou echt niks niks open was onderweg.... heel vreemd. Wat een armoe hè, die corona, iedereen houdt zn deur dicht. Maar goed, routes moeten gelopen worden, dus gewoon doorlopen, dus. Je hebt t grootfrieslandpad nu alweer bijna volbracht, toch?

  • 24 Augustus 2020 - 11:01

    Agaath Blous:

    Wat goed van je om op moeilijke dagen de buitenlucht op te zoeken! Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik als West-Friese al die mooie dorpjes die jij bezocht niet ken.
    Groetjes Agaath

  • 24 Augustus 2020 - 11:47

    Anka:

    Ja, al die dorpjes ken ik nog wel uit de tijd dat we in westfriesland woonden. Allemaal hartstikke leuk. Ik denk dat jij het buurtje met die slootjes bedoelt in Opperdoes, waar je op een paafje over het spoor uitkomt.
    Salut

  • 24 Augustus 2020 - 20:08

    Petra Koomen:

    Er zijn nu nog 7 etappes te gaan. Van 11-15 september hoop ik van Annerveensekanaal tot aan het eindpunt in Leer te komen. Dan blijven er nog over de etappes Bergen-Oudkarspel en Medemblik-Enkhuizen.

    De etappes Bergen-Oudkarspel loop ik dan van 10-11 oktober samen met 6 wandelvriendinnen met een overnachting in Schoorldam. Medemblik-Enkhuizen kan altijd nog een keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Medemblik

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 103462

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: